عوامل موثر در جلب توجه مخاطبان؛ نحوه ارتباط گويندگان و خبرنگاران
عوامل موثر در جلب توجه مخاطبان ؛ نحوه ارتباط گويندگان و خبرنگاران
یکی از راههای جلب توجه مخاطبان به اخبار به نحوه ارتباط گویندگان و خبرنگاران با یکدیگر بر می گردد . معتقدم عوامل زیر ارتباط بهتر ، موثرتر ، صمیمی تر و موفق تر را موجب می شوند .
۱ . تسلط بر موضوع و آگاهي از آن
اگر گوينده بر موضوع تسلط کامل داشته باشد، در مواقع بروز اشتباه ، به درستي و حرفه اي عمل مي کند و اين کاستي ها را به ديگران منتقل نمي کند . گوينده ها براي تسلط داشتن بر موضوع بايد مطالعه کنند ، خبر بخوانند ، خبر بنويسند ، خبر گوش کنند.
با تسلط بر موضوع است که گوینده می تواند با پرسیدن سئوالات جذاب ضرباهنگ و جذابيت خبر را افزايش دهد و در مواقع بروز اشتباه احتمالی واکنش مناسب داشته باشد . متاسفانه به علت فقدان تسلط یا تسلط ناکافی برخی همکاران سئوالات کلی می پرسند یا فقط در ابتدای ارتباط می گویند : " همکاران محترم بفرمائید " و خبرنگار و مصاحبه شونده هم درپایان می گوید : " اگر سئوالی ندارید با شما خداحافظی می کنم . "
۲. تسلط بر روند کار
"تسلط بر روند کار " تا حدود زیادی ارتباط موفق گوینده را تضمین می کند . منظورم این است گوینده برای جلوگیری از بروز اشتباه ، جمع و جور کردن شرایط بحرانی و افزایش قدرت مانورش هنگام بروز اشتباه باید با عوامل توليد و پخش خبر مرتبط باشد ، در فرایند کار مشارکت کند و یا حداقل از آن مطلع باشد . واضح تر بگویم آگاهي گوینده از روندکار سردبير ، دبير خبر ، تهيه کننده ، کارگردان ، تصويربردار ، صدابردار و برنامه های بخش خبری ( آیا قرار است با جایی ارتباط داشته باشند ؟ خبر جدیدی بیاید ؟ و یا ... ) به وي بسيار کمک مي کند و جلوی بسیاری از اشتباهات را می گیرد .
گوينده همنچنین مي تواند با برقراري ارتباط خوب با سردبير و اعضاي تحريريه و کادر فنی و ايجاد فضاي اعتماد و اطمينان ، قدرت مانور بسیار زیادی در اجرا و تغيير محتوا هنگام بروز اشتباه برای خود کسب کند.
۳. تسلط بر خود
برخی از همکاران خبر می خوانند اما نمی دانند چه می گویند !! اسم همکاراشان را می دانند اما اشتباه می گویند ، فراز و فرود صدا دارند اما نابجا . واژه ها را متصل یا منفصل می خوانند اما معنای متضاد برداشت می شود . ارتباط غیر کلامی دارند امابی اثر و یا منفی و ....
اینان کسانی هستند که تمرکز بر افکار ، تسلط بر اعضا و جوارح و متن ندارند . تسلط بر خود براي اجراي موفق تر ، ارتباط بهتر و نيز کاستن از فشارهاي روحي ـ رواني و جلوگيري از انتقال آن به ديگر عوامل بسيار سودمند است .
۴. ارتباط طبیعی
ارتباط طبیعی گوينده هاي خبر جذابیت ، اثرگذاری خبر و اعتماد مخاطبان را افزایش می دهد . بنابراین گویندگان باید از حرکات تصنعي ، غيرطبيعي و غيرعادي بپرهيزند و از رفتارهاي مردم در روابط ميان فردي الگو بگيرند .
" اتوکیو " برای برقراری ارتباط طبیعی با مخاطبان ابداع شد اما متاسفانه در موارد قابل توجهی به علت ارتباط نادرست برخی همکاران گوینده از این ابزار و نگاه مصنوعی و استفاده افراطی و غلط از این دستگاه به عنوان پارازیت و مخل ارتباط عمل می کند . باید از اتوکیو استفاده کرد اما نباید ارتباط با متن خبر زیر دست گوینده قطع شود . نباید مردم فکر کنند گوینده نابغه است یا چند ساعت وقت گذاشت تا خبر را " حفظ " کند .
معتقدم باید مثل مردم حرف بزنیم ، لباس بپوشیم ، ارتباط برقرار کنیم . نباید مردم حس کنند گویندگان آرم های متفاوتی هستند .
ورود و خروج گویندگان و خبرنگاران به خبر نیز نباید کلیشه ای و برای همه فصول ،بخش ها و مناطق باشد بلکه آنها بايد به تناسب زمان ، مکان ، نوع موضوع و ... بارعايت اصول و ضوابط ، متفاوت ، متعدد و متکثر باشد .
به عنوان مثال نباید همیشه گفته شود :
سلام بینندگان عزیز ، شبتون بخیر .
به اخبار خارجی که همکارم خانم .... به اطلاع شما می رساند توجه فرمائید یا ....... می توان به گونه دیگر سلام و علیک و خداحافظی کرد و به گویندگان و خبرنگاران پاس داد .
مثال دیگر در مورد ارتباط خبرنگار و گوینده :
ضرورتی ندارد همیشه هم گوینده بگوید : " خبرنگار از ما از لندن گزارش می دهد " و هم خبرنگار در پایان بگوید : .... خبرنگار صدا و سیما – لندن .
گفتن نام " مکان " در پايان گزارش خبرنگاران فقط به بهانه نام بردن مکان رويداد لازم نيست بلکه آوردن نام مکان در موقعي الزامي است که به خبر و رسانه اعتبار بدهد. (مانور حضور)
برخی مواقع لوکیشن و حوادث گزارش گوینده و خبرنگار را از بردن نام آن مکان بی نیاز می کند .
منبع :