X
تبلیغات
فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو - اصول مذاکره و چگونه بهتر و زیباتر حرف بزنیم ؟

فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو

آشنائی با فن خطابه ، اصول مخاطب شناسی ، مناظره ،مباحثه ، تدریس ،قصه گوئی ،دکلمه ، مجریگری و زبان بدن

تلفظ صحیح لغات چند زبان حتی فارسی را به کمک این سایت بشنوید

شاید شما هم بارها برایتان پیش آمده باشد که در تلفظ صحیح یک لغت برای مثال یک لغت انگلیسی دچار شک شوید , یکی از راه های فهمیدن نحوه صحیح ادای کلمات استفاده از لغت معنی های نظیر بابیلون هست که میتواند به صورت روباتیک لغت مورد نظرتان را تلفظ کند اما شما می توانید با Forvo تلفظ لغات را از زبان یک شخص حقیقی که قبلا ضبط شده است گوش کنید . مسلما این تلفظ صحیح تر و لهجه آن دقیق تر خواهد بود.

forvo با Forvo تلفظ صحیح همه لغات را گوش کنید حتی فارسی !

سایت Forvo با داشتن کلماتی از ۸ زبان دنیا شامل (انگلیسی , پرتغالی , کاتالانی , فرانسوی , اسپانولی , آلمانی , ایتالیایی و فارسی ) می تواند کمک شایانی به شما در تلفظ صحیح کلمات بکند . از نکات جالب توجه در این سایت دارا بودن زبان فارسی  است که تعدادی از لغات فارسی به وسیله دوستان فارسی زبان تلفظ شده که می توانید آن ها را به راحتی گوش کنید. برای مثال من شخصا بارها شنیده ام که کلمه Message که به صورت مسیج (کسره روی م) می باشد با لفظ مسیج (فتحه روی م) تلفظ می شود که مسلما اشتباه هست . از دیگر نکات جالب Forvo قابلیت اضافه کردن کلمات مورد نظر شما و افزودن تلفظ صحیح آن از سوی شما می باشد که می تواند به کامل تر شدن دایره لغات این سایت کمک کند.پس بیایید با Forvo کلمات انگلیسی را درست تلفظ کنیم  برای ورود به این سایت اینجا را کلیک کنید .


برچسب‌ها: کلمات, تلفظ, تلفظ صحیح, درست سخن گفتن, درست حرف زدن
+ نوشته شده در  سه شنبه 2 مهر1392ساعت 11:0 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

تکنیک های مصاحبه (۲)

 

درسنامه - سالی آدامز - وینفورد هیکس

سؤال‌های هدایت کننده و حدسی

از آنجایی که سؤاا های هدایت کننده پاسخ های کوتاه دارند می‌توان آن ها را زیر مجموعه سؤال های بسته دانست.

«شما چطور عکس العمل نشان دادید؟ خشمگین شدید؟»

«چقدر پول دزدیده شده است؟ 250 میلیون؟»

«آیا تصادف زمانی اتفاق افتاد که آن ها از رستوران خارج می‌شدند؟»

نگاه‌ها نسبت به سؤال‌های هدایت کننده کمی منفی است، اما این نوع سؤال‌ها در صحبت‌های روزمره همیشه استفاده می‌شوند و اگر مصاحبه کننده بتواند ارتباط خوبی با مصاحبه شونده برقرار کند، این سؤال ها هم می‌تواند پاسخ خوبی به دنبال داشته باشد.

از این منفی‌تر، می‌تواند سؤال حدسی باشد، که زیرمجموعه سؤال های بسته قرار می گیرد. مثل این سؤال‌ها:

«چه اتفاقی افتاد که بالاخره از کتک زدن همسرتان دست برداشتید؟»

«با اتوبوس رفتید یا مترو؟»

در این مورد اگر فرض و حدس شما درست باشد، این نوع سؤال هم به خوبی جواب می‌گیرد. گاهی اوقات باید مصاحبه‌ را با مهارت خاصی پیش برد و . . . .


برچسب‌ها: تکنیک های مصاحبه, اصول مصاحبه, هنرگفتگو, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 30 شهریور1392ساعت 11:32 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

تکنیک‌های مصاحبه (1)

 

درسنامه - سالی آدامز - وینفورد هیکس

مصاحبه برای روزنامه نگاران

- ترجمه: محمد امین خرمی - راحله موحدی

کمتر پیش می‌آید که به تفصیل از آن نوع تکنیک‌های مصاحبه صحبت به میان آید که صرفا با سؤال شروع نمی شوند. نخستین نکته‌ای که در مورد تهیه یک مصاحبه خوب مطرح است این است که یک مصاحبه باید در محیطی آرام و آزادانه صورت گیرد و برای دستیابی به چنین محیطی باید خوب گوش دادن را آموخت.

به گفته جان برادی، روزنامه‌نگار آمریکایی، خبرنگاری که زیاد صحبت می‌کند، هرگز نمی‎‌تواند مصاحبه‌های خوبی تهیه کند. تعریف مصاحبه به عنوان «گفت‌وگویی هدفمند» تعبیری گمراه کننده است، در واقع آنچه مصاحبه‌گر در ذهن دارد مسیر گفتگو را مشخص می‌کند و روند مصاحبه به یک گفتگوی یک سویه تبدیل می‌شود.

شخص مصاحبه‌شونده به فردی نیاز دارد که مهارت طرح کردن موضوع با روش‌هایی به غیر از استفاده صرف از پرسش و پاسخ را داشته باشد. فرد مصاحبه‌گر باید از توانایی بحث و گفتگوی دو طرفه برخوردار باشد و از خلال همین گفتگو اطلاعات و نقل قول‌ها را شکار کند. مصاحبه‌گر باید از تکنیک‌های غیر سؤالی بدست آوردن اطلاعات و جملات طلایی از مصاحبه شونده به خوبی استفاده کند. برای دستیابی به این منظور باید: . . . .


برچسب‌ها: تکنیک های مصاحبه, اصول مصاحبه, هنرگفتگو, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 30 شهریور1392ساعت 11:23 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

روزنامه‌نگاری گفت‌و‌گو / تمرین روزنامه‌ نگاری گفت‌وگو

روزنامه نگاری - مصاحبه با دکتر هادی خانیکی

اشاره: زینب کوهیار- مطبوعات همواره از جنگ‌ها و برخورد‌ها تغذیه کرده‌اند. خوراک اصلی رسانه‌ها خبرهای روزنامه‌نگاران ریسک پذیر عرصه‌های نبرد بوده و هست اما حالا، به نظر می‌رسد در این شکل تازه از روزنامه‌نگاری که با عنوان روزنامه‌نگاری گفت‌و‌گو مطرح شده، رسانه‌ها به جای وام گرفتن از حوادث، بستری برای حل مناقشات و پایان دادن به عدم درک‌ها و افزایش تفاهمند. با دکتر هادی خانیکی، استادیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و اندیشمند عرصه گفت‌و‌گو، در این باره مصاحبه کردیم. دکتر خانیکی در جواب سوال‌هایمان درباره روزنامه‌نگاری گفت‌و‌گو از مبنای فلسفی تازه‌ای در فعالیت رسانه‌ای صحبت کرد که ارزش‌های خبری و چگونگی مواجهه با رویداد‌ها را دگرگون می‌کند.

- مکالمه دو شخصیت در یک فیلم، یک دیالوگ در یک رمان یا یک میزگرد در تلویزیون و... نمایش گفت‌و‌گو در رسانه است که می‌تواند باعث ترویج گفت‌و‌گو و افزایش تفاهم شود. آیا روزنامه‌نگاری گفت‌و‌گو محدود به همین تلاش‌های رسانه‌ای و . . . .


برچسب‌ها: گفتگو, روزنامه نگاری گفتگو, اصول گفتگو, اخلاق گفتگو, مهارت های گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 29 شهریور1392ساعت 11:20 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مذاکرات خود را متناسب با تجارب خریدار درآوریم

 

چگونه در فروش بدرخشیم ؟

تمایز را می‎توان ارمغان بازاریابی دانست، با این همه در فرآیند فروش است که می‎توان خوش درخشید و به معنای واقعی متمایز بود. گروه رین (RAIN)، از شرکت‎های مطرح در زمینه سنجش و آموزش فروش و فعال در زمینه‎ی بهینه‎سازی عملکرد فروش، اخیراً پیمایشی را در بیش از 700 فروش صنعتی انجام داده است. هدف از انجام این پژوهش درک این مهم بود که فرآیندهای موفق فروش چه اقدامات متفاوتی را در قیاس با فرآیندهای ناموفق فروش صورت می‎دهند که به چنین جایگاه رفیعی دست یافته‎اند.
یکی از حوزه‎هایی که مورد مطالعه‎ی این گروه قرار گرفت، نوع ادراک مشتری از فروش بود. در مجموع در این پیمایش، تعداد 42 فاکتور مورد مطالعه قرار گرفت، که سه تای آن‎ها دلالت بر تمایز داشت. این سه عامل عبارت بودند از:
1- مجموع ارزش دریافتی از شرکت به نسبت دیگر گزینه‎های موجود (و شرکت‌های دیگر) بالاتر است.
2- شرکت خدمات و کالاهایی برتر را به نسبت دیگر گزینه‎ها ارائه می‎کند.
3- فروشنده عامل تمایزبخش محصولات و   .......


برچسب‌ها: اصول مذاکره, بازاریابی, هنر گفتگو, مهارت های گفتگو, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 28 شهریور1392ساعت 2:31 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

فوبیای مذاکره و راه‌های مقابله با آن

 

بسیار خوب، اجازه دهید خیالتان را کمی آسوده کنم ، چرا که شما تنها انسانی نیستید که دچار این عارضه‎ی مهارتی است. جالب است بدانیم که حتی برخی از موفق‌ترین حرفه‌ای‌های فروش نیز گاه دچار فوبیای مذاکره می‎شوند. با این همه، ما ناچاریم که در طول روز بارها بر سر منافع خود و دیگران تن به مذاکره دهیم. بارها شده که در زندگی شخصی خود برای حل و فصل مسائل و خواباندن غائله ها، به یافتن نقاط مشترک با دیگران پرداخته ایم و به طور ناخوآگاه و یا خودآگاه با دیگران بر سر میز مذاکره نشسته‌ایم. لذا مذاکره از مهارتهای انسانی مورد نیاز برای همگان است، اما بهره‎مندی از مهارتهای مذاکره از ضرورتهای حیاتی برای فروشندگان به ویژه در شرایط بغرنج اقتصادی است. امروزه، متخصصان فروش ناگزیر به دانستن مجموعه‎ای از ترفندها و تاکتیکهای شسته و رفته و کارآمد هستند، تا بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند.
دان هاتسون (Don Hutson) و جرج لوکاس (George Lucas)، مولفین کتاب " مذاکره‌کننده‎ی یک دقیقه‎ای" (The One Minute Negotiator)، در این کتاب از سه گام برای درمان فوبیای مذاکره یاد می‎کنند. این سه گام عبارتند از   .......


برچسب‌ها: اصول مذاکره, بازاریابی, هنر گفتگو, مهارت های گفتگو, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 28 شهریور1392ساعت 1:50 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چاشنی‌های سخنوری

 

ریشه‌های فن بلاغت و سخنوری را باید در میان آمفی‌تئاترهای یونان باستان جست و جو کرد. یونانیان همواره در آمفی تئاترهای خود از چند چیز لذت می‌بردند، از جمله نبرد گلادیاتورها، نمایش و خطابه‌ها و سخنوری‌های اهالی سخن. سخنوران یونانی به قدری درمیان مردم از احترام برخوردار بودند که از آنها با عنوان دلیر مردان میدان سخن یاد می‌شد. ارسطو را می‌توان از نخستین اساتید و مربیان فن سخنوری(Rhetoric) دانست، البته یونانیان این فن را مدیون سیسیلی‌ها و مکتب هنر سخنوری سیسیلی هستند.

کارکرد سخنوری در یونان بیشتر به احقاق حقوق در دعاوی مربوط می‌شد و کسانی در دعاوی قضایی آتن برنده بودند که بتوانند به واسطه‌ی شمّ خود در فن سخنرانی، گفتار ضعیف را به گفتاری قوی‌تر مبّدل سازند. امروزه سخنوری و بهره‌مندی از فن مذاکره از اصول و شالوده‌های فعالیت در کسب و کارها به شمار می‌رود. بسیاری از مذاکره‌کنندگان و سخنرانان در انتقال اطلاعات به مخاطب ماهرند. اما به واقع چند سخنران را می‌شناسید که انگیزشی بوده و با شور و   ......


برچسب‌ها: سخنوری, فن بیان, اصول سخنرانی, هنر سخن گفتن, خوب حرف زدن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 28 شهریور1392ساعت 1:27 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

هدایت تبلیغات دهان به دهان

در مدیریت توصیه‌هاي زبانی این است که بدانیم آیا تعداد و حجم توصیه‌هاي زبانی در این حوزه از محصولات خاص اهمیت بیشتری دارد یا میزان تاثیرگذاری هر توصیه زبانی.


در صورتی که شرکتی از بازاریابی از طریق توصیه‌هاي زبانی به خوبی استفاده کند، نتایج بسیارموثری به بار مي‌آورد و می‌تواند چنان تاثیری در زمینه رقابت ایجاد کند که نتایج روش‌هاي دیگر بازاریابی به ندرت به پای آن مي‌رسد. با این حال بسیاری از نمایندگان بازاریابی از توسعه روش‌های بازاریابی دهان به دهان پرهیز می‌کنند.
برخی معتقدند که این روش در مقابل روش‌هاي پیچیده و مطالعه شده مدیریت بازاریابی، در رسانه‌هایی مانند تلويزیون و روزنامه‌ها، بسیار پیش پا افتاده و ابتدایی است. برخی دیگر از این نگرانند که نمي‌توان برای آن از داده‌هاي دقیق یا ابزارهای پیچیده بازاریابی که با ده‌ها سال تجربه شکل گرفته‌اند، استفاده کرد. کسانی که در مورد مدیریت مستقیم توصیه‌هاي زبانی تردید دارند، بهتر است این نکته را در نظر بگیرند که: کسب برتری در رقابت با شرکت‌هايي که    . . . . .


برچسب‌ها: بازاریابی, هنر گفتگو, مهارت های گفتگو, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 27 شهریور1392ساعت 6:35 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

تاثیرگذاری و متقاعد کردن دیگران

افراد زیادی مثل رهبران یا فروشندگان با همین نیروبه مقصود می رسند. وقتی قدرت این را ندارید که به دیگران حکم کنید و دستوردهید، می توانید برای انجام این کار از راه های روان شناختی زیرکانه ای استفاده کنید. البته نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و کمی سیاست دارید.
زمینه سازی کنید و برنامه بچینید
قبل از تعیین مورد، خیلی مهم است که طبیعت و ذات فرد مقابل تان را بفهمید. این کار دو مزیت دارد:
الف- می توانید با آن ها همدلی کرده و یک رابطه ی احساسی برقرار کنید.
ب- بهتر می توانید استدلالات خود را بیان کنید و به آن ها ثابت کنید که نظرات شما درست تر از نظرات آن هاست.
بعد از آن از راه های زیر استفاده کنید.
راه های متقاعد کردن دیگران
1-اعتماد آن ها را جلب کنید: مردم خود به خود در مقابل افرادی که می خواهند نظرات شان را تغییر دهند ، هشیارانه رفتار می کنند. به همین دلیل است که جلب اعتماد آن ها یکی از مهم ترین قدم ها می شود. باید به آن ها ثابت کنید که فردی بی ریا و صادق هستید و . . . .


برچسب‌ها: اقناع, متقاعدکردن, اثرگذاری, ترغیب
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 26 شهریور1392ساعت 11:28 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

جملاتی که مدیران دوست ندارند بشنوند

 یکی از بهترین راه ها برای داشتن زندگی کاری رضایت بخش و بدون دغدغه و قرار داشتن در مسیر پیشرفت این است که حرف های مدیر خود را به خوبی گوش کنید و در جبهه او باشید. شاید این مساله برای بعضی افراد بسیار ساده به نظر برسد، اما هستند افرادی که نمی توانند با این موضوع کنار بیایند.

مشکل آنها اغلب این است که به طور ناخواسته کارهایی می کنند تا حرف هایی می زنند که باعث می شود مدیرانشان فکر کنند چه آدم های بی کفایت، بی تجربه و ناکارآمدی هستند؛ مواردی که هیچ مدیری دوست ندارد در کارمند خود ببیند.

نمی خواهید چنین کارمندی باشید؟ از بیان جملات انجام کارهایی که در ادامه ذکر کرده ایم، پرهیز کنید.

1. «تقصیر من نبود»

حتی اگر واقعا مشکل پیش آمده تقصیر شما نبوده است، این جمله را به زبان نیاورید زیرا شما را همچون یک بچه شش ساله نشان می دهد. بزرگ ترها همیشه مسوولیت کارهای خود را به عهده می گیرند و برای حل مشکلات به دنبال راه چاره هستند. مدیران همیشه دوست دارند کارمندان بخشی از راهکار باشند، به ویژه زمانیکه که   ......


برچسب‌ها: اخلاق گفتگو, هنر گفتگو در محیط کار, هنرگفتگو با مدیران
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 26 شهریور1392ساعت 11:19 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

فرصتی برای گفت و گو

 

وقتی درصد زیادی از مردم در جامعه گرفتار تامین معیشت خود هستند، فرصت تعامل و گفت وگو بین اعضای خانواده ها به حداقل خواهد رسید و به همان میزان ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی در جامعه افزایش خواهد یافت

باورتان می شود؟ خانواده های ایرانی فقط روزی 15 دقیقه با هم صحبت می کنند. مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی کشور گفت: آسیب های اجتماعی واقعیت تلخ جامعه ماست.

جای تعجب است که نرخ تورم هر سه ماه یک بار اعلام اما شاخص های اجتماعی دیر به دیر اعلام می شود و گاهی توسعه عمرانی و افزایش تعداد خیابان های ما از توسعه اجتماعی مهم تر هستند.

در واقع درست است که در بیان علت افزایش آمار طلاق در جامعه، می توان به کم اهمیت شدن فرهنگ گفت وگو در خانواده ها به عنوان یک مولفه مهم اشاره کرد، اما کاهش زمان گفت وگو در خانواده ها تبعات دیگری هم در زندگی خانوادگی دارد که عوارض اجتماعی آن بسیار زیاد است. واقعیت این است که گفت وگوهای خانوادگی باعث حفظ سلامت خانواده می شود.

یکی از شهروندان می گوید: از کودکی تا دوران نوجوانی به شدت نیاز داریم که


برچسب‌ها: فرصت گفتگو, هنر گفتگو, اخلاق گفتگو, مهارت های گفتگو, روش های گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 24 شهریور1392ساعت 2:20 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه با شوهرم صميمانه و صحيح صحبت كنم؟

 

با همسر خود هدف‌دار صحبت كنيد چون آقايان وقتي با يكديگر صحبت مي‌كنند در طول زمان صحبت خود از مقدمه و نكات اصلي و در پايان از نتيجه‌گيري استفاده مي‌كنند و كم اتفاق مي‌افتد كه بدون هدف شروع به صحبت كنند.
اغلب خانم ها وقتی در مورد همسرشان صحبت می کنند گویی در خصوص نوع دیگری از انسان صحبت می کنند که هیچ شباهتی به آنها ندارد و نکته جالب اینجاست که اگر چند خانم در خصوص روحیات و رفتار مردها صحبت کنند قطعا شنونده مرد، موجود خارق العاده ای را می تواند تصور کند که این خانم ها به سختی و به اجبار با او ارتباط برقرار می کنند، غافل از اینکه این توضیحات در خصوص شریک زندگی اصلا صحیح نیست یا دست کم ضعف خانم ها را در برقراری ارتباط با همسرشان به اثبات می رساند.

برای برقراری ارتباط مفید و صحیح با همسر چند نکته کلیدی را ارائه می کنیم :

1 - هرگز صحبت های همسر خود را قطع نکنید، چون مردها تفاوت های بسیاری با خانم ها دارند و یکی از تفاوت ها این است که در یک لحظه فقط می توانند یک کار را انجام دهند. پس وقتی یک مرد در حال صحبت است فقط می تواند صحبت کند و نمی تواند حرف های شما را گوش دهد. دقت کنید اگر همسر شما در حال رانندگی بوده و   ...    ....


برچسب‌ها: اخلاق گفتگو, هنر گفتگو, مهارت های گفتگو, خشم, عصبانیت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 22 شهریور1392ساعت 6:39 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

وقتی می‌گویید من درست می‌گویم و تو اشتباه می‌کنی

 

خیلی‌ها این خصوصیت را دارند: سبک محاوره مخالفتی

کسی که این سبک محاوره را دارد کسی است که در مکالمات خود همیشه با طرف‌مقابل خود مخالفت کرده و سعی می‌کند حرف‌های او را اصلاح کند. ممکن است این کار را به طریقی کاملاً دوستانه یا خصمانه انجام دهد اما در هر حالت نظرات خود را در چارچوبی کاملاً متضاد با نظرات شما مطرح می‌کند.

شما هم با چنین افرادی برخورد داشته‌اید؟

سوالاتی که درمورد این افراد مطرح می‌شود از این قرار است:

اگر این سبک گفتگو واقعی باشد، آیا استراتژی است که این افراد بطور مداوم از آن استفاده می‌کنند؟ یا بستگی به فرد مقابلشان دارد که آنها را به استفاده از این سبک مکالمه تحریک می‌کند؟

آیا این راهی برای تاکید بر برتری خود است یا اصلاح دیگران؟

آیا این افراد متوجه این خصوصیت در خود می‌شوند؟ آیا الگوی رفتاری   ...   ...


برچسب‌ها: آداب و اخلاق گفتگو, هنر گفتگو, اصول و ارکان گفتگو, روش ها و آثار گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 21 شهریور1392ساعت 9:48 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

5 ایده و موضوع جالب برای شروع گفتگوها و مکالمات

 

"خوب، باید درمورد چی حرف بزنیم؟"

وقتی حرف گفتگو به میان می آید، این یکی از موضوعاتی است که بارها و بارها از خودمان و طرف‌مقابلمان پرسیده‌ایم.

خیلی وقت‌ها وقتی در یک گفتگو هستیم که سکوت در آن رخنه کرده است، در ذهنمان دنبال موضوعی برای صحبت می‌گردیم.

البته این خیلی هم بد نیست. وقفه در مکالکه کاملاً طبیعی است و خوب است که به فشار اجتماعی مکالمه‌ای که دچار سکوت شده است عادت کنیم.

اما اگر این اتفاق زیاد برایتان می افتد و این سکوت‌ها بیش از اندازه طول می‌کشند، بد نیست که چند موضوع کمکی در ذهنتان نگه دارید. در زیر به 5 موضوع خوب برای حرف زدن اشاره می‌کنیم و پایینتر از آن 5 موضوعی که باید از حرف زدن درمورد آن خودداری کنید را آورده‌ایم.

1. کسی که با او حرف می‌زنید

برای خیلی‌ها بهترین موضوع حرف زدن خودشان هستند. نسبت به آدم‌ها و   ...   ...   ...


برچسب‌ها: هنر گوش دادن, اخلاق گفتگو, اخلاق گفتگو در خانواده, هنر گفتگو با همسر
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 شهریور1392ساعت 8:32 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

ویژگی های گفتگوی خوب در ازدواج

 

نحوه برقراری ارتباط صحیح در زندگی‌ زناشویی

معمولاً وقتی برای رفتن به شهرهای مختلف سوار هواپیما می‌شوم، کسی که بغل دستم می‌نشیند کارم را سوال می‌کند. وقتی می‌گویم که مدیریت برنامه‌های تقویت زندگی ‌زناشویی در دینامیک خانواده را بر عهده دارم، معمولاً سوالاتی درمورد ازدواج از من می‌پرسند.

در آخر این مکالمه به نقش گفتگو در ازدواح ختم می‌شود. در این مواقع معمولاً سوال می‌کنند که به نظرم جنبه‌های حیاتی یک گفتگوی خوب چیست و درواقع ارتباط و گفتگوی بد چه گفتگویی است. من هم 5 جزء اصلی یک رابطه و گفتگوی خوب را اینطور توصیف می‌کنم:


گفتگوی خوب در ازدواج توام با احترام است.

طعنه و کنایه، عبارات و حرف های انتقادی و قضاوت‌ کننده و اتهامی جزء گفتگوی عاری از احترام است. می‌توان گفت رابطه و گفتگوی خوب رابطه‌ ای است که این بی‌احترامی ‌ها را در خود نداشته باشد. این یعنی گفتگوی خوب کیفی است. کافی است به زوج‌هایی که با هم حرف می‌زنند توجه کنید. آیا در جواب عبارات و اظهارنظرهای صادقانه، پاسخ‌هایی نیش و کنایه‌دار می‌شنوید؟ آیا می‌شنوید که یکی از طرفین دیگری را بخاطر مدل حرف زدن مسخره می‌کند؟ آیا می‌شنوید که   ...   ...   ...


برچسب‌ها: هنر گفتگو با همسر, اخلاق گفتگو در خانواده, شیوه گفتگوی آقایان, شیوه گفتگوی خانم ها
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 شهریور1392ساعت 7:54 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

با همسرتان گفت و گو کنید

 

سم خطرناک در زندگی مشترک

وقتی مردی وارد یک زندگی مشترک می شود و تعهدات آن را می پذیرد، دیگر نمی تواند فقط به فکر خودش باشد، زیرا بعضی وقت ها مجبور است در باره نیازها و خواسته های همسر و خانواده خود فکر کند. حتی قبل از اینکه به خود بیندیشد. آنچه یک مرد باید در نظر داشته باشد این است که فقط حمایت اقتصادی خانواده و پرورش فرزندان وظیفه یک مرد نیست.

کارشناسان به مردانی که علاقه مند به یک زندگی مشترک خوب بوده و دوست دارند عنوان همسر و پدری خوب را به خود اختصاص دهند. توصیه کرده اند:

مهارت گوش دادن

شنونده خوبی باشید

وقتی همسرتان در کنار شما می نشیند و شروع به حرف زدن درباره مشکلاتش می کند، لازم نیست بلافاصله راه حلی را به او پیشنهاد کنید. او فقط می خواهد شما به او توجه داشته و او را همراهی کنید. با توجه کردن به حرف های او می توانید بذر صمیمیت را در قلب اش بکارید به یاد داشته باشید هنگام طرح مشکلات توسط همسرتان هرگز راه حل ارایه ندهید و   ....   ...


برچسب‌ها: آثار گفتگو با همسر, با همسرتان گفتگو کنید, ویژگی های حرف زدن خانم ها و آقایان, روانشناسی زبان و بیان, هنر گفتگو با همسر
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 شهریور1392ساعت 12:51 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مهارت گوش دادن میان همسران

 

سکوت سرآغاز فاصله هاست...

وقتی که صحبت از مهارت های مورد نیاز زندگی مشترک می شود، هر کس به فراخور سطح معلومات و دانشی که دارد به این سۆال پاسخ می دهد.

مهارت گوش دادن میان همسران

مهارت گوش دادن میان همسران

وقتی که صحبت از مهارت های مورد نیاز زندگی مشترک می شود، هر کس به فراخور سطح معلومات و دانشی که دارد به این سۆال پاسخ می دهد. بعضی تنها مهارت های ساده ای مانند خانه داری زن یا مدیریت اقتصادی مرد را ذکر می‌کنند، برخی هم علاوه بر موارد بالا به مسائلی مانند همکاری و هم فکری همسران یا رابطه‌ی جنسی رضایتبخش اشاره می کنند. نکته‌ی مهم این است که تسلط به تمام مهارت های ذکر شده برای داشتن یک زندگی خوب و موفق لازم است، اما مهارتی پایه ای و اساسی وجود دارد که زیر بنای مهارت های فوق محسوب می شود.
به گونه ای که اگر آن را از روابط همسران حذف کنیم، عملاً تمام ارتباطات آن‌ها بیمار و   ........


برچسب‌ها: مهارت گوش دادن میان همسران, سکوت, هنر گفتگو با همسر, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 19 شهریور1392ساعت 10:39 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

شیوه ها و تفاوت های حرف زدن زنان و مردان

 

آشنایی با تفاوت های جنسیتی مهارت است. تا به حال فکر کرده اید که به عنوان یک زن چه چیزهایی باید در مورد ویژگی های جنسیتی همسرتان بدانید؟

 شناخت ویژگی های همسر

معمولا خانم ها می گویند ما یک سرزمین ناشناخته ایم که آقایان در مورد ما چیزی نمی دانند اما احتمالا با خواندن این مطلب متوجه می شوید سرزمین ذهن آقایان هم چندان برای تان شناخته شده نبوده است.

یادتان باشد دانستن این تفاوت های جنسیتی مانع خیلی از دعواهای بی مورد میان همسران می شود و به آنان کمک می کند اختلاف های شان را بهتر مدیریت کنند. پس این شما و این بعضی چیزهایی که می خواستید در مورد مردان بدانید اما روی آن را نداشتید از خودشان بپرسید.

ویژگی های مردانه که هر زنی باید بداند

اقتدارطلبی مردان: روانشناس ها می گویند اگر یک چیز مردها را از زن ها متفاوت کند، آن ویژگی رقابت جویی و اقتدارطلبی مردهاست. مردها از اول بچگی یاد می گیرند رقابت طلب باشند تا موفق شوند. حتما شما هم پسربچه هایی را دیده اید که در بازی همدیگر را هتل می دهند و به هم دستور می دهند. حتما هم می دانید تفنگ، ماشین و البته بازی های رایانه ای رقابتی محبوب ترین وسایل بازی پسربچه ها هستند؛ چیزهایی که آنها را برای نشان دادن اقتدارشان و پیروزی بر رقیب آماده می کند. از طرف دیگر هورمون تستستورون یا هورمون مردانه هم آنان را برای این رقابت جویی که   ...   ...


برچسب‌ها: روانشناسی زبان, ویژگی های حرف زدن زنان و مردان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 19 شهریور1392ساعت 1:53 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه دیگران را با زبان و حرف هایمان برنجانیم !


انتقاد، سریع ترین راه برای رنجاندن آدم ها و ویران كردن دوستی هاست. «من» انسان، آنچنان شكننده است كه یك طرد شدگی، مانند یك پتك بر آن عمل می كند. به محض این كه مورد انتقاد قرار می گیریم، دست به توجیه می زنیم، سرزنش می كنیم، داد و فریاد راه می اندازیم و اغلب صحنه را ترك می كنیم.
انسان، توانایی قابل ملاحظه ای دارد كه خود را همیشه طرف بی گناه هر قضیه ای ببیند. روان شناسان معتقدند كه حتی شرورترین جنایتكاران هم خود را ملامت نمی كنند. اگر این امكان برایتان وجود داشته باشد كه به بخش ویژه جنایتكاران خطرناك در زندان سری بزنید و با جانیان و تجاوزگران مصاحبه كنید، متوجه می شوید كه همه آنها یا بی گناه هستند یا به خاطر یك سوءتفاهم زندانی شده اند.
انتقاد، مخرب و ویرانگر است. وقتی منشی شما كارش را به خوبی انجام نمی دهد، انتقاد او را تنبل تر می كند. اگر كودك شما تختخوابش را خیس می كند، انتقاد باعث خواهد شد كه این شب ادراری حالت مزمن پیدا كند. به طور كلی انتقاد، انسان را فلج می كند، خشم می آورد و تحریك می کند.
تمام مطالب عرض شده ، در رابطه با انتقاد به گونه ای ناشیانه است.
اگر می خواهید برای اصلاح طرف مقابل از او انتقاد کنید،این سه عامل را فراموش نکنید:


برچسب‌ها: اخلاق گفتگو, هنر انتقاد
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 19 شهریور1392ساعت 1:38 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مذاکره هوشمند چیست ؟

 

پنج نوع از هوش مذاکره یا معامله وجود دارد. که با یادگیری و استفاده از آنها شما طیف وسیعی از مهارت ها را به منظور برتری در مذاکره و دریافت نتایج عالی در هر زمان در اختیار خواهید داشت.

سیستم آنلاین آموزشی ما در این خصوص به شما تفکر متفاوت و نحوه استفاده از تمامی این تکنیک ها و مهارت ها و نتایج فراتر از آموزش معمول موجود در بازار را هدیه می دهد.

ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به کارشناسی ارشد در مکالمات و متقاعد کردن دیگران از طریق مهارت های زبان ، خواندن زبان بدن و طرز فکر دیگران تبدیل شوید، همچنین با برتری در تفکر استراتژیک و برنامه ریزی، و چگونگی اندازه گیری یک رویکرد با تصمیمات آگاهانه، به همراه تفکری خلاق و آرام تحت فشار بتوانید مذاکراتی بی مانند داشته باشید .

این شایستگی ها به توسعه هوش چندگانه شما برای افزایش ضریب هوشی مذاکره و به دست آوردن نتایج برجسته کمک خواهد کرد. هوش مذاکره قالب های استراتژیک، نقشه ها و    .....


برچسب‌ها: مذاکره, مذاکره هوشمند, اصول مذاکره
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 18 شهریور1392ساعت 0:35 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه خبر بد را بگوييم؟ و حقیقت گوئی Truth Telling

«خبر بد» شايد قدمتي به طول تاريخ داشته باشد. از اولين لحظه‌اي که انسان پا بر زمين خاکي نهاد و يا شايد کمي پيشتر از آن، زماني که مقرر شد آدم و حوا از بهشت بر زمين خاکي فرود آيند، انسان با اولين خبر بد آشنا شد: دوري و هبوط. هنوز مدتي از سکونت انسان در اين جهان نگذشته بود که هابيل کشته شد و آدم با دومين خبر بد رو در رو شد: مرگ عزيزان..

پس از آن تا همين لحظه که نگارنده، اين خطوط را مي‌نويسد يا کمي بعدتر وقتي که مخاطب، اين سطور را مي‌خواند، همواره اتفاقي در جريان است که ماحصل آن شايد خبري بد باشد. انسان همواره با مفهوم خبر بد در تماس بوده است.

فارغ‌ از اين جنبه تاريخي، مفهوم خبر بد را از چهار منظر مي‌توان مورد بررسي قرار داد: اول اينکه خبر بد، در همه شئون زندگي بشري امکان وقوع دارد. براي مثال در زمينه شغلي، خانوادگي و سلامت. اما شايد در اين ميان خبر بدي که با سلامتي انسان مرتبط است بيش از همه حساسيت‌برانگيز است. دوم اينکه خبر بد، ممکن است جنبه فردي يا اجتماعي داشته باشد. آگاهي از وقوع فجايع تاريخي، جنگ‌ها، حوادث طبيعي و بيماري‌هاي همه‌گير، گاهي تاثيري به مراتب بيشتر از اخبار بد شخصي بر انسان مي‌گذارند. سوم اينکه خبر بد گريبان همه افراد جامعه از هر رده‌اي، چه غني و چه فقير را خواهد گرفت و با وجود همه نابرابري‌ها، تاثيرات کم و بيش يکساني بر آنها خواهد گذاشت.

چهارم اينکه همواره نوعي نسبيت در تعريف بدي يک خبر وجود دارد. اين نسبيت هم در مورد ماهيت بدي يک رويداد حاکم است، (براي مثال دوري انسان از بهشت و   ...   ....


برچسب‌ها: خبر بد, حقیقت گویی, اخلاق گفتگو, اصول سخن گفتن, خوب حرف زدن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 11 شهریور1392ساعت 8:8 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه با ديگران صحبت كنيم ؟

چگونه با ديگران صحبت كنيم ؟

همه مردم در تمام طول روز صحبت مي كنند. اما آيا آنها همگي مي دانند چگونه صحبت مي كنند و يا چطور بايد صحبت كنند؟

آيا هيچ پيش آمده بر اثر نوع صحبت طرف مقابل، منظور و سخن او را به گونه اي ديگر برداشت كنيد و پس از مدت ها، متوجه شويد كه اشتباه كرده ايد؟

آيا ربطي بين سخن گفتن و موفقيت و محبوبيت، مي بينيد؟

يك كارمند بخش تبليغات:

صحبت كردن ارتباط مستقيمي با كار دارد. اينكه چه بگويم، چطور بگويم و يا به قول معروف از چه دري وارد شوم تا بتوانيم براي موقعيت كاري ام، به نتيجه اي دلخواه برسم.

نوع صحبت، در كاري كه دارم بسيار مهم است. اينكه چگونه موارد لازم و ظريف را رعايت كنم يا لحن در هنگام گفتن يا خواندن مطلب، با توجه به نوع و   ....    ....    ....


برچسب‌ها: چگونه با ديگران صحبت كنيم, اصول گفتگو, اصول مذاکره, اخلاق گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 19 مرداد1392ساعت 11:53 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن

ارتباطات غير كلامي و استفاده از زبان بدن ( زبان جسماني- زبان اشاره )

گوش دادن هم ارتباط كلامي است

زندگي انسان از بدو تولد در ميان ديگران و در اجتماع آغاز مي شود.

نوزاد كه به تدريج در ميان ديگران زندگي مي‌كند، رفتارهاي اجتماعي را ياد مي گيرد و با محيط زندگي خود سازگار مي شود.

يكي از رفتارهاي اجتماعي انسان حرف زدن يا ارتباط كلامي است. بطور كلي ارتباطCommunication يعني فرايند انتقال پيام از فرستنده به گيرنده مشروط برآن كه محتواي مورد انتقال از فرستنده‌ برگيرنده منتقل شود و بالعكس . براي برقراري رابطه، انتقال دهنده و گيرنده بايدكد يا رمزمشتركي داشته‌باشند تا معني اطلاعات موجود درپيام بدون‌اشتباه تعبير‌شود. ۱

اين كد يا رمز مشترك در ارتباط كلامي از جنس كلام يا زبان مشترك است ; كه خود همواره با رمزها و كدهاي غير كلامي مثل حركات و حالتهاي بدن ,چهره و دست و ... همراه است ( زبان بدن ) . اين رفتارهاي غير كلامي به شكلي تفكيك ناپذير بخش كلامي شنونده را تحت تاثير خود قرار مي دهد .

با توجه به تعريف ارتباط، هر ارتباطي دو سو دارد: يكي فرستنده و ديگري گيرنده (فعلاً به پيام و كانا‌ انتقال آن كاري نداريم.)

در ارتباط كلامي فرستنده همان گوينده‌است و   ...   ...   ...   ...


برچسب‌ها: زبان بدن, ارتباطات غیرکلامی, زبان جسمانی, گوش دادن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 19 مرداد1392ساعت 11:44 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه درست صحبت کنیم ؟

چگونه درست صحبت کنیم ؟

امروزه بسياري از نظريه‌پردازان و صاحب‌نظران علوم ارتباطات بر اين عقيده‌اند كه مهارت‌هاي ارتباطي نقش بسيار مهمي در موفقيت انسان چه در زندگي كاري و اداري و چه در زندگي شخصي آنان دارد.

به جرات مي‌توان ادعا كرد كه يكي از مهم‌ترين دلايل شكست‌هايي كه انسان در زندگي خود با آن مواجه مي‌شود اين است كه قبل از اتخاذ تصميم و مبادرت به انجام يك كار (انتخاب شغل، ازدواج، تربيت فرزند و امثال آن)‌ سعي نكرده است كه مهارت‌‌هاي ارتباطي و رفتاري لازم براي انجام آن كار را كسب كند.

پژوهش‌هاي انجام شده حاكي از آن است كه مهارت‌هاي لازم براي برقراري ارتباط موثر را مي‌‌توان از طريق آموزش و تمرين ياد گرفت و البته كسب اين مهارت‌ها چندان آسان به نظر نمي‌رسد، در برقراري ارتباط با ديگران چنانچه يكي از طرفين صحبت، پيام طرف مقابل را به خوبي دريافت نكند و    ....    ....    ...


برچسب‌ها: چگونه درست صحبت کنیم, اصول مذاکره, اصول گفتگو, ارتباط غیرکلامی, زبان بدن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 19 مرداد1392ساعت 11:23 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

تكینیك های سخنرانی در جمع

 

سخنرانی در جمع برای اغلب افراد كار دشواری است.اگر مـی خـواهـیـد انـسـان موفـقی باشید، باید بر تكنیـكهـای سخنرانی تسلط پیدا نموده و یا حداقل هنگام صـحبـت در یك جمع احساس راحتی كنید.در زندگي همه ما مواقعي وجود دارد که بايد در حضور چند نفر راجع به مسئله اي صحبت کنيم. ممکن است اين صحبت در جلسه يا کنفرانسي باشد که رسميت داشته باشد و ممکن هم هست که در يک جمع خانوادگي يا در محيط کار بخواهيم براي دوستان يا همکارانمان صحبت کنيم.
اگر مهارت هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم ، قطعاً روند کار با موفقيت بيشتري انجام مي شود و به نتايج بهتري مي رسيم.
یکی از متداول ترین ترس هایی که تاکنون شناخته شده ترس حین صحبت در جمع یا درمقابل گروهی ازافراد است. يكي از نگراني‌هاي عمدة هر فرد ترس از سخن گفتن در حضور جمع است. بسياري از مردم به راحتي با هم گفتگو مي‌كنند اما هنگامي كه براي سخنراني فرا خوانده مي‌شوند دچار ترس و واهمه مي‌گردند.
بـرخی از افـراد همین كه به صحبت كردن در جمع فكر میكنند، دچار اضطراب و نـا آرامـی شده و هنگامی كه در مقام عمل شروع به سخنرانی می كنند، خشكشان مـی زنــد، تپش قلبشان شدیدتر میشود، دستانشان شروع به لرزش میكند و بصورتی گسسـتـه و لكنت وار شروع به صحبت می نمایند. اگر شما از ايستادن روي بلندي و صحبت كردن براي جمع مي‌ترسيد، بدانيد كه   ...    ...   ...


برچسب‌ها: تكینیك های سخنرانی در جمع, اصول سخنرانی, فن بیان, زبان بدن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 مرداد1392ساعت 7:4 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

روش ‌هایی برای شروع یک گفتگو

 

روش ‌هایی برای شروع یک گفتگو

شروع گفتگو برای خیلی‌ها کار سختی است. برای اینکه یک مکالمه را راحت‌تر شروع کنید، توصیه‌هایی برایتان داریم:

۱) لبخند بزنید. می‌دانیم کار آسانی است اما لبخند قدرت فوق‌العاده‌ای دارد. وقتی غریبه‌ای به سمتمان می‌آید، ذهن ما از سیگنال‌های غیرکلامی مثل حالات چهره برای تحلیل اینکه فرد تهدیدی محسوب می‌شود یا خیر استفاده می‌کند. لبخند نشان می‌دهد که شما فردی بی‌خطر و صمیمی برای برقراری ارتباط هستید. این تکنیک غیرکلامی را دفعه بعدی که می‌خواهید به فردی غریبه برای شروع یک گفتگو نزدیک شوید تمرین کنید و مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت.

۲) سوالات باز بپرسید. اگر نمی‌دانید سوالات باز چه سوالاتی هستند، باید بگوییم که این سوالات نیازمند پاسخی فراتر از بله یا خیر هستند. این سوالات حتی روی افراد خجالتی را هم باز می‌کند. برعکس سوالات بسته بله یا خیر، خیلی زودتر از آنچه متوجه شوید مکالمه را تمام می‌کند.
می‌توانید با فکر کردن به فضایی که   ...    ...   ... 


برچسب‌ها: روش ‌هایی برای شروع یک گفتگو, اصول گفتگو, اصول مذاکره, گفتگو, مذاکره
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 مرداد1392ساعت 1:35 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

اصول مصاحبه



اصول مصاحبه

مصاحبه یکی از جنجالی ترین و خبرسازترین بخش های کار مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی است که اصول، تکنیک ها و انواع خاص خود را دارد و در عین آگاهی، تسلط و خبرگی، جرأت و جسارت مصاحبه کننده را می طلبد.

عمده ترین خبرهای روز دنیا که تیتر درشت روزنامه ها و سرفصل خبرهای رادیو و تلویزیون را می سازد از طریق مصاحبه با شخصیت های مختلف درباره مسائل و موضوعات داغ سیاسی، نظامی، اجتماعی و ... توسط خبرنگاران و روزنامه نگاران زبده تهیه می شود و گاه یک مصاحبه کوتاه به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه اش، خبری جهانی می شود و تا روزها و گاه هفته ها، تفسیرها، اظهار نظرها، مخالفت ها و موافقت ها و جنجال های زیادی را سبب می شود و بسیاری از اخبار دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین مصاحبه شونده و مصاحبه کننده، دو عامل اصلی در تعیین ارزش، جایگاه و دامنه انعکاس مصاحبه هستند، که اگر هر یک از آنها به دلیلی دستمایه و تسلط لازم را بر موضوع مورد نظر نداشته باشد یا فاقد جرأت و   ....    ...   ...


برچسب‌ها: مصاحبه, اصول مصاحبه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 16 مرداد1392ساعت 6:24 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

رک گویی

 

رک گویی


استرس شغلی ممکن است از عوامل گوناگونی منشا بگیرد. یکی از این عوامل، دیواری نامریی است که بین مدیران و زیردستان کشیده می شود و اجازه نمی دهد آنها از نظرات همدیگر به خوبی آگاه شوند. اگر این دیوار از میان برداشته شود و افراد بتوانند با صراحت با یکدیگر صحبت کنند، بازدهی کار های سازمانی چندین برابر می شود و افراد با طیب خاطر بیشتری می توانند فعالانه تر در جایگاه خود قرار بگیرند. چاره شکستن این دیوار، رک گویی یا صراحت است که در گفتگویی با دکتر افتخار حمیدی، روان شناس، درباره آن بحث کرده ایم....

تعریف دقیق رک گویی چیست و چه فرقی با گفتار صادقانه دارد؟

ـ رک گویی یعنی صراحت لهجه و جسارت در بیان حقیقت، نه جسارت در بی احترامی به دیگران. یعنی صراحت بیانی که نفعی برای دیگران داشته باشد، نه مایه رنجش دیگران شود. کسانی که به بهانه رک گویی هر آنچه را که به ذهن شان می رسد می گویند بی ادبی را با رک گویی اشتباه گرفته اند و نشانه بارزی از عدم اعتماد به نفس و   ...   ...   ...   ...


برچسب‌ها: صراحت لهجه, رک گویی, اخلاق زبان و بیان, اصول هنر گفتگو
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 16 مرداد1392ساعت 4:46 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

هفت راه برای گفتگوی متمدنانه در محیط مجازی

 

هفت راه برای گفتگوی متمدنانه در محیط مجازی

شاید شما هم در محیط های مجازی مانند شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌ها با مطالب ترنس ستیزانه‌ای مواجه شده باشید. مطالبی که با هیجان و شاید بدون منبع دست به نقد و بررسی بی رحمانه وغلط تراجنسی می‌زنند. حتی گاهی توهین را چاشنی کار می‌کنند تا مطلب خود را به خواننده برسانند. شما در نقش یک اگاه و مطلع چه می‌کنید؟ چطور پاسخ این گونه نفرت پراکنی‌ها یا حتی اشتباهات سهوی را می‌دهید؟ آیا شما هم دست به رفتار متقابل می‌زنید و با توهین و بدون منبع و احساسی پاسخ می‌دهید؟ آیا شمشیر خود را بیرون می‌کشید و تن به جنگی تمام عیار می‌دهید؟ یا سعی می‌کنید رفتار دیگری در پیش بگیرید؟
چطور است یک بار نوع رفتار صحیح را با هم مرور کنیم؟

l-در زمان عصبانیت پاسخ ندهید
بهتر است کمی صبر کنید و چند نفس عمیق بکشید و افکار خود را متمرکز کنید. سعی کنید ابتدا پاسخ خود را در یک برنامه ویرایشی بنویسید، غلط‌های آن را چک کنید     ....    ....    ...


برچسب‌ها: اصول گفتگو در فضای مجازی, اخلاق گفتگو, اصول مناظره
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 15 مرداد1392ساعت 11:12 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

نقد و انتقاد و مرز آن با تخریب


نقد و انتقاد و مرز آن با تخریب


نوشتار حاضر، متن گفت و گوی باشگاه اندیشه با دکتر «نعمت الله باوند»، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی، درباره نقد و اخلاق نقد است که از نظر می گذرد.

● به نظر شما هدف از نقد چیست؟

هدف از نقد باید کشف واقعیت باشد و لازمه آن برخورداری از ۲ ویژگی است: نخست، آگاهی جامع و عمیق و دوم، تعهد و دلسوزی. آفت نقد، غرض ورزی است که در پی کشف حقیقت نیست بلکه تحمیل اغراض شخصی و تحریف است. از این رو شخص ناقد باید علم را همراه با تهذیب نفس داشته باشد. یعنی باید تسلیم حقیقت باشد؛ آن چنان که هست ولو به ضرر برخی خواسته های شخصی و گروهی خود و نه بالعکس. عکس این اصل، تامین هوای نفس گروهی و فردی است، نه حقیقت و توجه به منافع همه. لذا شخص نقاد باید منصف باشد و حتی به دشمنان خود هم تعدی نکند و منافع جمع باید مقدم باشد بر منافع فردی. لذا نقد همانند یک جراحی حساس و بزرگ است.

● هر کسی می تواند نقد کند؟

خیر. هر کس با اندکی آگاهی و عدم تعهد لازم نباید مبادرت به نقد کند؛ آن هم در عرصه جامعه و مسائل مبتلا به عموم مردم؛ همچنان که ما در مراجعه به پزشکان که تنها با جسم مان سر و کار دارند، به دنبال پزشکی حاذق و دلسوز هستیم. یعنی هم به تخصص او اهمیت می دهیم و هم به تعهد و دلسوزی او. نکته مهم این که از آن جا که انسان در جامعه زندگی می کند و  ...   ....    ...  ..


برچسب‌ها: انتقاد, چگونه انتقاد سازنده کنیم, اخلاق زبان و بیان, آسیب شناسی زبان و بیان, فرصت ها و تهدیدهای زبان و بین
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 14 مرداد1392ساعت 12:20 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مطالب قدیمی‌تر