در گفت‌و‌گو با استاد دانشگاه تهران مطرح شد : امام صادق(ع) افتخار جهان تشیع است

 

امام صادق(ع) افتخار جهان تشیع است

 

خبرگزاری فارس: امام صادق(ع) افتخار جهان تشیع است

 

یکی از اساتید دانشگاه تهران گفت: امام صادق(ع)، علاوه بر این که افتخار جهان اسلام و مکتب تشیع است، افتخار دنیای علم نیز بشمار می‌رود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عصر امام صادق(ع) در قرن دوم هجری قمری، عصر شکوفایی دانش، فقه، کلام، مناظره، حدیث و روایت و در آن سوی، عصر بدعت‌ها، گمراهی‌ها و گسترش مذهب‌های مختلف بود؛ به همین دلیل آن حضرت با توجه به نیاز جامعه آن روز و در پرتو شرایط آماده و آرامش به وجود آمده برای بنی هاشم به واسطه درگیری حکومت‌های بنی امیه و بنی عباس با تأسیس مجالس درس و مراکز علمی به تربیت شاگردان بسیار پرداخت. آن حضرت با شرکت در مناظرات و  .....

ادامه نوشته

دومین کارگاه نظری - عملی هنر دکلمه  ، نهم مرداد ساعت 10 شب .

 

 دومین کارگاه نظری - عملی هنر دکلمه  ، نهم مرداد ساعت 10 شب 



غوغای واژه ها ، کانال آموزش فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی و گفتگو 


باسلام و احترام

 

ضمن سپاسگزاری از همه عزیزانی که در نخستین کارگاه آنلاین نظری - عملی و نقد و بررسی هنر دکلمه ، حضور یافته و آثار زیبای خودرا ارائه کردند ، تشکیل دومین جلسه را در مورخه 9 / 5 / 1395 ، ساعت 22 ( 10 شب ) در همین گروه به اطلاع میرساند


غزل انتخابی و پیشنهادی از حضرت حافظ :


دیدی ای دل که غم عشق دگربار چه کرد
چون بشد دلبر و با یار وفادار چه کرد

آه از آن نرگس جادو که چه بازی انگیخت
آه از آن مست که با مردم هشیار چه کرد

اشک من رنگ شفق یافت ز بی‌مهری یار
طالع بی‌شفقت بین که در این کار چه کرد

برقی از منزل لیلی بدرخشید سحر
وه که با خرمن مجنون دل افگار چه کرد

ساقیا جام می‌ام ده که نگارنده غیب
نیست معلوم که در پرده اسرار چه کرد

آن که پرنقش زد این دایره مینایی
کس ندانست که در گردش پرگار چه کرد

فکر عشق آتش غم در دل حافظ زد و سوخت
یار دیرینه ببینید که با یار چه کرد

* دوستان عزیز از هم اکنون می توانند تا ساعت 12 روز نهم مرداد ماه آثار خودرا اجرا و ارسال کنند تا دراین فرصت و فاصله ، دقیقا بررسی و نکته های لازم برای ارائه به جلسه یادداشت شود 

* استفاده از موسیقی اختیاری است و تأثیری در ارزیبابی ها ندارد .

* یکی از تمریناتی که برای این کارگاه ، به تمریتات دوستان اضافه شده است ، نشانه گذاری برای مکث هنگام اجراست . دوستان توجه داشته باشند با توجه به سبک و سیاق غزل و انتخاب زیباترین شیوه اجرا ، لازم است هرجاکه صلاح می دانند باید هنگام اجرا مکث کرد ، با علامت ویرگول ( ، ) مشخص کنند و متن غزل را پس از نشانه گذاری مکث ، به گروه ارسال کنند و البته بر اساس همان انتخاب ، اجرا کنند .

* در این جلسه با نظر خواهی از دوستان نفرات اول تا سوم بهترین اجرا انتخاب و معرفی خواهند شد

* انتخاب حس های مناسب ، رعایت سرعت اجرا در جایگاههای مختلف غزل ، تلفظ صحیح واژه ها ، رعایت حالت های مختلف امری ، پرسشی ، تعجبی و حسرت و تأثّر و تآسّف و امید و آرزو و سایر جلوه های ویژه در اجرا ، از اهم مواردی است که باید در دکلمه این غزل مورد توجه قرار گیرد .

* مجددا یاد آور می شوم دوستان به تدریج اجراهای خودرا ارسال کنند و تا روز و ساعت تشکیل جلسه به تعویق نیندازند تا با تراکم بالا و کمبود فرصت مواجه نشویم .

* دوستان علاقمند به هنر دکلمه برای پیشرفت در این هنر و مبادله تجربه ها ، خودرا ملزم به اجرا و حضور در جلسه بدانند تا در سایه تعامل و همکاری به نتایج بهتر و بیشتری دسترسی داشته باشند .

* استاد مشکاتیان و شجریان این غزل را اجرا کرده اند و علاوه ، صدای استاد شهرام ناظری و ساز استاد هوشنگ ظریف نیز بسیار دلنشین و دلگشاست که از دوست عزیزم آقای حمید پور خواجه در خواست می کنم این آثار را نیز به گروه ارسال کنند .


از همکاری و همراهی همه عزیزان سپاسگزارم و امیدوارم شنونده آثار بسیار زیبایی از دوستان ارجمند و گرامی باشیم .

سید محمد فقیه سبزواری


ترنّم واژه ها : گروه شعر و دکلمه ، محل برگزاری جلسه  :

 

https://telegram.me/joinchat/BSmjqD3iChBYx4I7eb1PdA

 

کانال غوغای واژه ها ، آموزش فن بیان


Telegram.me/fann_e_bayan_e_1