آموزش و تصحیح تولید صدای " ر " و "  س "

تصحیح تولید صدای (ر) معمولا کاری زمان بر است و با توجه به نوع تلفظ هر فرد متفاوت میباشد.با اینحال بعلت سوالات مکرر شما در مورد این صدا،چند تمرین کلی پیشنهاد میکنم،با انجام تمرینات مستمر و تمرکز بیشتر خواهید توانست تغییرات مثبتی ایجاد کنید،موفق باشید.

:در اولین قدم برای بهبود تلفظ این صدا لطفا این چند تمرین را انجام دهید

مرحله الف) جایگاه تولید صدای ر

-تمرین جارو کردن سقف دهان : زبان خود را از پشت دندانهای جلویی بالا به سمت عقب،روی سقف دهان بکشید. توجه کنید که فک پایین بیحرکت باشد و عضله ی زبان حرکت کند.

-در حالیکه همین تمرین را انجام می دهید سعی کنید صدای (ر) را بسازید : ر-ر-ر-ر-ر-ر-

-صدای مسلسل را درنظر بگیرید ،برای این تمرین صدای (د) را بافشار تلفظ کرده،ناگهان زبان را به سمت عقب و داخل سقف دهان بکشید و (ر) را تلفظ کنید: دررررر


تمرین 1 ) ثابت نگهداشتن زبان پشت دندانهای پایین

برای اینکار زبان خود را پشت دندانهای پایین، جایی که لثه به دندانها میرسد نگهدارید.سعی کنید زبانتان به طرفین منحرف نشود

تمرین 2 )جلوی آینه بایستید.دندانها را جفت کنید.لبهاکشیده بحالت لبخند زدن،بطوریکه ردیف دندانهایتان را ببینید.زبان را پشت دندانهای پایین بگذارید.آرام و بدون فشار بگویید س

،این دو تمرین مربوط به جایگاه صحیح صدای س میباشد.شما درطول این تمرین متوجه خطای تولیدی خود خواهید شد. چندین بار در روز این تمرینات را انجام دهید تا جاییکه در هر بار تمرین صدای س را درست و از جایگاه صحیح تلفظ کنید

http://www.goftardarmani.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=10574

چگونه راحت حرف بزنیم ، راحت سخنرانی کنیم ؟

 

آنچه از آن بنام فن بیان نام می برند ، معمولا مقوله ای است که بطور خاص مرتبط به هنر بازیگری سینما و یا تئاتر است. بدین معنا که بازیگران آماتور و حتی حرفه ای بجهت اینکه انتخاب میشوند تا نقشها و تیپهای مختلفی را ارائه کنند ، بایستی توانایی بیان دیالوگهای آن شخصیت را نیز بطور شایسته داشته باشند و یا با تمرین در خود پدید آورند که همین امر اتفاقا یکی از فاکتورهای ارزشگذاری بر کار آنان است.
برای رسیدن به این توانایی ، بازیگران در سالهای اول ، روزانه تمرینات مختلفی را بر روی صدایشان انجام میدهند که از جمله کشیدن حروف بطور جداگانه ( مثل کلاس اولیها ) با صدای بلند و بسیار بلند ، تلفظ کلمه به کلمه ، نفس گیری ، آواز خواندن و مواردی دیگر که بستگی به سبک و استاد آنها تا حدی متفاوت است ...برای مطالعه ی بیشتر میتوانید ، از کتب فن بیان در سینما و تئاتر ( انتشارات پارت - روبروی دانشگاه طهران ) بهره بجویید .
اما تصور میکنم ، فن بیانی که مد نظر شماست ، تا حدی به مسائل روزمره و نیز مقوله ی اعتماد بنفس مربوط است. اگر اینطور باشد و . . . .

ادامه نوشته

حرف زدن آنقدر ها هم آسان نیست !

 

صداقت به عنوان یکی از برجسته ترین ویژگی ها و کمالات انسانی بر شمرده می شود که وجود آن در اعمال ، رفتار و گفتار برای انسان عزت در نزد خدا و کرامت نزد بندگان می آورد.
صداقت
معمولا همه می گویند حرف زدن آسان و عمل کردن مشکل است، امّا اگر دقت کنیم، حرف زدن هم به این آسانی نیست که ما فکر می کنیم،ولی چون برای ما به صورت عادتی در آمده، بسیار ساده و سهل جلوه می کند؛ به عنوان مثال اینکه انسان بر زبان جاری کند که شخص صادقی است کفایت نمی کند، بلکه داشتن زندگی ای به شیوه ای اصیل و برپایه راستی را هم شامل می گردد.
منظور از صداقت داشتن و درستکاری چیزی بیش از گفتن حقیقت به دیگران است، منظور از آن نشان دادن خود حقیقی، مقاصد و تعهدات انسان به خود و دیگران به شیوه ای بی ریا و خالصانه است، و این هم حرف و هم عمل انسان را توأم با هم فرا می گیرد.
صداقت به عنوان یکی از برجسته ترین ویژگی ها وکمالات انسانی بر شمرده می شود که وجود آن در اعمال ، رفتار و گفتار برای انسان عزت در نزد خدا و کرامت نزد بندگان می آورد.
امام علی علیه السلام می فرماید:
الصَّادِقُ عَلَى شَفَا مَنْجَاةٍ وَ کرَامَة (خطبه/85 ) ؛ راستگو بر کنگره‏هاى رستگارى و بزرگوارى است .
مسأله صداقت در گفتار و   ...

ادامه نوشته

فوت و فن های نصیحت کردن


تکرار پشت تکرار، پشت سر هم نصیحت، مثل اینکه این پند و اندرزها تمومی نداره، اینها افکاری است که هنگام نصیحت کردن در ذهن فرد نصیحت شونده خطور کرده و به جای گوش کردن به صحبت های ناصح به دنبال راه فراری از این مهلکه می گردند امّا چه کنیم نصیحت هایمان برای آنان عذاب آور نبوده و بر دل و جان آنان بنشیند؟


نصیحت کردن
معنای نصیحت
نصیحت در لغت فارسی به معنای پند و اندرز و ارشاد آمده است، در زبان عرب نیز واژه نصیحت به کار رفته است امّا می توان گفت معنایی که از آن اراده می شود، معنایی فراتر از پند و اندرز می باشد،از روایات فراوانی که کلمه «نصیحة » و مشتقات آن در آن ها آمده است، استفاده می شود که نصیحت غالبا به معنای اصلی اش یعنی؛ خلوص و صفا به کار رفته است.
نصح درلغت به معنای خلص و صفا است. اخلص له المودة یعنی خالص و مصفا شد و محبت رابرای محبوب خالص کرد.
نصح همچنین به معنای وعظ به کار می رود. گرچه پند و

ادامه نوشته

قواعد حاکم بر گفتگوهای موفق

 

گفتگوها و مذاکرات سیاسی به میزان زیادی از عناصر ضروری یک دیالوگ معمولی پیروی می کنند گرچه ، در گفتگوهای سیاسی موارد زیر نیز می توانند راهگشا باشند با توجه به این نکته که فضای حاکم بر گفتگو مهمترین شرط موفقیت آن است .

بیان شیرین حقیقت

یک ضرب المثل عربی می گوید:" اگر تیری از حقیقت شلیک می کنی، ابتدا نوک آن را با عسل آغشته کن"

اگر چه پذیرش حقیقت آسان نیست زیرا که "حقیقت تلخ است" با این حال، بیان آن می تواند با ملایمت و شیرینی توأم باشد. در اکثر گفتگوهای سیاسی ، هرگاه احساس کنیم که حق با ما است، این حرف حق را مثل یک شمشیر تیز دولبه بر فراز سر مخاطب می چرخانیم و به همین دلیل فضائی از بیم و ابهام ایجاد می کنیم. بیان تند و . . . .

ادامه نوشته

ثمره کم حرف زدن


کم حرف زدن

ترجیح نماز بر امتحان
آقا سید محسن جَبَل عامِلی از علمای بزرگ شیعه است، نواده‌ی برادر مرحوم آقا سید جواد، صاحب مفتاح الكرامة است. ایشان در دمشق مدرسه‌ای تأسیس كرده‌اند كه دانش‌آموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل می‌كنند حاج سید احمد مصطفوی كه یكی از تُجار قم است، گفت من از خود سید محسن اَمین شنیدم كه می‌گفت یكی از تربیت یافتگان مدرسه‌ی ما برای تحصیل علم به آمریكا مسافرت كرد از آنجا نامه‎ای برای من نوشت به این مضمون كه: چند روز پیش شاگردان مدرسه‌ی ما را امتحان می‌كردند من هم برای امتحان رفتم.
مدتی نشستم تا نوبت به من رسید، بسیار طول كشید تا اینكه وقت دیر شد، دیدم اگر بنشینم نمازم فوت می‌شود، از جا حركت كردم كه بروم نماز بخوانم، آنهایی كه در آنجا بودند پرسیدند كجا می‌روی؟ چیزی نمانده كه نوبت تو برسد. گفتم من یك تكلیف دینی دارم وقتش می‌گذرد. گفتند امتحان هم وقتش می‌گذرد، اگر این جلسه برگزار شد، دیگر جلسه‌ای تشكیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسه‌ی خصوصی تشكیل نمی‌دهند. گفتم هر چه بادا باد. من از تكلیف دینی خود صرف نظر نمی‌كنم. بالأخره رفتم.
از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند كه من به اندازه‌ی اداء یك وظیفه‌ی دینی غیبت نموده‌ام انصاف داده، اظهار كرده بودند كه چون این شخص در وظیفه‌ی خود جِدّی است، روا نیست كه او را مُعطّل بگذاریم. برای قدردانی از اینكه عمل به وظیفه نموده باید جلسه‌ای خصوصی برایش تشكیل دهیم. این بود كه جلسه‌ی دیگری تشكیل دادند، من حاضر شدم و امتحان دادم. آقای سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت كرده‌ام كه اگر به دریا بیفتند دامنشان تَر نمی‌شود.1
 
ثمره ی كم حرف زدن
یك از فضلاء از مرحوم علامه طباطبایی سؤال كرد: چه كنم در نماز حضور قلب داشته باشم؟
مرحوم علامه در پاسخ فرمودند: كم حرف بزن.
پس اگر انسان بخواهد حواسش تمركز یابد و دلش تنها متوجه خدا و محبوبش باشد، باید كم حرف بزند، وقتی زیاد حرف می‏زند توجه‏اش به این سو و آن سو جلب می‏گردد و پراكنده خاطر گشته، نمی‏تواند توجه‏اش را متمركز سازد . پس دوستان خدا سكوت ملازمند، چرا كه دلشان پیوسته متوجه اوست و اگر بخواهند حرف بزنند توجه شان پراكنده می‏گردد.2
 
دو ركعت نماز برای خدا
نماز
روزی دو شتر بزرگ و چاق برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هدیه آوردند.حضرت به اصحاب خود فرمود: آیا كسی هست در میان شما كه دو ركعت نماز بخواند و در قیام و ركوع و سجود و وضو و خشوع اهتمام به امور دنیا نداشته و در قلب او فكر دنیا نبوده باشد تا من یكی از این دو شتر را به او بدهم؟ كسی جواب نگفت. سه مرتبه این جمله را فرمود. كسی جواب او را نداد مگر علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) برخاست و عرض كرد یا رسول الله من می‌خوانم و از اول نماز تا آخر چیزی از دنیا به خاطرم راه نداده فكر دنیا را نمی‌كنم.
رسول خدا: بخوان. علی نماز را خوانده و تمام كرد. جبرئیل نازل شد و عرض كرد یا رسول الله یكی از دو شتر را به علی بده.
رسول خدا: من با علی شرط كرده بودم چیزی از دنیا به قلبش راه ندهد ولی علی در سلام نماز به خاطرش آورد من كدام یكی را بگیرم بزرگش را یا چاقش را.
جبرئیل: یا محمد خداوند می‌فرماید كه علی فكر می‌كرد بزرگ را بگیرم یا چاق را گرفته قربانی كنم و در راه خدا صدقه بدهم و این فكر علی در سلام نماز برای خدا بود، نه برای دنیا. رسول خدا یك شتر از آن دو شتر را به علی (علیه السلام) داد.
3

تبیان
 
گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
1- اَلكَلام یَجُرّ الكَلام، ج2، ص35.
2- راهیان كوی دوست، ج 2، استاد محمد تقی مصباح یزدی، ص 266
3- مناقب، ج1، ص302.

ويژگي هاي مجري و ساختار مناظره سياسي

 

نويسنده: علي اكبر عبدالرشيدي


در كنار همه برنامه هاي سرگرم كننده و اجتماعي شبكه هاي تلويزيوني، برنامه هاي كيفي وجود دارد كه براي مخاطب و مديران اين رسانه تاثيرگذار اهميت زيادي دارد. اين برنامه هاي به اصطلاح جدي اصولادر قالب برنامه هاي تحليلي سياسي هستند كه بينندگان زيادي را مجذوب خود مي كنند. فارغ از تعداد يا جايگاه ميهمانان اين برنامه ها، مجري چنين برنامه هاي پر اهميتي خود صاحب جايگاه مهمي است و براي نشستن بر اين صندلي بايد ويژگي هايي خاص داشته باشد.
اول اينكه بايد تجربه كافي براي شكل دهي و مديريت يك برنامه چالشي را داشته باشد. «چالش» در فرهنگ رسانه يي كشورهاي پيشرفته مواجهه يي توام با شجاعت طرح سوال جدي و گرفتن پاسخ جدي و مناسب است. اما در كشور ما هنوز مي شنويم كه يك مصاحبه گستاخانه يا حتي تندخويي مجري به يك برخورد چالشي تعبير مي شود. واقعيت اين است كه هر چقدر سوال مجري جدي تر باشد، پاسخ جدي تري هم از مصاحبه شونده گرفته مي شود و فرصت محدود برنامه صرف پاسخ هاي بي اساس نمي شود.
دومين ويژگي مجري مناظره مقبوليت اجتماعي او است. اين مقبوليت يك شبه به وجود نمي آيد. مجري در يك برنامه سياسي و زماني كه مقابل يك چهره موثر سياسي قرار مي گيرد، ديگر نماينده رسانه تلويزيون نيست: او نماينده همه مردم است و تا زماني كه . . . .

ادامه نوشته

چگونه می توانیم به رشد تكلم كودك كمك كنیم؟

 

آموزش حرف زدن
یكی از مراحل كلیدی رشد در سه سالگی كودك ، یادگیری تكلم است كه برای رشد مغزی، عاطفی و نیز رشد اجتماعی و حیاتی او لازم است.
میزان یادگیری تكلم كودكان همانند سایر ابعاد رشدیشان تا حدود بسیاری با یكدیگر متفاوت است . این توانایی به عواملی از قبیل طبیعت و رشد جسمی قسمت هایی از بدن كه در امر تكلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود انگیزه از سوی محیط بستگی دارد . به خاطر داشته باشید كه پیشرفت های اولیه ، ارتباطی به توانایی هوشی كودك ندارد. بچه ها یادگیری زبان را قبل از آن كه بتوانند حتی كلمه ای را ادا كنند آغاز می نمایند. نوزادان صدای انسانها را به هر صدای دیگر ترجیح می دهند و صحبت كردن با آنها از بدو تولد نقش ارزشمندی در رشد قدرت تكلم آنها دارد . این كار نه تنها آنها را در یادگیری وزن و الگوها و زیر و بم كلمات یاری می كند ، بلكه به آنها این مطلب را یاد می دهد كه تكلم ، یك فعالیت اجتماعی مطلوب است و آنها را به شركت در آن ترغیب می نماید . این نكته مهم است كه شما وقتی را برای صحبت كردن با فرزندتان آن هم به طور مستقیم اختصاص دهید . چرا كه این كار قوه تكلم او را تقویت می كند. در حین صحبت كردن به او نگاه كنید تا حس كند كه شما منحصراً به او توجه دارید . این كار به او كمك می كند تا حالت های صورت را یاد گرفته و با گفتار همراه سازد.
اگر صحبت كردن ساده و بچگانه برایتان خیلی غیرعادی و    . . .

ادامه نوشته

حرکات ممنوعه در هنگام مذاکره با مشتری

   

1- نگاه کردن به هر جهت غیر از جهتی که مشتری حضور دارد.

2- مشت کردن انگشتان

3- دست به سینه نشستن

4- انداختن پا روی پا

5- خاراندن گردن و یقه و لمس کردن بیش از اندازه گوش وبینی و جاهای دیگر بدن

6- گرفتن انگشتان جلوی دهان

7- شل دست دادن

8- دست دادن طولانی

9- نگه داشتن دست مشتری به زور پس از دست دادن

10- لمس بدن مشتری در هنگام صحبت کردن

11- تکان دادن انگشت سبابه هنگام صحبت کردن

12- بازی با خودکار ،کامپوتر ،لپ تاپ یا یا هر وسیله دیگر

13- عدم تماس چشمی (با توجه به فرهنگ اسلامی در ایران در بکار بردن این نکته در برخورد با خانمها دقت کنید)

14- ورود به حریم شخصی مشتری (حداقل فاصله را با شخص مخاطب حفظ نکردن)

15- تکیه دادن به صندلی همانند پادشاهان

16- تکان دادن پشت سرهم پا

17- پوشیدن لباس نامناسب و نامرتب

18- همرا داشتن کیف پر از وسایل به اندازه غیر عادی

19- عدم بخاطر آوردن اسم طرف مقابل

20- عدم همراه داشتن کارت ویزیت

21- نشستن قبل ازاین که به شما صندلی شما را نشان بدهند و به شما برای نشستن تعارف کنند.

نویسنده :علی کنعانی کاشانی

http://mbaland.net

چگونه خوب حرف بزنيم؟


خنده

آداب حرف زدن در سيره امامان

پيامبر اكرم صلّي اللّه عليه و آله فرمود: هنگامي كه موسي بن عمران عليه السلام با خضر عليه السلام ملاقات كرد موسي عليه السلام به وي گفت: مرا موعظه كن. خضر گفت: اي كسي كه جوياي دانشي! بدان كه گوينده كمتر از شنونده خسته مي‌شود، پس هيچ گاه اهل مجلس خود را خسته مكن. بحار / 1 /2 26

1 اثر كم سخن گفتن
قال علي عليه السلام: ان احببت سلامة نفسك و ستر معايبك فاقلل كلامك و اكثر صمتك يتوفّر فكرك و يستيز قلبك. غرر الحكم / 3725
اگر سلامت نفس و وجودت و نيز پوشانده ماندن عيوبت را دوست داشتي گفتارت را کم کن و سکوتت را بسيار تا آنکه انديشه‌ات بسيار و دلت روشن شود و مردم از دست تو در امان باشند.

2 اثر زياد سخن گفتن
قال علي عليه السلام: من كثر كلامه كثر خطاؤ ه و من كثر خطاؤ ه قلّ حياؤ ه و من قلّ حياؤ ه قلّ ورعه و من قلّ ورعه مات قلبه و من مات قلبه دخل النار. بحار / 71 / 286
هر که کلامش زياد شود. اشتباهاتش زياد مي‌شود و هر کس خطايش زياد شود، شرم و حيايش کم مي‌شود و آنکه حيايش کم شود، ورع و    .......

ادامه نوشته

رایانه به کودک شما حرف زدن می آموزد

همه کودکان وقتی شروع به حرف زدن می کنند ، بسیاری از حروف یا هجاها را درست ادا نمی کنند و هستند کودکانی که در سال های بعد و حتی در دوران دبستان این مشکل را دارند.
محققان اعتقاد دارند این مشکل از آنجا ناشی می شود که کودکان توانایی تشخیص هجاهای مختلف را ندارند. این یک مشکل شنیداری است که منجر به بروز یک مشکل تکلمی می شود. یک برنامه رایانه ای ساده که به کودکان فرق گذاشتن بین اصوات را یاد می دهد، می تواند به طور چشمگیری مهارت های شنیداری آنها را افزایش دهد. تولید کننده های این بازی ادعا می کنند که کودکان با کمک این بازی طی چند هفته می توانند معادل 2 سال پیشرفت کنند. دیوید مور از دانشگاه آکسفورد این بازی را که «پدیده» نامیده می شود، برای کمک به کودکانی که مشکل تکلم دارند، ابداع کرده؛ ولی اعتقاد دارد برای همه کودکان مفید است.
در این بازی کودک باید 2 هجای مختلف مانند «ی» در سیب و «ی» در سیل را از هم تشخیص دهد. یک هجا برای کودک پخش می شود، در ادامه از کودک خواسته می شود تا از میان چند هجای متفاوت که پخش می شود آن هجایی را که با اولی مطابقت دارد، انتخاب کند. با ادامه بازی، هجاها شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می کنند و تمایز میان آنها مشکل تر می شود. در ازای 44 هجای زبان انگلیسی می توان هزار زوج کلمه از کودک پرسید؛ اما در این بازی تنها 22 زوج کلمه پرسیده می شود. در آخرین آزمون ها 18 کودک بین 8 تا 10 سال 3 بار در هفته به مدت 4 هفته با این نرم افزار بازی کردند. به وسیله یک آزمون شنوایی استاندارد ، توانایی تکلم آنها در قبل و بعد از این دوره مورد بررسی قرار گرفت.

گروه پژوهشگر، متوجه پیشرفت قابل ملاحظه ای در توانایی های کلامی این کودکان شد. در مقایسه با کودکانی که این بازی را انجام نداده بودند ، پیشرفت این کودکان بسیار محسوس بود. در آزمون های دیگری که روی کودکان دارای مشکل یادگیری به وسیله این بازی صورت گرفت، نتایج مشابهی گزارش شد. ولی یک محقق به نام تد وارگ از دانشگاهی در انگلیس هشدار داد که این نحوه آموزش به کودکان می تواند نتایج گمراه کننده ای به دنبال داشته باشد. پیشرفت حاصل شده ممکن است به دلیل تلاش معلمان و پزشکان باشد نه به دلیل تأثیر این بازی.
مور در جواب می گوید: آزمایش های مستقلی انجام خواهد شد؛ ولی من اعتقاد دارم که این نرم افزار می تواند یک تحول عظیم در آموزش پدید آورد. ممکن است در آینده این آرزوی کودکان که همه کارهای خود را به وسیله رایانه انجام دهند، تحقق یابد.


منبع : اینترنت

حرف زدن با زبان بدن

هنگامی که افراد در یک جمع لب به سخن می گشایند ، تنها سخن افراد نیست که طرف مقابل را متقاعد می کند بلکه زبان بدن نقش مهمی دارد.
حرف زدن بدون سخن گفتن
فرآیند ارتباط به طور کلی ارسال و دریافت پیام ها را ممکن می سازد. افراد در یک خانواده ، در جامعه، در گروه دوستان نیازمند این امر هستند که به طور کلی درباره ارتباط غیر کلامی و کلامی مهارت و دانش لازم را داشته باشند. به طور مثال کلاس درس را در نظر بگیرید، افرادی که در کلاس کنفرانس می دهند، حالت های مختلفی را به مخاطبین خود القاء کرده که نشان از ارتباطی به نام ارتباط غیر کلامی است.
صحنه اول: نگاهش می کنید، مؤدب پاهایش را روی هم انداخته ونشسته است، با چشمانی با صلابت و اقتدار خاص مشغول سخن گفتن است.
صحنه دوم: دستانش را زمان سخن گفتن تکان می دهد. چرا که فکر می کند با این کار مطلب را کامل ادا کرده است.کمی که می نگرید، احساس می کنید که می خواهد به همه کلاس مسلط شود.

صحنه سوم: صدایش از عمق وجود می لرزد. سخنان را تکه تکه بیان می کند. نگاهش را به آخر کلاس دوخته است، از افراد داخل کلاس صرف نظر کرده، چرا که   ....

ادامه نوشته

برای صحبت با خدا اجازه لازم است؟


حضرت علی (علیه السلام) خطاب به پسر گرامیشان می فرمایند : آن خدایی که آسمان ها و زمین به دست اوست به تو اجازه داده است که او را بخوانی و ضمانت کرده است که دعای تو را اجابت می کند .


مناجات
حتماً یادتان هست که در دوران دبستان برای صحبت کردن با معلم اول باید اجازه می گرفتیم . اجازه حرف زدن یعنی به جواب نرسیدن و حرمت کلاس را زیر پا گذاشتن . حالا این قانون را در مورد رابطه خالق و مخلوق مد نظر قرار می دهیم . تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که ما آدم ها که بنده خدا هستیم آیا این بنده اجازه صحبت کردن با ارباب خودش را دارد ؟ آیا تا به حال برای در خواستی از او ابتدا اجازه اش را گرفته ایم ؟

سخن گفتن با خدا
بارها و بارها برای هر یک از ما اتفاق افتاده که رابطه ایی خصمانه و طلبکارانه یا دوستانه با خدا برقرار کرده ایم . دوستانه زمانی بوده که حال خوشی داشتیم و روزگار به کاممان بوده و طلبکار بوده ایم در مقابل رابطه دوستانه و آن هنگامی است که حس کردیم نعوذباالله خدا با ما دشمن است و سر جنگ دارد و هر چه می خواهیم بر خلافش را اجابت می کند . رابطه طلبکارانه با خدا زمانی است که خواسته ایی داریم و چنان بر این خواسته پافشاری می کنیم که گویی خون پدرمان را از او طلب داریم .در همه این موارد ما با خدا رابطه ایی را برقرار کرده ایم اما   ......

ادامه نوشته

کنفرانس و اضطراب  !

 

کنفرانس دادن، قطع شدن نفس، لرزش دست، عدم اعتماد به نفس و ... به راستي علت چيست که برخي از دانشجويان موقع کنفرانس دادن يا موقعي که تو جمع صحبتي مي کنند، يا موقع درس پس دادن و ... دچار اين معضلات مي شوند؟ در اين زمينه به پرسش و پاسخي که براي يکي از دوستان دانشجو پيش اومده، توجه کنيد:

سؤال:
جرأت كنفرانس دادن را ندارم؛ احساس مي كنم آن گونه كه بايد بر سخن گفتن مسلط نيستم و نمي توانم آنچه را كه مي دانم بر زبان آورم. در ضمن اگر كسي هنگام سخن گفتن انتقاد كرد، چگونه بايد برخورد كنيم؟ لطفاً راهنمايي ام كنيد.

يكي از علل نداشتن جرأت براي ارائه كنفرانس يا سخنراني، نداشتن اعتماد به نفس كافي است. اگر بتوانيد قبل از شروع كار، اراده و اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد و به خود تلقين كنيد كه قادر بر انجام اين كار هستيد، مشكل شما تا حد زيادي حل مي شود. علاوه بر اين، در اينجا به بعضي از راه كارهايي ديگر براي برطرف شدن اين مشكل اشاره مي شود. اما قبل از آن توجه به مقدمه اي در اين باره بايسته است:
اضطراب و ترس از شركت در برنامه هاي جمعي، علل زيادي دارد. يكي از آنها داشتن افكار منفي است و چون زير بناي احساسات انسان افكار او است، اگر اين افكار منفي باشد، احساسات او نيز منفي و تخريب گر خواهد بود. اگر بتوانيد افكار منفي را تبديل به افكار مثبت كنيد، ترس شما از بين مي رود.
چند نمونه از افكار منفي كه منجر به ترس از سخن گفتن در حضور جمع مي شود عبارت است از:
«اگر من صحبت كنم، مي ترسم عصبي و   ...   ...

ادامه نوشته

چطور انگلیسی صحبت کنیم ؟  چگونه انگلیسی متوجه بشویم؟

 

God knows what we know, but we don't know what God knows!

سلام

عنوانش تکراریه؟ تا حالا 100 تا از این نوع مطالب خوندی؟این یکی فرق میکنه!

چون حرف دله !

فرض کن 12 ترم زبان خوندی؛نه اصلاً 20تا! یا نه نورچشمی لیسانس یا فوق لیسانسی(مثل بعضیا)!!! حالا میخوایم برای چند دقیقه صحبت کنی...مثل تست مجری گری تلویزیون! تپق ممنوع! Uh, you know, actually امثالهم هم نباشه
یا اصلاً یه کار ساده تر،30 دقیقه اخبار رو ضبط کن و بشین اسکریپتهاش(متون خبر) رو بنویس...! اخبار خودمون رو نمیگم(با اون لهجه شیرین محلیشون) یکی از شبکه های انگلیسی زبان رو ...
چیه؟ اینم نمی شه؟ سخته؟ چرا؟ مگه یه عمر زبان نخوندی؟؟؟؟
این دفعه جداً کسی نمیخواد شعار بده که سیستم آموزشی بده و امکانات نیست و از این حرفای همیشگی...
اول بیا با هم یه بار دیگه فرآیند رایج یادگیری زبان رو در ایران مرور کنیم:
-یادگیری گرامر و لغات پایه در دوره راهنمایی
+ یادگیری گرامر تکمیلی (باصطلاح ما البته) در دوره دبیرستان
+یادگیری مهارتهای مربوط به درک مطلب (به اندازه لازم و کافی!بیشتر نه) در مقطع پیش دانشگاهی
+مرور همه بالایی ها در زبان عمومی دانشگاه (اگه زبان پیام نور باشه که از نوع تیم ملی محسوب میشه)
+کار روی ترجمه متون تخصصی رشته تحصیلی به زبان انگلیسی (به مقدار لازم)
-تموم شد
اینجا که رسیدی:
تازه مصیبت بزرگ یادت میاد که  :

ادامه نوشته

چگونه مهارت صحبت کردن زبان خود را تقویت کنید؟



نکات زیر می تواند برای بهبود صحبت کردن شما مفید باشد:

اول از همه به خاطر داشته باشید که خوب صحبت کردن نیاز به زمان و تمرین کافی دارد. توقع نداشته باشید ظرف مدت کوتاهی همانند شخصی که زبان مادری اش انگلیسی است، صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که تقویت صحبت کردنشهر روم یک روزه ساخته نشد!
همانند بچه ای که پس از مدت زیادی شنیدن، شروع به صحبت کردن می کند شما نیزباید صبور و امیدوار باشید که بالاخره یک روز می توانید به روانی صحبت نمایید.
توانایی صحبت کردن شما تا حدی تحت تاثیر شخصیت شما است. مثلاً شاید شما شخصی پرحرف و اجتماعی باشید یا اینکه ساکت و خود دار عمل کنید. با وجود این در نظر داشته باشید که صحبت کردن زبان دوم همانند یادگیری زبان مادری "کاملاً طبیعی" نیست. لازم است تعامل زیادی با دیگران داشته باشید (این تعامل باید از طریق انگلیسی یا هرزبانی باشد که در حال فراگیری آن هستید.) همواره به خاطر بسپارید که با سعی و تلاش به موفقیت خواهید رسید.
یافتن یک شریک زبانی روشی ایده آل برای تمرین صحبت کردن می باشد به ویژه وقتی که شریک شما همکلاس ویا هم سن و سال شما هم باشد چرا که  ...   ...   ...  ...

ادامه نوشته

راه های درمان پر حرفی ؟!

 

برای ساکت بودن و به جا و بموقع حرف زدن، هنوز هیچ قرص یا آمپولی اختراع نشده. شاید روزی اختراع شد! در آن صورت، روز زیبایی برای پرحرف‌ها خواهد دمید! صف می‌کشند مقابل کلینیک‌ها و داروخانه‌ها تا با یک تزریق وریدی یا چند بسته قرص جوشانِ سکوت، تعداد کلماتِ کمتر و کمتری به زبان بیاورند و ساکت یک گوشه بگیرند بنشینند!
تا آن روز، البته پرحرف‌ها می‌توانند 5روز بخوانند! 5روز چهار راه‌حل تضمین‌شده برای عادت به سکوت و کم‌حرفی پیشنهاد می‌کند که براستی مجرب است. سالها و سده‌هاست که ساکتان جهان از همین چهار راه به سکوت رسیده‌اند.

1. درباره‌ی چیزی که می‌خواهی بگویی، قبلش فکر کن. آدم‌های ساکت، آدم‌هایی هستند که برای هر حرفی، اول خوب سبک سنگینش می‌کنند، بعد می‌زنندش. آنها عادت کرده‌اند قبل از باز کردن دهانشان، حرفی را که تا پشت دندان‌هایشان آمده، توش چراغ‌قوه بیاندازند ببینند چیزی دارد که به گفتنش بیارزد یا نه. سکوت، این مجال را به آنها می‌دهد که آسوده و عمیق و ازسرفرصت فکر کنند.

2. آمار حرف زدنت را داشته باش. با حساب و کتاب حرف بزن! اگر مثل حساب بانکی‌ات که رقم مشخصی دارد و بیشتر از آن نمی‌توانی چک بکشی، تعداد کلماتی هم که روزانه می‌توانستی بزنی مشخص بود؛ آن وقت چقدر سنجیده‌تر حرف می‌زدی و سعی می‌کردی کلماتت را ذخیره کنی برای مواقعی که جا و وقت حرف زدن است.

3. کم حرف بزن تا کمتر جواب پس بدهی. تو اگر حساب حرفهات را نداری، کسی هست که دارد! او همه‌ حرفهات را می‌نویسد. جهان، جهانِ یله‌ای نیست که تو حرفی بزنی و دلی بشکند یا وقت عده‌ای تلف شود یا کسی راه اشتباه برود و بعد، کسی به کسی نباشد تا حساب ازت بکشد که چرا گفتی.

4. حرف زدن را هم یک جور «کار» بدان. همه‌ ما برخورده‌ایم با کسانی که توی اتوبوس یا تاکسی، تا به مقصد برسند... توجه کنید: «تا به مقصد برسند»، شروع کرده‌اند به حرف زدن و تحلیل‌های سیاسی اجتماعی کردن و از در و بی‌در گفتن. می‌دانید علتش چیست؟ علتش همان بی‌کار بودن و وقتِ بی‌زبانی است که «تا به مقصد برسند» دارند. همه‌ ما اگر حرف زدن را هم «کار»ی بدانیم برای خودش، همان طور که کار بی‌خود و بی‌دلیل نمی‌کنیم، حرفِ بی‌خود و بی‌دلیل هم نمی‌زنیم.

http://lifestyletoday.blogfa.com/post-73.aspx

مهارت های سخن گفتن در نهج البلاغه

 

سخن گفتن، کلید ارتباط با دیگران است . با مردم چگونه «رابطه کلامی » بر قرار کنیم؟ آغاز سخنان چگونه باشد که جذاب باشد؟ لحن گفتار، چه تاثیری بر مخاطب ما می گذارد؟ کلام، در چه صورت بر دل ها می نشیند و مقبول طبع قرار می گیرد؟ اصلا درباره چه چیز هایی باید سخن گفت و از چه گفتاری و چگونه گفتاری باید پرهیز کرد؟ چه روشی بر محبت و محبوبیت می افزاید و چه شیوه ای ایجاد تنفر می کند؟
نهج البلاغه
اینها همه، سۆال هایی است که به «ادب و آداب گفتار» مربوط می شود و شیوه های کامیابی در کلام را باید آموخت، تا از طریق رابطه گفتاری، هم دانسته ها و خواسته های خویش را بهتر بیان کرد، هم بر دیگران تاثیر مثبت گذاشت و هم کلام را پل ارتباطی با دیگران ساخت .

برخی «پرحرف » اند
«حرافی » ، گاهی هم سر از «وراجی » در می آورد . اگر از پرحرفی دیگران خسته می شوید، لابد دیگران هم از پرچانگی شما دچار خستگی می شوند وبه ستوه می آیند. پس، باید از تکرار ملال آور و پرحرفی آزار دهنده پرهیز کرد و ظرفیت طرف و اشتیاقش را برای شنیدن در نظر گرفت .

برخی «بد دهان » اند
بد حرف زدن، زشت گویی، تندی در گفتار، هتاکی و بی حرمتی، از آفات کلام به شمار می آید . بسیاری از دوستی های دیرین و روابط صمیمی، گاهی به خاطر کلامی نسنجیده و اهانت آمیز و تحقیر کننده یا دل آزار، بر هم می خورد .
اگر جواب «های » ، «هوی » است، جواب سخن مۆدبانه هم پاسخ احترام آمیز است .
حضرت علی (علیه السلام) فرموده است:
«اجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الخطاب » (1)
زیبا سخن بگویید و خطاب کنید، تا جواب زیبا هم بشنوید .

گروهی «دهن لق » اند
قدرت رازداری و حفظ اسرار، نشانه کمال است .
آنان که هیچ حرفی را نمی توانند نگاه دارند و حتی آنچه را نیز که سفارش شده «به کسی نگویید» ، در اولین فرصت «لو» می دهند، قابل اعتماد نیستند و از «محرم راز» بودن درمی آیند و وجهه خودشان را از دست می دهند .
خیلی «حرف های مگو» وجود دارد که باید در صندوق سینه محبوس باشد و به بیرون درز نکند، چه رازهای شخصی، چه امور مربوط به حیثیت و     ..........

ادامه نوشته

خنده و تأثیر آن بر سلامتی

زندگی روزانه ما سرشار از فراز و نشیب هایی است كه موجب نوسان روحیه ما می شود. رویدادها زمانی ما را غمگین و ناراحت كرده و گاهی باعث شادی ما می گردد. جمله معروفی است كه :اغلب مردم تقریبا به همان اندازه ای شاد هستند كه انتظارش را دارند . در واقع آنچه كه در زندگی ما رخ می دهد آنقدرها تعیین كننده شادی ما نیست بلكه بیشتر،  نوع واكنش ما به رخدادهاست كه نقش تعیین كننده دارد . از آن جایی كه انسان افكار و اندیشه های خود را برمی گزیند الزاماً تعیین كننده میزان شادی های خویش است .
تحقیقات نشان داده اند كه خنده نه تنها سبب نشاط افراد  می گردد بلكه سلامت آنها را نیز تضمین می كند . خنده سیستم ایمنی بدن را مقاوم ساخته و توانایی بدن را در مبارزه با عفونت افزایش می دهد . از طرفی سبب كاهش سطح هورمونهای استرس زا شده و از تأثیر گذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می كند. خنده باعث افزایش ترشح اندورفین از مغز می شود، ماده ای كه نقش تسكین دهنده  را در دردها و رنج های ما دارد . ترشح اندورفین علاوه بر افزایش توان ما در برابر مقاومت در مواجهه با استرس ها و ناراحتی ها موجب افزایش بازدهی سیستم تنفسی ما می شود و تأثیر آن درست مثل زمانی است كه به ورزش دو پرداخته ایم .هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشكلات در كوتاه ترین زمان ممكن پس از وقوع آنهاست . اگر دقت كنید می بینید كه كودكان بطور طبیعی و بدون توجه به اطراف و یا احساس خجالت تقریباً به همه چیز می خندند. گویی می دانند كه خندیدن ، آنها را سالم و متعادل نگه می دارد.
برای شاد بودن باید بر افكار شاد متمركز شویم. هر چند ما غالباً برعكس عمل می كنیم. یعنی تعریف ها و تمجیدها را ناشنیده می گیریم و حرف های ناخوشایند را مدتها در ذهن نگه می داریم .لازمه شاد زیستن جستجوی زیبایی ها و خوبی هاست. یكی زیبایی منظره را می بیند و دیگری كثیفی پنجره را . گاهی می توانیم در مواجهه با استرس های محیطی با رفتارهایی مانند صحبت های خنده دار، علاوه بر كاهش استرس ، محیط را برای بررسی مشكل واقعی و پیدا كردن راه حل مهیا كنیم . راه دیگر این است كه سعی كنیم همیشه لبخند به لب داشته باشیم ، هر چند طرف مقابل ما اخمو باشد!شما برای شاد زیستن چه می كنید؟

تبیان

چگونه سخن بگوييم؟ راه و روش



سخن گفتن، كليد ارتباط با ديگران است.
با مردم چگونه «رابطه كلامي» بر قرار كنيم؟ آغاز سخنان چگونه باشد كه جذّاب باشد؟ لحن گفتار، چه تأثيري بر مخاطب ما مي گذارد؟ كلام، در چه صورت بر دل ها مي نشيند و مقبول طبع قرار مي گيرد؟ اصلاً درباره چه چيز هايي بايد سخن گفت و از چه گفتاري و چگونه گفتاري بايد پرهيز كرد؟ چه روشي بر محبت و محبوبيت مي افزايد و چه شيوه اي ايجاد تنفّر مي كند؟
اينها همه، سوءال هايي است كه به «ادب و آداب گفتار» مربوط مي شود و شيوه هاي كاميابي در كلام را بايد آموخت، تا از طريق رابطه گفتاري، هم دانسته ها و خواسته هاي خويش را بهتر بيان كرد، هم بر ديگران تأثير مثبت گذاشت و هم كلام را پل ارتباطي با ديگران ساخت.
برخي «پرحرف» اند.
«حرّافي»، گاهي هم سر از«ورّاجي» در مي آورد. اگر از پرحرفي ديگران خسته مي شويد، لابد ديگران هم از پرچانگي شما دچار خستگي مي شوند وبه ستوه مي آيند. پس، بايد از تكرار ملال آور و پرحرفي آزار دهنده پرهيز كرد و ظرفيّت طرف و اشتياقش را براي شنيدن در نظر گرفت.
برخي «بد دهان» اند.
بد حرف زدن، زشت گويي، تندي در گفتار، هتّاكي و   ..............
ادامه نوشته

"ل" مثل لکنت

 

چطور با یکی از اعضای خانواده که دچار لکنت است ارتباط برقرار کنیم؟
به خاطر داشته باشید که اگر زمان حرف زدن با کودک یا بزرگسالی که دچار لکنت است احساس ناراحتی کنید، این احساس منفی به طرف مقابل هم القا می شود. البته بروز لکنت عمدتا در کودکان مشاهده می شود و شاید به جرات بتوان گفت که حدود یک درصد از افراد در جامعه ممکن است در بزرگسالی دچار لکنت باشند اما در کل هستند خانواده هایی که درگیر این مساله بوده و لذا...........

ل مثل لکنت
لکنت یک اختلال در جریان روانی گفتار فرد می باشد . اینکه علت واقعی و معین لکنت چیست، موضوعی است که هنوز به طور کامل کشف نشده اما تحقیقات دانشمندان نظریات متفاوتی را در این زمینه ارائه کرده است. آنچه روشن است اینکه علتهای متفاوتی سبب لکنت در افراد مختلف می شود. اما اینکه مهمترین علت چیست جای سۆال است.

حدود 55 میلیون نفر از مردم دنیا ، بزرگسال یا کودک دارای لکنت می باشند که این تعداد حدوداً 1% از جمعیت مردم در کشورهای مختلف جهان راتشکیل داده است. طبق آخرین برآورد در ایران احتمالاً این جمعیت حدود نیم میلیون می باشد. پس خود این آمار نشان می دهد که ضروری است همه ما طرز برخورد با یک فرد مبتلا به لکنت را بیاموزیم به خصوص اگر این فرد یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان ما باشد.
به خاطر داشته باشید که اگر زمان حرف زدن با کودک یا بزرگسالی که دچار لکنت است احساس ناراحتی کنید، این احساس منفی به طرف مقابل هم القا می شود.

البته بروز لکنت عمدتا در کودکان مشاهده می شود و شاید به جرات بتوان گفت که حدود یک درصد از افراد در جامعه ممکن است در بزرگسالی دچار لکنت باشند اما در کل هستند خانواده هایی که درگیر این مساله بوده و لذا برای مواجهه با این شرایط باید اموزش ببینند. خصوصا که که طرز رفتار خانواده با این دست افراد خصوصا کودکان، در شکل گیری اعتماد به نفس آنها در آینده و   .....

ادامه نوشته

دانلود کتاب سخنرانی بداهه

دانلود کتاب سخنرانی بداهه :

 

http://dl.mybook.ir/Impromptu_speech[www.mybook.ir].pdf

 

حساسیت ذهن ما نسبت به توهین و رفتارهای منفی



برای جبران یك رفتار منفی حداقل ۵ بار خوبی و عملكرد مثبت لازم است تا عملكردهای ذهنی ما برداشتی خنثی از آنچه رخ داده است را نتیجه گیری كند.
تا به حال فكر كرده اید چرا یك توهین یا كوچكترین بی احترامی برای مدت ها و شاید ده ها سال در ذهن ما باقی می ماند؟ چرا یك عملكرد نادرست و اشتباه و یك رفتار نابجا می تواند همه خوبی ها و خدمت ها را از یاد ببرد و چرا...
تحقیقات نشان داده اند كه به طور كلی احساسات منفی، زشتی ها و بدی ها قادر به ایجاد تأثیرات بزرگ تر و عمیق تری بر مغز ما هستند. ذهن ما به صورت طبیعی از حساسیت بسیار بیشتر و بالاتری نسبت به اخبار ناراحت كننده و نامطلوب و منفی برخوردار است. كشش و تمایل به سوی اخبار بد و منفی كاملاً به صورت خود به خودی صورت می گیرد و این حالت را می توان به راحتی در اولین مراحل روند غربال سازی اطلاعات رسیده به مغز پی گیری كرد.
در همین راستا تحقیقی توسط جان كاسیوپو(۱) صورت گرفته است. او به آزمایش شوندگان عكس هایی را نشان داد كه با دیدن آنها حس خوبی به افراد دست می داد (مثل پیتزا، یك دوست، ماشینی قشنگ و ...) و از سوی دیگر عكس هایی كه با دیدن آنها احساسات و هیجانات منفی در افراد برانگیخته می شد كه از آن جمله می توان به عكس هایی از حیوانات مرده یا صورت هایی آسیب دیده، فلج و یا دچار نقص اشاره كرد و   ..........
ادامه نوشته

چگونگی برقراری ارتباط موثر و مثبت با دیگران


 

پرسش: چگونه ارتباط كلامی مان را بهبود بخشیم؟

ارتباط با دیگران
پاسخ: ما در زندگی روزمره، بطور مداوم ترکیبی از کلمات و حرکات را جهت بیان منظورمان بکار می گیریم. صدا زدن کسی همراه با لبخند و گفتگو با وی، با صدا کردن وی بدون لبخند متفاوت است. بخش مهمی از تعامل انسانها مثل اطوارها، حالت های چهره و ژستهای افراد می توانند نگرش احساسات آنها را به دیگران انتقال دهند و این حرکات و موارد زیادی می توانند حتی موثر تر از پیامهای کلامی باشند.
الکساندر لوون، روان شناس، این نکته را چنین بیان می کند: هنگامی که انسان تغییر زبان حالت بدن را یاد میگیرد، هیچ واژه ای را به اندازه آن روشن و واضح نمی یابد. در واقع زبان بدن همان ارتباط غیر کلامی است. ممکن است فکر کنید که فقط با چهره و قیافه تان احساساتتان را نشان می دهید. در واقع تمام بدن شما در نشان دادن و مخفی کردن احساسات روحیتان دخالت دارند.

ارتباط غیر کلامی شامل اشاره ها، تماس چشمی، لحن صدا و حرکت بدن می باشد. گاهی نوع پوشش و سکوت اختیار کردن نیز جزو ارتباط غیر کلامی به شمار می رود. در یک ارتباط، پیام ها به دو طریق کلامی و غیر کلامی ارسال می شود. اگر بین کلمات ادا شده و   ...   ...   ...

ادامه نوشته

نگرش های بین فردی ، زبان بدن

نگرش های بین فردی در تفسیر زبان بدن 


در تعاملات بین فردی حالت بدن می تواند ما را به نگرش فرد نسبت به اطرافیان یا فرد مخاطب رهنمون سازد. حیوانات با قیافه گرفتن ، عدم ترس خود را برای مخاطب ارسال می کنند .با انبساط قفسه سینه قدرت، راحتی و بی خیالی را در رابطه با سلطه گری خود به مخاطب نشان می دهند . حال همین عمل در زمان جفت گیری از سوی حیوان نر برای به نمایش درآوردن و عرضه خود استفاده می شود .در واقع ریشه ی این نمایش در این مطلب نهفته است که : حیوان این پیغام را ارسال می کند که برای جفت گیری و تولید مثل دارای ژنهای قوی تری برای بقای نسل نسبت به سایر نرهاست . در انسان نیز این حالت در نرها دیده می شود . حیوانات در زمان شکست واکنش متفاوتی از خود نشان می دهند آنها زمانی که شکست را بپذیرند بدن خود را پائین آورده و به سطح زمین نزدیک می کنند . این حالت در انسان نیز قابل رؤیت است ؛ برخی حالتها مانند خم کردن سر ، پائین انداختن شانه و یا مشغول شدن به بستن بند کفش یعنی این که خود را در موضع ضعف می بینند .
در یک جمع بندی می توان بدین نتیجه رسید که : افراد با پهن کردن و انبساط قفسۀ سینه ، زدن دست به کمر و بالا کشیدن تمام قد خود حالت سلطه گری و تسلط را نمایش می دهند . آنها زمانی که سر را به زیر می اندازند و شانه ها را آویزان کرده و    . . . .
ادامه نوشته

منشأ ژست : زبان بدن





حیوانات خیلی کم از ژست استفاده می کنند . از لحاظ زیست شناختی ، دست ها برای گرفتن و دستکاری اشیاء ( و از جمله حیوانات دیگر ) تکامل یا فته اند . دست ها بخصوص با به تصویر در آوردن اشیاء و حرکات قادرند اطلاعات را منتقل کنند .
در پستانداران عالیتر و انسان ناحیۀ وسیعی از مغز با دست ها ارتباط دارند . نخستی ها از ژست به این دلایل استفاده می کنند :
1 ) برای بیان نگرش های خود نسبت به دیگران ( مثلاً با زدن و کوبیدن پا بر زمین [ حرکات هدفمند ناقص] )
2 ) به عنوان فعالیت های جانشین ( مثل پنجه کشیدن و خراشیدن ، در حالات تعارض با یأس ) ،
3 ) برای اشاره و نشان دادن کانون توجه . نخستی ها قادر به یادگیری زبان ( اشاره ) نیز هستند ، اما ظاهراً خود به خود از آنها استفاده نمی کنند .
کودکان انسان از همان اوایل زندگی برای ارتباط از ژست استفاده میکنند . در 9 ماهگی کودکان قادرند انواعی از ژست ها را بکار برند :
1 - دست درازی و بعدها دست درازی نسبی ، همراه با نگاه به یک بزرگسال .
2 – دادن ، نشان دادن ، اشاره کردن به اشیاء دور از دسترس .
3 – عادات اجتماعی ؛ مثل دست تکان دادن به نشانۀ خداحافظی ، سلام دادن ، دالی موشه و.....
4 – در آوردن ادای خوردن ، نوشیدن ، خرامیدن و ........
ادامه نوشته

جنبش شناسی ( زبان بدن )

جنبش شناسی ( Kinesics )
به مطالعه جنبه های ارتباطی اشاره و حرکات بدن جنبش شناسی می گویند . این مطالعات و تحقیقات بر روی حالت بدن ، حرکت دستها و پاها ، بازوها ،تنه و حرکات بدنی متمرکز است .پیام حاصله از این نوع رفتار را زبان بدن می نامند. شایان ذکر است که واژه زبان بدن یا همان Bodylanguage از منظر علمی صحیح نمی باشد زیرا پیا مهای ارسالی یک نظام زبانی را شکل نمی دهد .( زبان اشاره ای ناشنوایان از این قضیه مستثنی است )
به واقع با استفاده از این واژه در خصوص این علم مبالغه شده است . افراد در تعاملات اجتماعی خود به صورت خود آگاه و ناخود آگاه از حرکات بدنی متعددی استفاده می کنند . ژست ،معمولا به معنی حرکات ارادی است ،که فرد به وسیله دست ها ، پاها و سایر بخشهای بدن به منظور انتقال پیام مورد استفاده قرار می دهد . در صورتی که برون ریزی عواطف مسئله متفاوتی است و جنبه غیر ارادی ( ناخودآگاه ) دارد.در بخش رفتار غیر کلامی کارکردهای رفتار غیر کلامی را بررسی کردیم . در واقع بیشتر این کارکردها از طریق حالات بدن فرد منعکس می شود و توجه به آنها ما را در تفسیر یک حالات بدنی یاری می کند ، اما مسئله مهم در مورد مطالعه و تفسیر رفتار جنبشی ، محیط ، موقعیت ، فرهنگ ، تربیت ، خاستگاه های جغرافیای و   ......
ادامه نوشته

زبان بدن ، رفتار غیر کلامی

رفتار غیر کلامی

مقدمه
یکی از مهمترین نیازهای موجود در دنیا ایجاد ارتباط و انتقال پیام برای رساندن مفهوم مد نظر است . اهمیت این موضوع باعث شکل گرفتن تحقیقات گسترده ای در این زمینه از حیوانات تا انسان شده است ، در خلال این تحقیقات مشخص گردید که با توجه به رفتار اجتماعی انسانها برای بقا در متن جامعه به مرور زمان سعی بر پنهان سازی احساسات خود می کنند، این پنهان سازی گاه به دلیل فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست ، وضعیت شغلی و... می باشد .
حال با توجه به موارد بالا نیاز روز افزونی برای دستیابی به اصل تصمیم اتخاذ شده توسط انسانها چه در زمان گذشته ، حال وآینده احساس می شود که این موضوع در آموزشهای جدید در علوم روانشناسی ، مدیریت و ... کاملا مشهود است . در این خلال و از دل تحقیقات دانشمندان مبحثی به نام رفتار غیر کلامی سر برآورد که بارقه های اولیه ی این علم توسط داروین وزمانی که برای اثبات نظریه تکامل خود کوشش می کرد به صورت علمی در کتاب The Expression Of The Emotions In Man And Animal درغالب تکوین هیجان از حیوان تا انسان پرداخت ، این کتاب باعث شد که فصل جدیدی در مطالعه حالات صورت و اندام شکل گرفته و   . . .
ادامه نوشته

زبان بدن : برون فکنی عواطف چهره

یکی از مهمترین کانالهای نشت عواطف صورت یا چهره است .   دلیل اهمیت  چهره بیان احساسات و نگرش های فرد نسبت به دیگران می باشد.همچنین  چهره نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بازی می کند . در بیشتر موارد تغییرات حالات چهره که در صدم ثانیه اتفاق می افتد قابل رؤیت و تفسیر جهت دستیابی به اصل هیجانات و احساسات فرد مورد نظر است.
تمامی پژوهشگرانی که در این باره تحقیق و تعمق  کرده اند در نهایت به هفت برون فکنی احساسی در انسان از هر فرهنگ ونژادی ، دست یافته اند . که در تمامی این فرهنگها مشترک است .این هفت حالت عبارتند از : شادی ، تحقیر ، خشم ، تنفر ، غم ، تعجب و ترس.
جهت تفسیر این حالات نیاز مند آشنائی با نحوه فعالیت واحد های کنشی بر روی چهره هستیم  از این رو در ادامه به بررسی واحدهای کنشی در هفت حالت گفته شده می پردازیم
در ابتدای امر چهره را جهت بررسی به سه بخش تقسیم می کنیم.
بخش اول : پیشانی و ابروها
بخش دوم : چشمها و پلکها
بخش سوم : گونه ها ، بینی ولب
1 – واحدهای کنشی شادی در صورت
ظاهر شدن چروکها در اطراف چشمها و بالاآمدن گونه ها دلیل بر واقعی بودن شادی است
2 – واحدهای کنشی تحقیر در صورت
جمع شدن و پریدگی در کنار راست یا چپ لب حالت تحقیر را می رساند .
3 – واحدهای کنشی خشم در صورت
پائین آمدن ابروها و کشیدگی پلک پائین  ، ثابت شدن مردمک چشمها و لبهاکه به صورت خط صافی قابل مشاهده است نشان از خشم دارد .
4 – واحدهای کنشی  تنفر در صورت
پائین آمدن وسط ابرو و جمع شدن عضلات بینی به سمت بالا و چرک روی بینی  ،  جمع شدن چشم ها نشان تنفر می باشد .
5 –  واحدهای کنشی  غم  ( تاًسف ) در صورت
بالا رفتن وسط ابرو ها  ، پائین آمدن دو گوشۀ لب ،  پائین افتادن پلک های  بالائی تأسف را نشان می دهد .
6 – واحدهای کنشی  تعجب ( غافل گیری – سورپرایز ) در صورت
کمانی شدن ابرو ها  ، گرد شدن چشمها و باز شدن دهان نشان از تعجب دارد .
7 – واحدهای کنشی  ترس در صورت
گشادی مردمک چشمان ، کشیدگی و صاف شدن لب پائینی  بطوریکه در عضلات گردن قابل مشاهده است . پائین افتادگی دو طرف بیرونی ابروها نشان ترس می باشد .
 

http://www.behaviour.ir/showthread.php?tid=530

مدل مذاکره هرب کوهن

مدل هرب کوهن
هرب کوهن

مدل مذاکره هرب کوهن از جمله مدل های پروژه ی هاروارد می باشد، به نوعی او فرزند تکامل یافته مدل اولیه راجر فیشر و ویلیام یوری است. همچنین بخش های را نیز از مدل واکر و هریس به ارث می برد و در نهایت با استفاده از علم استراتژی و تغییر ماهیت ژنتیکی آنها و اضافه کردن مذاکره به ژن های استراتژی کامل می گردد. ( در بخش استراتژی دوره مذاکره هوشمند به نحوه ی استخراج، برنامه ریزی و مدل سازی بر مبنای استراتژی به این مبحث خواهیم پرداخت. )
هرب کوهن مشاور شرکت های بزرگ و دولتی در خصوص مذاکره استراتژی، معاملات تجاری و مدیریت بحران و نویسنده پرفروش نیویورک تایمز است. کوهن متولد ایالات متحده می باشد. مدرک کارشناسی او علوم سیاسی از دانشگاه نیویورک است. همچنین دکترای او حقوق است.
در سال 1963 در حالیکه او به عنوان یک تعدیل کننده دعاوی مشغول به کار بود، اولین تجربه رسمی خود را در خصوص تدریس مذاکره برای وکلای مدافع انجام می دهد.
کوهن از جمله افرادی است که بصورت مهمان در پروژه مذاکره هاروارد حضور دارد. او را بیشتر به عنوان مدرس استراتژی های مذاکراتی می شناسند.
کتاب او با عنوان می توان در مورد همه چیز مذاکره کرد، در سال 1982 دو سال پس از راه اندازی پرژه هاروارد توسط راجر فیشر به کتاب پرفروش در لیست نیویورک تایمز تبدیل گشت.هرب کوهن
مدل کوهن دارای پنج مرحله است، که عبارتند از :

ادامه نوشته