پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب : تناسب تعداد مخاطبان با ظرفیت وسائل کمکی دیداری - شنیداری
پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب
تناسب تعداد مخاطبان با ظرفیت وسائل کمکی دیداری - شنیداری
وسائل کمکی دیداری - شنیداری متفاوتی متناسب با تعداد مخاطبان وجوددارند . اما اگر منابع شما محدوداست ، می توانیدوسائل کمکی خودرا متناسب با تعداد مخاطبان مطابقت دهید . به عنوان مثال :
اگر از تصاویر کامپیوتری استفاده می کنید ولی نمی خواهید تعاریف زیر تصاویر که با بزرگ کردن خیلی زیاد آن ، تعاریف حذف می شوند را ازدست بدهید برای هریک از مخاطبان متن نوشته شده ای از تصاویر کامپیوتری که روی صفحه نمایش می دهید فراهم نمائید . به عنوان یک راه دیگر ، اگر برای گروه زیادی از مخاطبان سخنرانی می کنید ، تصاویررا روی صفحه نمایش های بزرگ متعدد ، نمایش دهید .
وسائل کمکی دیداری - شنیداری را فراهم کنید
تمام وسائل کمکی دیداری - شنیداری ، نیاز به آماده سازی قابل توجهی دارند ولی درحالی که یک تخته نوشتاری می تواند نسبتا سریع آماده شده و سپس مجددا استفاده شود ، یک وسیله چندرسانه ای می تواند برای آماده شدن مدت زیادی وقت بگیرد . اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم ، هرچه پیچیدگی وسیله کمکی دیداری - شنیداری بیشتر باشد ، آمادگی بیشتری مورد نیازاست . اگر خودتان ، وقت ، اطلاعات یا خلاقیت ذهنی برای آماده سازی وسیله کمکی دیداری - شنیداری ندارید ، کسی را برای انجام این کار در نظر بگیرید. از پرسنل ، یک همکار ، یا یک کارشناس طراحی ازبیرون کمک بگیرید . کمک دهنده را به دقت انتخاب کنید . آن هارا خیلی خلاصه شده معرفی کنید که از هرگونه سوء تعبیر با توجه به نتیجه نهائی مورد نظر پیشگیری کرده باشید .
اثر گذار باشید
در طول زمان آمادگی ، ممکن است احساس کنید می توانید اطلاعات را برای فهمیدن ، ساده تر نمائید و عقاید انتزاعی را با شفافیت بیشتری با اضافه کردن قسمت های طراحی شده به وسائل کمکی دیداری بیان کنید . تمام وسائل کمک دیداری را ساده و بدون زاویه نگهدارید و قسمت های طراحی شده را بطور مداوم استفاده کنید . از رنگ های برجسته استفاده کنید . از رنگ های ملایم و نزدیک به هم در یک اتاق پرجمعیت استفاده نکنید . اگر رنگ ها به اندازه کافی متضاد نباشند ، قسمت های روی نمودار دایره ای می تواند کاملا محو شود .
درزمان استفاده از ویدئو ، از صحنه های کوتاه که می تواند حواس مخاطبان شمارا از اساس سخنرانی پرت کند ، عبور کرده و سعی کنید بیشتر قسمت های طولانی را که نکات مورد نظر شمارا تکمیل نموده و توضیح می دهدرا نشان دهید .
با وسائل کمکی دیداری - شنیداری خود آشنا شوید
در زمانی که شما حقیقتا شروع به سخنرانی می کنید ، بایستی کاملا از چگونگی کارکرد هرگونه وسیله کمکی دیداری - شنیداری بسیار پیچیده که جهت تحکیم مطلب خود انتخاب کرده اید ، آگاه باشید. حتی اگر از کارکردن با وسائل چند رسانه ای یا کمک های ویدئوئی لذت نمی برید مواردی وجوددارد که در آن ها کوشش ( و مخارج اضافه برای تولید آن ها ) ارزش دارد حتی برای مخاطبان کم تعداد .
در موارد ی نادر ، وقتی از کمک های دیداری - شنیداری با پیچیدگی بالا استفاده می کنید ، ممکن است به اندازه کافی بدشانس باشید که مشکلات تکنیکی را تجربه کنید . اگر تجربه کافی برای مقابله با این مشکلات را ندارید ، مطمئن شوید کارشناسی که تجربه کافی دارد در مکان مورد نظر جهت کمک به شما حضوردارد . همیشه یک سری وسائل کمکی با پیچیدگی کم از قبیل نوشتارها به عنوان پشتیبان در نظر داشته باشید که کاملا بدون هیچگونه وسیله کمکی دیداری - شنیداری پیچیده ، ادامه دهید .
ابزار مورد نیازرا فراهم کنید
در مورد این که به کدام وسیله ممکن است برای استفاده در بین وسائل کمکی دیداری - شنیداری نیاز داشته باشید ، به دقت فکر کنید . به عنوان مثال :
- یک نشانگر لیزری برای نشان دادن نکات روی صفحه ، تخته نوشتاری یا آلبوم نمودارها .
- دو سری گچ یا قلم نشان گذار مخصوص برای استفاده روی تابلوی نوشتاری .
- صفحات استات خالی برای استفاده با پروژکتور اورهد .
- آلبوم نمودار اضافی .
- سیم رابط .
- دیسک های پشتیبان و کابل های اضافی برای سخنرانی چند رسانه ای .
- کپی های ویدئو ها یا اسلایدها و اگر که وسیله الکتریکی را به خارج از کشور می برند ، تطبیق دهنده سیم .
نکته هائی دیگر و خلاصه ای از این بخش
- وسائل کمکی دیداری که برای یک گروه کوچک از مخاطبان قابل استفاده است ، بعید است برای یک گروه بزرگ تری نیز قابل استفاده باشد . مخاطبانی که دور نشسته اند ، ممکن است قادر به استنباط کافی وسیله نباشند .
- اسلایدهای خودرا برای اجتناب از هرگونه سردرگمی، شماره گذاری کنید .
- وقتی برای گروه کم تعدادی از مخاطبان که نزدیک به شما نشسته اند ، سخنرانی می کنید ، وسیله کمکی دیداری شما به وضوح برای هر نفر بدون توجه به نوع وسیله ای که جهت استفاده انتخاب کرده اید ، قابل دیدن خواهد بود .
- مخاطبان ، مطالب روی صفحه نمایش را سریع تر از آن چه شما صحبت می کنید می خوانند . بنابر این ، مطلب را برای آن ها ، بلند بلند ، نخوانید .
- زمانی که نیمی از مخاطبان به مطلب دیداری شما نگاه می کنند ، نیمی دیگر به شما نگاه خواهند کرد . زمانی که می خواهید مخاطبان به مطالب دیداری تمرکز داشته باشند ، خودتان ثابت بایستید .
- اگر برنامه دارید از وسیله دیداری - شنیداری خود مجددا استفاده نمائید ، مطمئن شوید آن را بعد از سخنرانی خود جمع کرده اید .
- از کارتون برای راحت تر درک کردن نکات جدی ، استفاده کنید .
- یادداشت هارا روی چارچوب اسلایدهای پروژکتور اورهد بنویسید .
- از کلیه وسائل دیداری - شنیداری که می دانید بدون آن نمی توانید در سخنرانی عمل کنید ، دوتا داشته باشید .