X
تبلیغات
فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو - کتاب شناسی فن بیان ، مخاطب شناسی و روش های تدریس

فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو

آشنائی با فن خطابه ، اصول مخاطب شناسی ، مناظره ،مباحثه ، تدریس ،قصه گوئی ،دکلمه ، مجریگری و زبان بدن

فنون بیان: مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و نکات مهم و کاربردی برای سخنرانی

فنون بیان: مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و نکات مهم و کاربردی برای سخنرانی و پرورش صدا برای سخنرانان، مدرسین و آموزگاران
فنون بیان: مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و نکات مهم و کاربردی برای سخنرانی و پرورش صدا برای سخنرانان، مدرسین و آموزگارانکد کتاب : ۱۳۳۳۸۵۰
نویسنده : علی دنیادیده,ریچارد پین
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۸۶۰۸۱۹
رده دیویی : ۸۰۸.۵۱
قیمت : ۱۸۰۰۰
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۶۶
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۷۸-۹۶۴-۶۶۶۹-۳۵-۲
موضوع : سخنوری

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:24 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

گویندگی و فن بیان

گویندگی و فن بیان
گویندگی و فن بیانکد کتاب : ۱۲۹۹۶۵۰
نویسنده : علی‌اکبر رشیدی,غلامعلی امیرنوری
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۸۶۰۱۲۰
رده دیویی : ۸۰۸.۵۱
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۶
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۸۸۲۸-۰۵-۹
موضوع : تلویزیون - گویندگی,رادیو - گویندگی,سخنوری

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:21 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

گنجینه‌ی تدریس: خلاصه‌ای از فنون و روش تدریس فارسی

گنجینه‌ی تدریس: خلاصه‌ای از فنون و روش تدریس فارسی برای اولیا و مربیان جهت کار با دانش آموز "فارسی، پایه اول"
گنجینه‌ی تدریس: خلاصه‌ای از فنون و روش تدریس فارسی برای اولیا و مربیان جهت کار با دانش آموز کد کتاب : ۱۲۸۶۳۲۳
نویسنده : فتانه آزاد
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۸۵۱۱۰۳
رده دیویی : ۴fa۰.۷۶
قیمت : ۸۰۰۰
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۶۴
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۴۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۶۸۳-۸۰-۰
موضوع : فارسی - راهنمای آموزشی (ابتدایی),فارسی - آزمونها و تمرینها (ابتدایی)

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:20 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

فن بیان و گویندگی در صدا و سیما

فن بیان و گویندگی در صدا و سیما

نویسنده : اکبر منانی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۸۵۱۰۱۲
رده دیویی : ۸۰۸.۵
قیمت : ۱۸۰۰۰
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۱۲
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۳
تیراژ : ۳۰۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۲۵-۰۰۸-۰
موضوع : تلویزیون - گویندگی - فن,رادیو - گویندگی - فن

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:17 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

فن بیان: مختص بازیگران تئاتر، سینما و ...

فن بیان: مختص بازیگران تئاتر، سینما و ...
تاریخ نشر : ۸۴۱۱۲۵
تیراژ : ۱۱۰۰
تعداد صفحه : ۲۰۰
نوبت چاپ : ۲
شابک : ۹۶۴-۳۴۱-۲۷۷-۶
رده دیویی : ۸۰۸.۵
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : شیرمرز - رضا
نویسنده : مچلین - انجلین

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:15 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

بیان

بیان (با تجدید نظر و اضافات)
بیان (با تجدید نظر و اضافات)نویسنده : شمیسا - سیروس
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۳/۰۵
رده دیویی : ۸fa۰.۴۲
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۲۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۷
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۵۰۹-۱۲-۲

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:12 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

هنر سخنرانی: مهارتهای عملی فن بیان در قالب نظریه‌های کلاسیک و معاصر

هنر سخنرانی: مهارتهای عملی فن بیان در قالب نظریه‌های کلاسیک و معاصر
هنر سخنرانی: مهارتهای عملی فن بیان در قالب نظریه‌های کلاسیک و معاصرنویسنده : لوکاس - استفن‌ای.
مترجم : ساده - حمزهعلیزاده - باباطاهر
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۱۲/۰۸
رده دیویی : ۸۰۸.۵۱
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۵۲۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۱۵۰
شابک : ۹۶۴-۶۱۱۵-۸۹-۶

نویسنده در این مجموعه شیوه‌ها و اصول خطابه و سخنرانی را با شواهد و نمونه‌هایی چند, آموزش می‌دهد .در بخش نخست کتاب (صحبت کردن و گوش دادن) اصول اساسی پیام نطق و مسئولیت‌های مربوط به سخنرانان و مخاطبان معرفی می‌شود .مطالب بخش دوم و سوم درباره تهیه نطق, انتخاب موضوع و تنظیم سخنرانی است .در بخش چهارم مبحث ایراد نطق و وسایل کمک آموزشی مطرح می‌شود .بخش پنجم نیز مربوط به تنوع نطق عمومی و نحوه تحلیل و سازماندهی نطق‌های آگاهی بخش و مانند آن است .

+ نوشته شده در  یکشنبه 5 فروردین1386ساعت 6:8 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

روش‌ها و فنون تدریس

دوره ارتقائ مهارت‌های آموزشی مربیان آموزشگاههای بهورزی: روش‌ها و فنون تدریس
دوره ارتقائ مهارت‌های آموزشی مربیان آموزشگاههای بهورزی: روش‌ها و فنون تدریسنویسنده : چگینی - یوسف‌رضا
باهمکاری : رهبر - محمدرضا
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۱۲/۱۴
رده دیویی : ۶۱۰.۷
قطع : رحلی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۸۸
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : R۸۴۷/۷/ف‌لا۹چ۸
نوبت چاپ : ۱
شماره مجلد : ۲
تیراژ : ۵۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۵۱۳-۶۳-۸

+ نوشته شده در  شنبه 4 فروردین1386ساعت 6:0 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

درر الادب در فن معانی, بیان, بدیع

درر الادب در فن معانی, بیان, بدیع
درر الادب در فن معانی, بیان, بدیعنویسنده : آق‌اولی - عبدالحسین
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۳/۲۱
رده دیویی : ۸fa۰.۴۲
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۴۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : PIR۳۳۵۶/آ۷د۴
نوبت چاپ : ۴
تیراژ : ۵۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۰-۵۵-۸

+ نوشته شده در  شنبه 4 فروردین1386ساعت 5:58 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مهارتهای موثر در فن بیان

مهارتهای موثر در فن بیان

مهارتهای موثر در فن بیان
نویسنده : مندل - استیو
مترجم : کریمی - علی‌محمدحقیقت - شهربانو
محل نشر : شیراز
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۱۱/۲۰
رده دیویی : ۸۰۸.۵۱
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۸۶
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۲
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۶۲۳-۰۴-۲

+ نوشته شده در  شنبه 4 فروردین1386ساعت 5:52 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتاب شناسی فن بیان ، مهارت های سخنرانی و گویندگی

 


عنوان: فن بيان

 نویسنده: فاطمه سادات نبي پور , احمد غرويان ,

ناشر: شيوه ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۷

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۵۶

شابک: 964-7214-45-6

 


عنوان: فن بيان در آفرينش خيال

 نویسنده: بهروز ثروتيان ,

ناشر: موسسه انتشارات امير كبير ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۳

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۳۷۴

شابک: 964-00-0949-0

چکیده: "در اين كتاب فن "بيان" به زباني ساده آموزش داده شده است. (گفتني است كه بيان در لغت به معني پديد آوردن و آشكار و روشن كردن است و فن بيان در اصطلاح صناعات ادبي و علوم بلاغي يعني اين كه بتوانيم يك معني و مقصود را به شكل ها و صورت هاي گوناگون به زبان بياوريم


عنوان: فن بيان و گويندگي در صدا و سيما

 نویسنده: اكبر مناني ,

ناشر: دارينوش ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۵

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۱۱۲

شابک: 964-525-008-0

 


عنوان: فن بيان و گويندگي در صدا و سيما

 نویسنده: گردآورنده:اكبر مناني

ناشر: دارينوش

تاریخ نشر:  ۱۳۸۹

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۱۱۲

شابک: 978-964-525-044-5


عنوان: فن بيان: مختص بازيگران تئاتر، سينما و ...

نویسنده: اونجلين مچلين , رضا شيرمرز ,

ناشر: نشر قطره ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۴

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۲۰۰

شابک: 964-341-277-6


عنوان: فن بيان: مختص بازيگران تئاتر، سينما و ...

نویسنده: اونجلين مچلين , رضا شيرمرز ,

ناشر: نشر قطره ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۶

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۱۹۸

شابک: 978-964-341-277-7


عنوان: فن شعر انگليسي: بحثي در عروض و قافيه، و معاني و بيان همراه با نگاهي به فن شعر فارسي

 نویسنده: شهرام ارشدنژاد ,

ناشر: گيل ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۰

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۲۲۴

شابک: 964-6626-03-3


عنوان: فيل صورتي را پنهان كن!: 15 روش ساده در فن بيان و مهارتهاي سخنوري و مديريت بر آنچه مي گوييد

 نویسنده: بيل مك فارلن,مترجم:هاله هنرزاد

ناشر: مهراد

تاریخ نشر:  ۱۳۸۹

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۱۹۲

شابک: 978-964-8799-57-6

چکیده: ,"«فيل هاي صورتي»، بزرگ ترين اشتباه افراد در مكالمه ها است. فيل هاي صورتي، يك كلمة منفي روشن و واضح، اما غيرضروري است. به دليل غيرطبيعي بودنش در نهايت سرعت خود را نشان مي دهد. بدين ترتيب اگر حتي يك لحظه، فردي فكر كند كه كسي دربارة او منفي فكر مي كند، بي درنگ و پيش از آنكه او فرصت صحبت كردن داشته باشد، خودش شروع به حرف زدن مي كند. اين قانون كليدي، نخسين گام مهارت سخنوري است. نگارنده در كتاب حاضر، پانزده فن و روش را براي دست يابي افراد به مهارت سخنوري ارائه كرده است. عنوان برخي ديگر از اين روش ها عبارت اند از: تمام عكس ها داستاني دارند؛ حقيقت ناخوشايند هميشه بهتر از دروغ مصلحت آميز است؛ كلمات حاكي از عدم اطمينان را از جملات خود حذف كنيد؛ به هنگام صحبت از خودتان از جملات مثبت استفاده كنيد؛ همه چيز به ارتباط ها بستگي دارد؛ براي بهتر درك كردن بايد بهتر گوش داد و... ."


عنوان: گويندگي و فن بيان

 نویسنده: غلامعلي اميرنوري , علي اكبر رشيدي ,

ناشر: طرح آينده ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۶

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۲۴۶

شابک: 964-8828-05-9

چکیده: ,"در اين كتاب نكته هايي در باب زبان و بيان فارسي عرضه شده است. نويسنده بر اين نكته تاكيد دارد كه گويندگان زبان فارسي بايد بر نكته ها و ظرايف بياني اين زبان تسلط داشته باشند. كتاب به شانزده فصل تقسيم شده است.


عنوان: مهارتهاي موثر در فن بيان

 نویسنده: استيو مندل , علي محمد كريمي , شهربانو حقيقت ,

ناشر: اميدواران ,

تاریخ نشر:  ۱۳۷۸

محل نشر: شيراز

تعداد صفحات: ۸۶

شابک: 964-6623-04-2


عنوان: هنر سخنراني: مهارتهاي عملي فن بيان در قالب نظريه هاي كلاسيك و معاصر

 نویسنده: استفن اي. لوكاس , حمزه ساده , باباطاهر عليزاده ,

ناشر: رشد ,

تاریخ نشر:  ۱۳۸۷

محل نشر: تهران

تعداد صفحات: ۵۲۸

شابک: 964-6115-89-6

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 29 اسفند1385ساعت 6:59 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : آموزش سخنرانی و خطابه:


آموزش سخنرانی و خطابه: با تکیه بر فنون بلاغت و روانشناسی فردی و اجتماعی (روشهای تاثیرگذاری، اقناع و ترغیب مخاطبان)


کد کتاب : ۱۳۶۴۴۴۳
نویسنده : حمیدرضا جدیدی
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۸۷۰۱۲۴
رده دیویی : ۲۹۷.۰۴۵
قیمت : ۱۶۰۰۰
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۱۵۶
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۵۰۰
شابک : ۹۷۸-۹۶۴-۲۵۴۹-۴۴-۳
موضوع : سخنرانی,سخنوری


 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1 بهمن1385ساعت 11:28 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

سخنرانی های راشد در رابطه با امام حسین علیه السلام

 

نام کتاب: سخنرانیهای راشد ج 2 
نویسنده: حسینعلی راشد 
مشخصات نشر: دارالكتب،تهران،1321 ش 
تعداد صفحه: 380 


 نام کتاب: سخنرانیهای راشد ج 1 
نویسنده: حسینعلی راشد 
مشخصات نشر: مصطفوی،تهران،1320 ش 
تعداد صفحه: 275 


 نام کتاب: سخنرانیهای راشد ج 15 
نویسنده: حسینعلی راشد
 

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 7 آبان1385ساعت 2:8 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

آخرين سخنراني‌هاي راشد 7-1356

 

آخرين سخنراني‌هاي راشد 7-1356


هنوز هم وقتی سخن از وعظ و خطابه به میان می‌آید، مردم ما نام شیخ حسینعلی راشد را به زبان می‌آورند؛ سخنور چیره‌دستی که سیاست را هم به خوبی می‌شناخت و منبرش جایی برای ارتقای دانش مخاطبان در تمام عرصه‌های زندگی بود. سخنرانی‌های راشد در رادیو ایران که از سال 1320 آغاز شده بود تا اردیبهشت 1338ادامه داشت و عنوان طولانی‌ترین برنامه مذهبی رادیو ایران از ابتدای تاسیس تا به حال را از آن خود کرد. «آخرين سخنراني‌هاي راشد» کتابی است که در آن خطابه‌های راشد در فاصله سال‌های 56 تا 57 شمسی گردآوری و منتشر شده است.

http://www.samdelivery.com/shop/main/1577/fa

+ نوشته شده در  یکشنبه 7 آبان1385ساعت 1:54 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : باید‌ها و نباید‌ها در کلام

باید‌ها و نباید‌ها در کلام


برای انسان به عنوان منبع یا مخاطب در ارتباطات فردی و جمعی، حق و حقوق و نیز مسئولیت‌هایی تبیین شده است که به کار بستن آنها در هر عصر و نسلی می‌تواند نجات‌بخش همه‌ی آنانی باشد که در ارتباطات اجتماعی خود به چیزی جز راستی و درستی و جلب رضایت خالق نمی‌اندیشند.


حقوق و مسئولیت‌های انسان در ارتباطات کلامی (فردی و جمعی)

تالیف: حسین صدری‌نیا

ناشر: سایه‌روشن، تهران

مشخصات ظاهری: 192 صفحه

قیمت: 4000تومان

معرفی کتاب:

بی‌شک قدرت بیان، خواندن و نوشتن یکی از قابلیت‌های منحصر‌بفرد ما انسان‌ها به شمار می‌رود و به واسطه‌ی وجود این توانایی است که می‌توانیم با هم‌نوعان خود ارتباط برقرار کند.

پیامبر مکرم اسلام (ص) طی بیاناتی که به تاثیر منحصر بفرد قدرت بیانگر سرنوشت آدمی اشاره دارد، تاکید فرموده‌اند که «اگر خداوند (فقط) یک نفر را به‌‌وسیله (راهنمایی‌های) انسان هدایت فرماید، نتیجه‌ی آن برایش از دنیا و آنچه در آن است، بهتر خواهد بود.» (بحارالانوار، جلد1، ص 184)

امروزه با توجه به پیدایش فناوری‌های جدید ارتباطی رفته رفته تشخیص پیامهای درست از نادرست روز به روز دشوارتر می‌شود. تا جایی که امروزه بخش قابل توجهی از اوقات روزمره افراد در مؤانست با این تجهیزات سپری می‌شود.

برای انسان به عنوان منبع یا مخاطب در ارتباطات فردی و جمعی، حق و حقوق و نیز مسئولیت‌هایی تبیین شده است که به کار بستن آنها در هر عصر و نسلی می‌تواند نجات‌بخش همه‌ی آنانی باشد که در ارتباطات اجتماعی خود به چیزی جز راستی و درستی و جلب رضایت خالق نمی‌اندیشند.

بی‌شک قدرت بیان، خواندن و نوشتن یکی از قابلیت‌های منحصر‌بفرد ما انسان‌ها به شمار می‌رود و به واسطه‌ی وجود این توانایی است که می‌توانیم با هم‌نوعان‌ خود ارتباط برقرار کند


با توجه به توضیحات نگارنده در ابتدای این کتاب منبع و محور اصلی این کتاب، قرآن کریم بوده و عند‌اللزوم در موارد معدودی به احادیث و روایات معتبر نیز اشاره شده است.

نقطه نظرات، اصول و قواعد قرآن کریم در مورد ارتباطات کلامی فردی و جمعی انسان در مقایسه با تمام نظریه‌ها، قوانین و دستاوردهای بشر از جهاتی منحصر بفرد به ‌شمار می‌روند من جمله: این حقوق و مسئولیت‌ها فرازمانی و فرامکانی هستند، با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات و فناوریهای ارتباطی دگرگون نمی‌شوند، اصول و قواعد تشریعی همه‌ی عرصه‌های ارتباطات فردی و جمعی انسان را دربرمی‌گیرد و ... .

این کتاب در چهار فصل تالیف یافته است که هر یک از این فصل‌ها بخش‌های مرتبط با خود را در بر می‌گیرد، این فصول به ترتیب عبارتند از: فصل اول: ظرفیت‌های ارتباطی دوگانه وجود انسان؛ فصل دوم: برتری‌های «نبا» بر «خبر» در کلام وحی؛ فصل سوم: حقوق و مسئولیت‌های انسان به عنوان منبع پیام؛ فصل چهارم: حقوق و مسئولیت‌های انسان به عنوان مخاطب پیام.

زهره سمیعی

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=172538&Keyword=+%d9%82%d8%af%d8%b1%d8%aa+%d8%a8%db%8c%d8%a7%d9%86

+ نوشته شده در  شنبه 3 تیر1385ساعت 1:35 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : سخن گفتن بدون ترس و خجالت

 

سخن گفتن بدون ترس و خجالت

سخن گفتن بدون ترس و خجالت

همه ما ، هنگام ارتباط با دیگران مشکلاتی داریم که به طرز سخن گفتنمان مربوط است .

خیلی مواقع پیش می آید که ناخواسته تسلیم عقاید و یا خواسته های کسی می شویم یا برای اینکه دیگران از ما نرنجند و یا دشمنمان نشوند ، از حقوق خود صرف نظر می کنیم ، از دادن یا شنیدن پاسخ منفی وحشت داریم ، در محیط کار و یا مکان های دیگر اگر با فرد پرخاشگری مواجه شدیم نمی دانیم چگونه با او رفتار کنیم ، از بیان صحیح و مستقیم خواسته های خود طفره می رویم ، در جمع خانواده ، دوستان و یا همکاران اداری ، کمتر صحبت می کنیم و نمی خواهیم مرکز توجه قرار گیریم ، از رویارویی با اشخاص نکته گیر و متلک گو یا از نیش و کنایه دیگران می ترسیم و یا اینکه با پرخاشگری دیگران را از خود می رنجانیم و... همه این موارد و خیلی موارد دیگر به این دلیل است که در برقراری ارتباط درست با دیگران مشکل داریم ، کتاب "سخن گفتن بدون ترس و خجالت "نوشته جودیت تینگلی , کمک می‌کند که ارتباط بهتری با دیگران داشته باشیم در این کتاب اطلاعاتی در خصوص فنون تازه ارتباطی به دست می آورید و سپس راه‌هایی برای چگونگی سخن گفتن در محیطهای گوناگون نیز عرضه می‌شود.

نویسنده کتاب حاضر قید می کند که هنوز افرادی هستند که باورشان نمی شود در حال حاضر کسانی وجود دارند که از لب گشودن به سخن واهمه دارند و موضوع نفوذ کلام سال هاست که به عنوان مشکل مطرح نمی شود ، در فرهنگ کشورها کلام نافذ امتیاز محسوب می شود و همچنان برارتباط خوب و صریح و مستقیم و صادقانه میان افراد و گروهها تأکید می شود و آن را در دنیای شغلی امروز کلید موفقیت می دانند اکنون تا حدودی در نتیجه تغییر ارزشها در سطح بین المللی و ملی زنان و مردان متوجه شده اند که باید مهارت های مربوط به نفوذ کلام را فراگیرند .

کتاب "سخن گفتن بدون ترس و خجالت" شامل 12 فصل است و درباره روش های صراحت کلام به توضیح و بحث پرداخته است.

فصل 1 : باید عمل کرد در فصل اول نویسنده بیان می کند که اساسی ترین رکن هر ارتباط خوب و سالم در هرجا چه در محل کار چه در کوچه و خیابان هنر خوب گوش کردن است . دومین عامل راستگویی و بدون ابهام و روشن سخن گفتن است که خود ناشی از صراحت بیان است که به انسان اعتماد به نفس می بخشد .

فصل 2 :هفت گام برای ارتباط موثر ، در این فصل برای ارتباط مؤثر هفت گام مشخص شده است.

فصل 3 : تعیین و رفع موانع ،در این فصل از کتاب از موانع احتمالی و عواملی را که ممکن است شما را از رسیدن به هدف باز دارد و مشخص می شود اگر مانعی نبود می توانید به آنچه می خواهد برسید صحبت شده است.

فصل4 : برنامه ریزی و انتخاب شیوه در این قسمت از کتاب ،مشخصات ارتباط خوب و شیوه هایی که می توان برای رسیدن به هدف از آنها استفاده کرد تشریح شده است از جمله مختصر و مشخص سخن بگویید و اساس گفتگوهایتان اختصار و دقت باشد.

فصل 5 : پاسخ منفی دادن به طور جدی ،شامل یک سری شیوه هایی برای پاسخ دادن منفی به دیگران است . به طور کلی نه گفتن به کسانی که کاری از شما می خواهند که دلخواه شما نیست و لزومی هم ندارد که آن را انجام دهید.

فصل 6 : سخن گفتن و بی پرده گفتن ،که همانطور که از عنوان آن مشخص است در رابطه با سخن گفتن و بی پرده گفتن صحبت شده است .

فصل 7 : گفتن هر چیز، آنچنان که هست ،در این فصل از کتاب در مورد سخن گفتن افراد در مورد هر چیز همان گونه که هست بحث شده است ، اینکه چگونه اظهار نظرهای مثبت و منفی درباره دیگران بکنیم به گونه ای که باعث ناراحتی آنان نشویم.

فصل 8 : مقابله با نیشهای غیرمستقیم و فصل 9 : مرا جدی بگیرید که درباره جدی گرفتن افراد بحث می کند

فصل 10 : مقابله با حمله پرخاشگرانه که در این فصل راجع به حمله پرخاشگرانه و چگونگی برخورد برای کم کردن یا رفع کردن پرخاش اینگونه افراد می باشد.

فصل 11 : ماجراهای یک روز کاری در این فصل ماجرای یک روز کاری و فرصت ها و لحظاتی که می توان در آن از شیوه های صراحت بیان استفاده کرد راتشریح کرده است.

در فصل پایانی کتاب که قدم بعدی است گفته شده حال که فنون و مهارت های ارتباط صریح را آموختیم می توانیم تجارب خود را گسترده تر سازیم و شیوه های غیر مستقیم نفوذ را که فراتر از صراحت نام دارد را فرا گیریم و در موقعیت های گوناگون از آن استفاده کنیم .

مشخصات کتاب

سخن گفتن بدون ترس و خجالت

نویسنده:جودیت تینگلی

مترجم :مهدی مجردزاده کرمانی

ناشر:راه بین

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=173227

+ نوشته شده در  جمعه 2 تیر1385ساعت 12:26 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : فنون سخنرانی

فنون سخنرانی

فنون سخنراني
  • نویسنده
    تیم هیندل
  • مترجم
    شفيع الهي
  • وضعیت
    اتمام چاپ
قیمت28.000 ریال
| شابک 5-05-5890-964 | قطع رقعی | چاپ دوم |
+ نوشته شده در  سه شنبه 30 خرداد1385ساعت 8:43 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : فن سخنوري : رضوان الله يارشاطر

 

فن سخنوري
نويسنده: رضوان الله يارشاطر
ناشر: پرستو
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 560
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1353 - دوره چاپ: 1
کد کتاب: 69368

مروري بر كتاب
 از روزي كه انسان به نيروي اعجاب انگيز كلام پي برد هميشه مايل بوده بتواند در ميان جمع به خوبي صحبت كند و با قدرت و جادوي كلام ديگران را تحت تاثير قراردهد اما موانع زيادي هم وجود دارد كه خيلي ها را از اشتهاي صحبت كردن براي ديگران مي اندازد.


گاهي موقعيتي پيش مي آيد كه بايد در جمعي صحبت كنيد اگرتجربه كافي نداريد احتمالاً دچار مشكلات زيادي مي شويد.

صنحه زير را تجسم كنيد.
هر چقدر به ساعت سخنراني نزديك تر مي شويد استرس بيشتري پيدا مي كنيد با ديدن جمعيت قلبتان به شدت مي تپد لرزش را در ساق پاي خود احساس مي كنيد. گلويتان بشدت خشك مي شود و احتمالاً مثلاً لبو قرمز شده ايد.

روبروي جمع هستيد و چاره اي جز شروع كردن نداريد صدايتان در نمي آيد كلمات بريده بريده و كلي تپق محصول سخنراني شماست بازجر تمام و به هر شكلي كه شده نطق خود را تمام مي كنيد.

وقتي از تريبون دور مي شويد احساس مي كنيد تريلي از روي شما عبور كرده و شايد تصميم بگيريد كه اين اولين و آخرين سخنراني باشد.

http://www.iketab.com/books.php?Module=SMMPBBooks&SMMOp=BookDB&SMM_CMD=&BookId=69368

+ نوشته شده در  دوشنبه 8 خرداد1385ساعت 10:52 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : خودآموز اصول و فنون سخنوری

 

خودآموز اصول و فنون سخنوری
فروزفر،علی، 1327- (نویسنده) 

 
مشخصات چاپ کتاب خودآموز اصول و فنون سخنوری
 •انتشارات: سروش (انتشارات صدا و سیما) - تهران

•نوع جلد: شومیز
•نوع کاغذ: کاغذ عادی
•صفحه: 392 صفحه
 
کتابشناسی کتاب خودآموز اصول و فنون سخنوری
 •
978-964-376-822-5 :شابک

•زبان: فارسی

+ نوشته شده در  دوشنبه 8 خرداد1385ساعت 6:32 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری

 


قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری
The Power Of Verbal Intelligence
تونی بازان - Tony Buzan - 1943 (نویسنده) احمدی، مرتضی، 1303- (مترجم) 

 
مشخصات چاپ کتاب قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری
 •انتشارات: بوکتاب - قم
 
•نوبت چاپ: چاپ اول : 1389
 •نوع جلد: شومیز
 •اندازه کتاب: رقعی
 •نوع کاغذ: کاغذ عادی
•صفحه: 168 صفحه
 •شمارگان: 3000 نسخه
 
کتابشناسی کتاب قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری
 •
978-9642775224 :شابک

 •
BF 385/ب9 ق4 :کنگره

 •زبان: فارسی


فهرست کتاب قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری


•سخنی از بری مک‌گیگان
•فصل 1: سرآغاز
•فصل 2: بازی با کلمات کودکان اثبا این که شما یک نابغه کلامی مادرزاد هستید
•فصل 3: قدرت کلمه 1
•فصل 4: قدرت کلمه 2 پیشوندها و پسوندها
•فصل 5: مغز کلمه استفاده از قدرت مغز برای افزایش قدرت لغوی
•فصل 6: زبان بدن و چگونگی قوی کردن آن
•فصل 7: برای خودت سخنرانی کن!
•فصل 8: بخوانید! چگونه سرعت درک و بیان را بالا ببریم؟
•فصل 9: قدرت ارتباط
•فصل 10: کلام آخر
•آخرین حرف
•جواب معماهای متن کتاب
•جواب افزاینده واژگان

دیباچه کتاب قدرت هوش گفتاری: 10 راه برای رسیدن به نبوغ گفتاری
قلم تیزتر از شمیر است، اگر مغز بداند چگونه به کلمات ضربه وارد کند»

تونی بازان
 
هوش گفتاری چیست؟
 
هوش گفتاری توانایی شعبده‌بازی با حروف الفبا است. شما حروف را ترکیب می‌کنید و با آن کلمات و جملات را به وجود می‌آورید. ضریب هوش گفتاری شما به دایره لغوی شما و همچنین با توانایی شما در ایجاد رابطه میان آنها، اندازه‌گیری می‌شود.
 
چرا هوش گفتاری مهم است؟
 
در آغاز قرن بیستم، روانشناسان مشاهده کردند رابطه مستقیمی میان اندازه و قدرت کلمات و موفقیت در زندگی وجود دارد. به عبارت دیگر؛ بهترین و بزرگترین کلمه شما باعث موفقیت و اعتماد به نفش شما می‌شود. در واقع کلمات در جامعه، زندگی و موفقیت تاثیر زیادی دارد.
 کلمات قدرت شگفت‌آوری دارند. آن دسته از کسانی که این مطلب را می‌دانند با به کارگیری آن روی دیگران تاثیر می‌گذارند، از این رو تعجب‌آور نیست که کلمات و قدرت آنها باعت انقلاب فرهنگی در قرن بیست و یکم شده است.
 
چگونه قدرت هوش گفتاری به من کمک می‌کند؟
 
خوشبختانه افزایش مهارت‌های هوش گفتاری، بسیار ساده است و به علاوه ضریب هوشی شما در کنار هوش گفتاری بهبود می‌یابد. بری مک‌گیگان - در فصل هفتم مطالبی درباره او می‌خوانید - زمانی که از بوکس کناره‌گیری کرد و به عنوان یک گزارشگر در تلویزیون شروع به کار نمودف از این روش بهره برد و
 
9
در کار خود بسیار موفق شد. او در حال حاضر یکی از بهترین گزارشگرهای مبارزات بوکس است.
 هوش گفتاری شما را به یکی از مهیج‌ترین سفرهای زندگی‌تان می‌برد. سفری که در آن
 کلمات جدید را جستجو می‌کنید.
 تخیل خود را به نظرات و ایده‌های جدید مهمان می‌کنید.
 در مورد نیازهای مغز و نحوه به کار گیری آن می‌آموزید.
 پیه‌های بنای هوش گفتاری را می‌آموزید که شما را قادر می‌سازد تا دایره کلمات خود را با هزاران کلمه افزایش دهد و آن را به کار گیرید.
 می‌آموزید که چگونه از جسم خود برای ارتباط موثر استفاده کنید.
 لذت بازی با کلمات و معانی آنها را دوباره کشف می‌کنید.
 رازهای مطالعه سریعتر و فهم بیشتر را می‌آموزید.
 می‌آموزید، چگونه دیگران را با قدرت و زیبایی کلمات خود، هیپنوتیزم کنید.

و مهم تر از همه: قدرت خوش گفتاری برای این طراحی شده است که به شما این اطمینان را بدهد، زمانی که هوش گفتاری شما افزایش پیدا کرد شما بسیار جذاب می‌شوید.‌
 
خلاصه‌ای از هوش گفتاری
 
هوش گفتاری به 10 فصل تقسیم می‌شود، که هر کدام شما را برای هوش گفتاری و بهود آن کمک می‌کند.
 
فصل اول: ساختار کتاب را معرفی می‌کنم. به این ترتیب می‌توانید تصویر و نقشه‌ای کامل در حافظه خود بسازید و در آن جستجو کنید.
 
10
شما در مورد تاریخ هوش گفتاری و ضریب هوشی اطلاعات را دریافت می‌کنید و کشف خواهید کرد، چرا مردم خود را از چیزی که هستند، احمق‌تر تصور می‌کنند. ادامه این فصل به اولین تمرین هوش گفتاری شما اختصاص داده شده است. شما می‌توانید کلمات جدید را کشف کنید و با آنها بازی کنید.
 
فصل دوم: بازی با کلمات کودکان، اثبات اینکه شما به طور طبیعی یک نابغه هوش گفتاری هستید.
 
در این فصل به شما استاد هوش گفتاری را معرفی می‌کنم، با مثالی به شما فرمول‌های مخفی افزایش هوش گفتاری در تمامی سطوح را عرض می‌کنم.
 چه کسی معیار هوش گفتاری است؟
 نوزاد انسان! من، ابزار مخصوصی که یک کودک آن را به کار می‌گیرد تا موفق شود را به شما معرفی می‌کنم. یک کودک هزاران کلمه جدید و صدها مهارت هوش گفتاری را می‌آموزد. شما نیز همین مسیر را طی می‌کنید، تا بتوانید مانند آنها شوید و اگر خوب فکر کنید، در این مورد می‌توانید مانند یک کودک عمل کنید.
 قبلا یکبار آن را انجام داده‌اید!
 با راهنمای صحیح دوباره می‌توانید آن را انجام دهید.
 
فصل سوم: قدرت کلمه 1 (ریشه‌ها)، چگونه کلمات، خلاقیت، حافظه و ضریب هوشی خود را بالا ببرید
 
کلمات، مانند تمام ساختارها از قسمت ساده‌ای تشکیل شده است که به آن ریشه می‌گوییم. زمانی که این بخش‌ها را بدانید کاربرد آنها برای شما آسان می‌شود. برای مثال تشخیص این که 26 حرف تمام کلمات را در زبان انگلیسی می‌سازد، بسیار بهتر از این است که هزاران کلمه را بدانید ولی ندانید که تعداد
 
11
حروف انگلیسی چند حرف است! همین مسئله در مورد کلمه رخ می‌دهد که شما ریشه، پیشوند و پسوند کلمات را بدانید.
 در این فصل 10 ریشه کلیدی معرفی می‌کنم. فقط 10 کلید برای یادگیری و یادآوری. همچنین برای هر ریشه چند کلمه را به عنوان مثال ذکر کردم. با یان کلیدها قادر خواهید بود تا در مسیر خود موفق شوید.
 

+ نوشته شده در  دوشنبه 8 خرداد1385ساعت 6:1 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : فلسفه و ساحت سخن

 

فلسفه و ساحت سخن
ابراهیمی دینانی، غلامحسین، 1313- (نویسنده)


مشخصات چاپ کتاب فلسفه و ساحت سخن
 •انتشارات: هرمس - تهران
 
•نوبت چاپ: چاپ اول:1389
 •نوع جلد: زرکوب با روکش
 •اندازه کتاب: رقعی
 •نوع کاغذ: کاغذ عادی
•صفحه: 436 صفحه
 •شمارگان: 2000 نسخه
 
کتابشناسی کتاب فلسفه و ساحت سخن
 •
978-964-363-655-5 :شابک

 •
BD41/الف2ف8 :کنگره

 •زبان: فارسی


فهرست کتاب فلسفه و ساحت سخن


•مقدمه
•منطق و گفتار
•مقولات دهگانه و کلیات پنجگانه
•زبان زیرساخت و اصول بنیادین سخن
•کتاب الحروف فارابی یک دفتر فلسفی است یا یک نوشته نحوی
•نقش عقل و خردگرایی در پیدایش علم نحو
•نخستین مسئله نحوی و نقش آن در پیدیاش فکر فلسفی
•زبان و زمان
•آیا مصدر اصل کلام است؟
•نخستین مسئله مورد اختلاف میان دو مکتب مهم نحوی
•واضعان الفاظ - واضعان شرایع
•معضل بزرگی به نام موضوع له
•دو واژه علم و معرفت و تفاوت آنها با یکدیگر
•نسبت علم با معلوم خود همانند نسبت وجود با ماهیت است
•ممکن از آن جهت که ممکن است به حسب سرشت خود مجهول است
•زبان چیزی فراتر از صرف و نحو و مجموعه واژگان است
•اگر سخن نبود چهان هرگز آشکار نمی‌شد
•نمایه

+ نوشته شده در  دوشنبه 8 خرداد1385ساعت 5:49 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : قدرت بيان رمز و راز موفقيت در كسب و كار


قدرت بيان رمز و راز موفقيت در كسب و كار
كتاب قدرت بيان رمز و راز موفقيت در كسب و كار
نوشته: پاتريك اليس[کتابها]
ناشر: هامون[کتابها]
ترجمه: محمدرضا آل ياسين[کتابها]
شابک: 0-6-91466-964
تعداد صفحات: 168
شمارگان چاپ:
اطلاعات چاپ: قطع رقعي/جلد شومیز - 1385
قیمت پشت جلد: 28000
قیمت خرید از سایت: 28000
+ نوشته شده در  دوشنبه 8 خرداد1385ساعت 4:56 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مقاله شناسى تحقیق و روش تحقیق

مقاله شناسى تحقیق و روش تحقیق

ـ یوسفیان گیلوان، محمد؛ «آشنایى با مبانى تحقیق و پژوهش»؛ جمهورى اسلامى، 17 فروردین 1378، ص 10.

ـ آقازاده، محرم؛ «آموزش روش تحقیق هدف اساسى الگوى تدریس آموزش روش تحقیق»؛ رشد تکنولوژى آموزشى،دوره 14، ش 4، دى 1377 ص 14 ـ 15.

ـ رون، امیر؛ «آموزش روش تحقیق و ارائه مثالى براى آن»؛ رشد تکنولوژى آموزشى، 7 فروردین 1382، ص 45 ـ 49.

ـ فاضلى، نعمت الله؛ «آموزش، تحقیق، ترویج تحلیل محتواى نامه علوم اجتماعى»؛ نمایه پژوهش، سال 1، ش 2، تابستان 1376، ص 99 ـ 114.

ـ منصورنژاد، محمد؛ «ابهامى در متدولوژى تحقیق!»؛ جوان، 10 دى 1382، ص 7 ویژه نامه.

ـ واردى، تقى؛ «اطلاع رسانى و تحقیق در حوزه علمیه»؛ جمهورى اسلامى، 1 آبان 1374، ص 12.

ـ یادگارزاده، غلام رضا؛ «اقدام پژوهى، روش تحقیق در   ....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 2 فروردین1385ساعت 8:41 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

آداب وعظ و خطابه

 

آداب وعظ و خطابه

موضوع کتاب همان گونه که از نامش «المراقبات فی اعمال السنة» بر می اید، احوال و اعمالی است که بندگان صالح و مؤمنان خالص در طول سال آنها را پاس می دارند و به جا می آورند و با دقت و مراقبتی که در پاسداری آن احوال و انجام آن اعمال به کار می برند، نفس خویش را هرچه پیراسته تر و جان خویش را هرچه آراسته تر می سازند. در منازل و سلوک الی الله، هرچه بیشتر پیش می روند و به پایگاه والای قرب و وصال خدا نزدیک تر می شوند.

از اینان که راهیان راه کمال و سالکان صراط وصالند، در جای جای کتاب با نام «سالک مراقب» یاد شده است. «سالک مراقب» یعنی آنکه همّ و همّت خویش را در سلوک صراط سعادت به کار گیرد و برای آن که این راه را به راستی درنوردد و این طریق را به طهارت طی کند، از هیچ کوشش و مراقبتی دریغ نمی کند. شب و روز کشیک نفس می کشد که مبادا نافرمانی پیشه کند و به کژروی و بیراهی افتد و روز و شب پاسبان حریم دل می شود، مبادا خواسته های ناروا و اندیشه های نابجا در آن راه یابد و حریم حبیب، به غبار اغیار آلوده گردد.

در این باره از دیرباز از سوی عارفان وارسته و عالمان فرزانه کتاب هایی نوشته شده و دفترهایی پرداخته گشته که هر کدام به جای خود راه گشا و سودبخش و خواندنی و کاربستنی است. در این میان، کتاب شریف «المراقبات فی اعمال السنة» جایگاهی ویژه و سرآمد دارد. نخست از این روی که اعمال و عباداتی را که مؤلّف بزرگوار آورده و انجام آنها را سفارش کرده و چگونه بجا آوردن آنها را یاد داده؛ همه اعمال و عباداتی هستند که از سوی گزیده ترین و گرامی ترین بندگان خدا، که هرگز گرد عصیان بر دامن عصمتشان ننشسته و هیچ گاه روی و ریا را بر آستان اخلاصشان راه نبوده، یعنی پیشوایان معصوم – که هماره درود خدا بر آنان باد – نقل و گزارش شده است. عزیزان معصومی که خود، راه سلوک و مراقبه را تا پایان، بهتر از هرکس دیگر پیموده اند و آداب و ایین آن را بیشتر از هر کس دیگر می شناسند و می دانند.

دیگر اینکه مؤلف بزرگوار – که خود پرورده ی آموزه های همین بزرگواران است – سال های سال، راهی این راه و سالک این صراط بوده، در مکتب حقایق و پیش ادیب عشق، زانوها زده، از محضر راهبران راهدان این راه، نکته ها آموخته و توشه ها اندوخته، شیوه های گونه گون سلوک را آزموده، چم و خم ها و فراز و نشیب های آن را به خوبی شناخته، آنگاه حاصل این همه آموخته و آزموده را به صورت این کتاب به سالکان صراط عرفان و راهیان راه ایمان پیشکش کرده است.

درباره ی یکی از بزرگان علما شنیده ایم که سی سال در صف نخست همراه امامی نماز گزارد، پس از سی سال، روزی پیشامدی او را در صف دوم جای داد، چنین حس کرد که گویا از اینکه امروز دیگران او را در صف دوم می بینند، شرم دارد و از همین جا دریافت که مراقبت و مواظبت سی ساله ای که برای حضور در صف نخست داشته، از ریا و خودنمایی خالی نبوده است، به همین دلیل همه ی آن نمازهای سی ساله را قضا کرد و دوباره به جای آورد.

تأمّل در حکایت این عالم مجاهد که مأموم بودن را بر امام شدن ترجیح داده و سی سال برای حضور در صف نخست جماعت کوشیده و سرانجام با پیش آمدن اندک تردیدی همه ی نمازهای سی ساله ی خود را قضا و دوباره گذاری کرده، هم نشان می دهد که اخلاص و خلوص چه باریک و دقیق است و هم نشان می دهد که پیشینیان برای دستیابی بدان چه مایه همّت می ورزیده اند.

آنچه درباره ی آزمون صدق و اخلاص امامت گفته آمد، درباره ی وعظ و واعظی – که بسی آفت پذیرتر نیز هست – صادق است، مگر نه اینکه بیشتر آفات زبان و بیان، آفات وعظ و واعظی نیز هست و مگر نه اینکه آفات زبان و سخن آن چنان خطربار و پرهیز از آن، آن چنان دشوار است، که برخی از بزرگان برای پرهیز از آنها، یکسره سکوت می کردند و پاره ای از حکیمان از این روی سکوت را از سخن برتر می شمردند، با اینکه بی گمان سخن از سکوت برتر است، و بسی از خیر و خوبیها از سخن سر می زند و با سخن گسترده می شود.


آداب وعظ و اعظى
باری بر واعظ سخنگوست که برای دستیابی به صدق و اخلاصِ در وعظ، بکوشد تا آنچه را درباره ی امام جماعت گفتیم، پاس دارد و رعایت کند، افزون بر آنها بکوشد تا از آفات زبان ایمن ماند، نادانسته چیزی نگوید، به خدا و رسول دروغ نبندد، سخنی که بوی خودنمایی و رنگ خودبزرگ شماری دارد نگوید، از سخنی که خواسته یا ناخواسته فتنه انگیز و زیان رسان و گمراه کننده است بپرهیزد – حتی اگر گمراه کنندگی سخن او از این باشد که مثلاً شبهه های منکران و معاندان را بازگوید و پاسخ دهد، اما شنونده ی او آنها را درست درنیابد و نفهمد و از این رو به شبهه و یا ضلالت افتد – به گونه ای سخن نگوید که شنونده ی او یا از فرط خوف نومید شود و یا از افزونی امیدواری به غرور و فریفتگی دچار اید، درباره ی پیامبران و گزیدگان جوری سخن نگوید که شنوندگان درباره ی آنها به غلو و گزافه گویی درافتند، یا به بداعتقادی دچار شوند و زبان به طعن و تعریض آنها گشایند، درباره ی احکام شریعت نیز مراقب باشد که چیزی نگوید یا جوری نگوید که مردم را به دین و ایین و شریعت و خدا و رسول و... بدبین و بداعتقاد سازد، با نقل برخی از حکایات دزدان و آدمکشان و هرزگان، راه های دزدى، هرزگی و آدمکشی و... را به شنوندگان نیاموزد و با یاد کردن صریح هرزگی ها و فحاشی گری ها و... مردم را بدانها گستاخ و خواهان نسازد، از عشوه و ناز کردن بر سر منبر بویژه آنجا که زنان نیز در مجلس او هستند، سخت بپرهیزد، مانند آن واعظی نباشد که می گویند بر سر منبر و از روی لباس عمداً آداب استبراء را با نمایش به شنوندگان یاد می داد، یا مانند آن واعظ دیگر که می گویند از سر منبر – ولابد به قصد امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از گناه – فحش های قبیح و رکیک نثار گناهکاران می کرد!

افزون بر اینها بکوشد مبادا از آنان باشد که خداوند درباره شان فرمود: «اتأمرون النّاس بالبر وتنسون انفسکم»(1) (= چرا مردم را به نیکی فرمان می دهید، اما خود را از یاد می برید؟) نخست و پیش از آنکه به عوظ مردم و تربیت و تهذیب آنان پردازد، به خودسازی و تهذیب و تربیت نفس خویش همّت ورزد و سپس با ملایمت و نرمى، با مدارا و مهربانى، حکیمانه و بخردانه به وعظ دیگران و تربیت و تهذیب آنان روی آرد و مبادا قولش با فعلش ناسازگار باشد و کردارش گفتارش را گواهی نکند، مبادا از آنان باشد که جلوه ها در محراب و منبر می کنند و چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند، که چنین شیوه ای هم شنوندگان را بر گناه گستاخ می کند و هم آنها را به واعظان و عالمان و حتی پیامبران و امامان بدبین و کژ اعتقاد می نماید و چه بسا همین بدبینی و کژ اعتقادی آنان را از دین بیزار می سازد.

اگر در میان شنوندگان کسان بخصوص و ویژه ای نباشند که باید به شیوه ی ویژه ای با آنان برخورد کرد، بیشتر از شیوه ی انذار یاری جوید یعنی با یاد کرد قهر و خشم خدا، و دوزخ و عذاب های سخت و طاقت سوز آن، مردم را از گناهکاری و کژ روی بترساند و پرهیز دهد. البته در این شیوه، آن چنان زیاده روی نکند که مردم به نومیدی و در نتیجه به آلودگی بیشتر دچار ایند، و اگر در مجلس او کسان بخصوص و ویژه ای باشند که اینگونه سخنان مناسب حال آنان نباشد، یا شیوه ی سخن را تغییر دهد یا آن کسان را از آن مجلس به مجلس دیگری فرستد یا در سخن گفتن مراقب حال آنان باشد و چیزی که بر آنان اثر منفی گذارد نگوید.

می گویند: حضرت زکریا (ع) هرگاه حضرت یحیی (ع) را در مجلس وعظ خویش حاضر می دید، از سخن گفتن درباره ی قهر و خشم خدا و دوزخ و عذاب پرهیز می کرد، زیرا حضرت یحیی (ع) را حالی بود که اینگونه سخنان را برنمی تافت، از شنیدن آنها دگرگون می شد و سخت به اضطراب می افتاد، فریاد می کشید، مدهوش می گشت و...

در اینگونه مجالس بهتر است از شیوه ی «تبشیر» یاری جویند و با یادکرد رحمت و مغرفت و مهربانی و فضل و کرم خدا، شنوندگان را به رحمت خدا امیدوار سازند، البته نه به گونه ای که گناهکاران فریب خورند و به امید رحمت و بخشایش خدا بر گناهکاری گستاختر شوند.

بارى، شیوه ی برخورد واعظ با شنوندگان خود باید چونان شیوه ی پدری فرزانه با فرزندان خود باشد، به گونه ای با آنان برخورد کند و به شیوه ای با آنان سخن گوید که مناسب حال آنان باشد، بهبود حال آنان را از پی بیاورد، رشد و کمال آنان را نتیجه دهد، آنگاه که ترس و تخویف مناسب حال آنان است، چنان کند و آنگاه که مژده و امید به مصلحت آنان است، چنین کند، و مبادا که ناشایسته و نادانسته کاری کند و سخنی گوید که به مصلحت شنوندگان نباشد و به حال روحی و معنوی آنان زیان رساند و چه بسا به سیه روزی و بدفرجامی آنان بینجامد.

در نقل اخبار و روایات بارىک بین و هوشیار باشد، و از نقل روایاتی که پذیرشش بر همگان آسان نیست یا به مصلحت همگان نیست و چه بسا دست آویز طنز و طعن در روایات و بلکه طنز و طعن در شریعت می شود و یا سست ایمانی و بد اعتقادی کسانی را از پی می آورد، بپرهیزد – بویژه در این روز و روزگار که دین ستیزی و شبهه افکنى، رونق و رواجی یافته و کسانی نظام یافته و حساب شده در پی یافتن هرگونه دستاویزی برآمده اند تا ذهن و فکر مردم بویژه عوام را نسبت به دین بدبین سازند و آنان را به سست باوری و کژ اعتقادی و سرانجام، بی دینی بکشانند – در نقل این گونه روایات مثلاً روایاتی که برای عملی اندک، ثواب های فراوان و پاداش های کلان برشمرده اند، واعظ باید سخت هوشیار باشد یا از نقل آن گونه روایات پرهیز کند و یا آنها را با دلیل ها و توجیه های اندیشه پسندی همراه کند و راه شبهه انگیزی و ناباوری و یا طنز و طعن در آنها را بربندد، مثلاً اگر در جایی این روایت را برای مردم گزارش کرد که: هرکس فلان دو رکعت نماز را به جای آورد، خداوند در برابر هر حرفی از قرائت و اذکار آن نماز، قصری آراسته به مروارید و زبرجد در بهشت بدو می دهد، چه بسا کسانی آن را نامعقول و محال شمارند و به طعن بر آن بخندند، برای پیشگیری از محال شمردن و مقعول نمودن اینکه چگونه می شود عملی اندک چون دو رکعت نماز آن همه پاداش از پی داشته باشد، مثلاً از این راه دراید که مگر نه خداوند به همه ی ما – آن هم نه از پی درخواست یا پاداش عمل – خیالی داده است، که می توانیم با یاری آن در یک آن، هزاران شهر آراساته به مروارید و زبرجد در ذهن خویش برسازیم، خدایی که چنین قدرتی به ما داده، این قدرت را نیز دارد که آنچه را ما در خیال می آوریم و بدان می اندیشیم و برای رسیدن به آن عملی و عبادتی به جای می آوریم به موجودات خارجی و عینی بدل سازد، و آنگونه که درباره ی بهشتیان روایت شده که آنها هرچه بخواهند می یابند، یعنی هرچه را در ذهن و خیال آورند، در برابر خود می بینند. به دیگر سخن قدرت و توانایی دارند که صورت های ذهنی و خیالی را به موجودات خارجی و عینی بدل سازند. خدایی که این نیروی تبدیل تصور به اعیان را حتی در همین دنیا به برخی از بندگانش بخشیده، در قیامت هم می تواند به همه ی بندگان بهشتی ببخشد. مگر در گزارش های معتبر تاریخی نیامده که به خواست و اراده حضرت رضا (ع) تصویر شیری بر پرده به شیری واقعی و خارجی بدل شد و منکر خبیثی را بردرید و خورد؟ مگر نه اینکه خداوند به موسی این توان را داد که چوبی را اژدها سازد و به عیسی این توان را داد که با دمی مرده را زنده کند و به محمد این توان را داد که با اشارتی شق القمر نماید؟ مردگانی را زنده نماید، سنگریزه ها را به سخن درآورد، بیمارانی را شفا بخشد و...

حتی پدیده های فراوان و شگفتی را که ما همگان در خیال خویش و در خواب خویش می آفرینیم در بنیاد و اساس با پدیده های عینی و خارجی چندان تفاوتی ندارند، اینک، آنچه را ما در بیداری می بینیم و می شناسیم همیشگی و دائمی است و آنچه که در خواب می بینیم همیشگی می بود و آنچه را در بیداری می بینیم گاهگاهی می بود، بی گمان خواب را واقعی و حقیقی می پنداشتیم و بیداری را خیالی و غیر واقعى؟

از آنچه گفته آمد می توان نتیجه گرفت که به دو رکعت نماز، هزاران قصر آراسته به درّ و مروارید و پاداش دادن چیزی نامعقول و غیر ممکن و بیرون از حوزه ی قدرت خدا نیست. حال اگر به این قدرت و امکان، لطف و کرم و فضل و بخشش خدا را نیز بیفزاییم – لطف و کرمی که در همین دنیا نیز گستردگی و بی کرانگی آن را حتی نسبت به دشمنان خدا نیز می بینیم – جای شگفتی نخواهد بود، که خدا از روی کرم عمل اندک بنده ای را آن چنان فراوان پاداش دهد.

خلاصه، اگر واعظ بتواند چنان روایاتی را با توجیه و تحلیل های اندیشه پسند همراه سازد، و آنها را برای ذهن و فکر شنوندگان پذیرفتنی نماید، و راه طعن و طنز و بدبینی را بربندد، در نقل آنها باکی نیست وگرنه چه بهتر که از آنها درگذرد، و روایات و احادیثی را بخواند که زمینه ی شبهه انگیزی نداشته باشند و کسی را در آنها مجال طعن نباشد.

بارى همانگونه که طبیب انسان دوست و وظیفه شناس، برای درمان بیماران خود – بویژه که بیمارانش افزون باشند و بیماریهای سختْ علاج داشته باشند – کمال کوشش و مراقبت خویش را به کار می برد، مبادا در درمان خطا کند و زندگی بیماری را به خطر افکند، واعظ اندرزگو نیز باید خود را طبیبی وظیفه شناس، شنوندگان و مستمعان را بیمارانی نیازمند درمان، سخنان و مواعظ خویش را دارو و درمان بشمارد، و برای درمان بیماری های روحی و نفسی شنوندگان خویش، بسی بیش از یک طبیب جسمانی دقّت و مراقبت و کوشش و همّت به کار برد، که بیماریهای نفسانی بسی خطرخیزتر، کشنده تر، دیریابتر و سخت علاجتر از بیماری های جسمانی است.

نیز بر واعظ اندرزگو که هر شب و روز پیش از شروع به وعظ، نفس خویش و اعمال خویش را بر صاحبان معطوم روز عرضه و تسلیم کند و برای بهبود کار خویش از آنان یاری جوید، سخن خویش را با نام خدا و حمد و سپاس او و درود بر برگزیدگان او بیاغازد، از شرّ شیطان و نفس به خدا پناه برد، آنگاه با دقت و مراقبت به وعظ و اندرز و سخنرانی پردازد که اگر چنین کند، خداوند او را یاری می کند و سخنش را در دل شنوندگان می نشاند و وعظ و اندرزش را نور و حکمت و هدایت می سازد.

قصد و غرضش، و همّ و همّتش نیز جز این نباشد که باور دینی مردم را قوت بخشد، اعتقادات مذهبی آنان را استوار دارد، آداب شریعت را بدانان بیاموزد و ادب مراقبت با خدا و پیامبران و گزیدگان را بدانان یاد دهد، آنان را دوستدار خدا، پیامبران، امامان و خریدار خوبی ها، پاکی ها، درستی ها و نیکی ها سازد و از بدی ها، پلشتی ها، ناروایی ها و چرکینی ها بیزارشان سازد و از فریفتگی به دنیا و لذّت های زودگذر و نافرجام آن، پرهیزشان دهد.

برای دستیابی آسانتر به این اغراض و افزودن شور و شوق معنوی شنوندگان، بجاست که از احوال و اعمال پاکان و عارفان و گزیدگان بسیار یاری جوید و حکایت ها و گزارش هایی را که درباره ی عبادت و بندگى، پرهیز و پارسایى، خوف و رجاء، عشق و شوق، اخلاص و ایثار و... این بزرگان و درباره ی لطف و عنایت ها و فضل و بخشش های خدا در حقّ آنان آمده، برای شنوندگان خود بازگوید و در هر حال لطف کلام، نرمی بیان، سخن آسان، عبارات روان و زبان مهربان را – که شیوه ی پیامبران است – از یاد نبرد.

 

پی نوشت:
1- سوره ی بقره، ایه ی 44.

منبع :

مجله خیمه : مهر 1384 - شماره 21

+ نوشته شده در  یکشنبه 1 آبان1384ساعت 9:55 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : آداب گفت و گو و سخنوری

آداب‌ گفت‌ و گو و سخنوري<عوامل‌ اثر بخش‌ كلام‌ >
نويسنده: علي‌نورمحمدي‌
 

ناشر: فروزان‌
تعداد صفحات: 280
قطع: وزيري(شميز) 


سخنوري‌ و شخصيت‌ در آداب‌ سخن‌
نويسنده: محمدعلي‌ مقدسي‌ 

 
            
هنر گويندگي‌ (يادواره) آئين‌ سخنوري‌ و سخنراني‌ در راديو و تلويزيون‌ شامل‌ دو كتاب‌ ...
نويسنده: حسن‌ شيدا 
 
ساير مشخصات
ناشر: يادواره‌ اسدي، فرهنگستان‌ يادواره‌
تعداد صفحات: 320
قطع: وزيري(شميز) 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 30 تیر1384ساعت 7:43 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : هنر قصه گوئی برای کودکان

هنر قصه گوئي براي كودكان 

نام نويسنده / شاعر :سارايا كن برايان 

موضوع :  
قيمت کتاب : 5500 ريال 
قطع : 
تعداد صفحات :59
انتشارات :کيانا
تاريخ چاپ :  
خلاصه کتاب :

داستان و داستان سرائي براي كودكان , از مقوله هاي همواره مطرح ادبيات كودكان بده است و مرز بين آسان پسندي در مقابل چشم وگوش سنجه دار جهت تفكيك كارهاي مبتذل و رنگين نامه ها با آثار اثر گذار براي كودكان ونوجوانان درراستاي آشنائي آنان با ادبيات جهان , فرهنگ سنتي و مذهبي ايران , اسطوره عرفان ومليت را چنان مخدوش نموده كه مي بايست كاري اساسي و اصولي درينراستا از سوي پيش كسوتان و صاحب نظران صورت پذيرد . خانم سارا كن برايان قصه گوي بزرگ و مشهور آمريكائي است كه مطالعات وتحقيقات زيادي روي هنر قصه گوئي براي كودكان انجام داده است . نتايج اين تحقيقات و تلاش ها در كتاب ها ومقالات نامبرده منعكس شده كه اغلب آن ها به عنوان مرجعي معتبر در تمامي دانشگاه هاي معتبر آمريا تدريس مي شود. كتاب حاضر وي به طور اجمالي و بابيان سليس در مورد اصول قصه گوئي , ويژه گي هاي قصه گو , لزوم قصه گوئي و.....صحبت نمده است.ترجمه شيواي اين كتاب مي تواند راهنماي بسيار خوبي براي تمام معلمين دوره ابتدائي , مربيان مهد كودك ها و آمادگي ها , پدران و مادران علاقمن , كارشناسان امور تربيتي كودكان و دانشجويان رشته هاي روانشناسي ؤ گرايش هاي وابسته باشد.

+ نوشته شده در  جمعه 10 تیر1384ساعت 9:43 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فن بیان : جلوه های خطابه در قرآن کریم

جلوه های خطابه در قرآن کریم


عنوان انگليسي:The Manifestation of Rhetoric in the Holy Quran
عنوان عربي:تجلیات الخطابة فی القرآن الکریم
نويسنده:پورمطلوب، عبدالرضا
مقطع:کارشناسي ارشد
رشته گرايش:علوم قرآن و حدیث
دانشگاه:آزاد اسلامی اراک
استاد راهنما:نکونام، جعفر
استاد مشاور:
استاد ناظر:
تاريخ دفاع:1380
کلمات کليدي:،
واحد:
منابع:

چکيده:
این تحقیق با این پیش فرض به انجام رسیده است که زبان قرآن خطابه ای و گفتاری است؛ از این رو محقق در این تحقیق درصدد برآمده است، جلوه های خطابه ای بودن زبان قرآن را در آیات قرآن جستجو کند. مباحث اصلی آن به این قرار است: بهره گیری قرآن کریم از الفاظ و مفاهیم آشنا برای مخاطبان (الفاظ و مفاهیم آشنا و رایج، حیوانات و میوه های پیرامون، ضرب المثل های رایج)، بهره گیری از لوازم و فنون مختلف اقناع (نقل قصص، تأکید، تکرار، سوگند)، شورانگیزی (ترغیب و ترهیب)، بهره گیری از عناصر جالب و جاذب برای جلوگیری از خستگی مخاطبین (گزینش واژه های واضح، صریح و فصیح، گزینش واژه های عفیف و دلپسند، تنوع تعابیر در بیان موضوع واحد)، تنوّع طلبی برای القاء هر چه بیشتر و بهتر مطالب (بیان آهنگین و سجع گونه برخی سور و آیات، تشبیه ها و تمثیل هایی متنوع برای القاء هرچه بهتر معانی)

علاقمندان جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشگاه مربوطه مراجعه فرمایید.

+ نوشته شده در  دوشنبه 2 خرداد1384ساعت 1:0 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

کتابشناسی فنّ بیان

بسم الله الرحمن الرحیم


کتابشناسی فنّ بیان

 

آئین بلاغت ، احمد امین


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 6 اردیبهشت1384ساعت 2:43 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

گزیده کتابشناسی توصیفی تبلیغ

گزیده کتابشناسی توصیفی تبلیغ

شیوه های دعوت و تبلیغ از دیدگاه قرآن

محمدحسین فضل الله ترجمه مرتضی دهقان طرزجانی تهران، انتشارات یاسر، چاپ اول 1359، 144 صفحه، رقعی،

این کتاب بر محور تبلیغ و قرآن در دو بخش با سرفصل های گوناگون سامان یافته است. برخی عناوین بخش اول عبارتند از: دعوت ودولت، ویژگی ذاتی دعوت اسلامی، هدف، شیوه، شیوه اسلام در راه بهبود روابط بشری همگام با ابراهیم(ع)، همگام با نوح... است.

در بخش دوم مباحث زیر آمده: خاورشناسان و شیوه قدرت و    ....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 13 فروردین1384ساعت 2:33 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

خلاصه کتاب " سخن و سخنوری " مرحوم آقای فلسفی

خلاصه کتاب " سخن و سخنوری " مرحوم آقای فلسفی


مقدمه

مقاله ی حاضر، گزیده ی کتاب ارزش مند، سخن و سخنوری از آثارمرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای فلسفی است.

در گزیده نویسی، سعی شده است رهنمودهای کلی و اساسی کتاب،استخراج شود، از این رو، از آوردن مثال ها و توضیحات دیگرخودداری شده است. ترتیب بحث ها، مطابق خود کتاب است.

پیش گفتار

یا کمیل! مامن حرکه الا و انت محتاج فیها الی معرفه.

تسلط بر فن خطابه و سخنوری از ویژگی های مهم برای هر خطیب است و    ....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 19 اسفند1383ساعت 10:22 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر