گوینده و نحوه ارتباط با همکاران در اجرای خبر
گوینده و نحوه ارتباط با همکاران در اجرای خبر
کلام هنرمندان همان اجزاي کلام عادي است و بيشتر همان کلماتي است که در کوچه و بازار مي شنويم ولي ترکيب آنها وقتي که از دستان هنرمندان ميتراود به گونهاي است که تاثيري فوقالعاده بر مخاطب به جاي مينهد.
- انعطاف داشتن يا نداشتن مساله اين است !
صدايي که قابليت انعطاف بيشتري داشته باشد به نظر دلنشينتر است.
حسين توصيفيان اولين گوينده خبر راديو :
گويندهي خوب کسي است که به روي عبارات يک متن، آهنگ دلنشين ميگذارد. اين آهنگ صدا الحاق حس لازم به کلمهاي است که از گوينده صادر ميشود.
حس القاي يک خبر هشدار دهنده يک خبر علمي، فرهنگي، اعلام آمار و ارقام ضروري براي مردم، حادثه، خبر شاد و ... به مخاطب کار گوينده است که با توانايي هاي فيــزيکــي ويژه در اندام هاي گفتارياش و مهارتهاي ديگر، مثل انعطاف صدا و اجرا، خوب شنيدن، خوب نوشتن و خوب خواندن امکان پذير خواهد شد.
در واقع اين کلام گوينده است که ماموريت انتقال بار هيجان، آگاه نمودن، عاطفه و ... را به مخاطب به بهترين وجه بر عهده دارد.
· صداي بد از گويندگي ات دور باد!
صدا اولين و مهمترين گزينه براي يک گويندگي خوب است، شفافيت و پاکي صدا و حالت آن بسيار مهم است. ليکن پس از اين خصوصيت، گوينده خبر بايد از مهارت هاي ديگري مانند طرز بيان صحيح خبر يا ، يا حس خبري داشتن، مهارت هاي روابط عمومي، قدرت برقراري ارتباط مناسب با مخاطب، سبک خاص داشتن در گويندگي اش ، تلفظ درست و استاندارد لغات و کلمات آگاهي و اطلاعات کافي در حوزه کاري (و حتي فراتر از آن )، شخصيت مناسب و قابل قبول، تحت نظم و قاعده صحيح قرار دادن نفس خود، جمله بندي، قدرت بداهه گويي، ايجاد هيجان، آشنايي با علائم قراردادي اتاق فرمان و ... برخوردار باشد.
· مصائب شيرين گوينده ها !
گوينده موظف است براي احترام گذاشتن به فهم مخاطب، اشتباهش را در تلفظ کلمات و خبرها جبران کند و هميشه لازم نيست گوينده با واژههاي مثل « ببخشيد» اشتباهش را جبران کند بلکه گوينده تلوزيون در بسياري مواقع ميتواند با مکث و لبخندي کوتاه و نيز با تغيير چهره به گونهاي احساس ناراحتي و عذرخواهياش را به مخاطب بيــان کند، اين وضع مخاطب را آگاه ميکند که گوينده به علت کمبود وقت براي عذرخواهي مستقيم از واژه ها استفاده نکرده است.
در برخي مواقع اشکالات فني و عيب دستگاه ها، گويندگان را در نحوه اجراي خبر دچار سردرگمي و با مشکل روبرو ميکند که تعامل گوينده با ديگر عوامل پيش از اجرا، هنگام اجرا و پس از اجرا در حل اين مشکل مي تواند کارساز باشد.
همچنين حضور گوينده در تحريريه از ديگر عواملي است که در نحوه اجرا و موفقيت او تاثير بســزايي دارد وموجب افزايش اطلاعات گوينده ميشود.
در اينجا لازم است از اهميت نقش آموزش و تاثير آن در اجراي موفقيت آميز گويندگان نيز غافل نمانده و آن را جز جدايي ناپذير کار گويندگي بدانيم .
· و حسن ختام کلام آنکه ....
اگر گوينده درباره خبري که ميخواند اطلاعات و نيز در اجراي خبر، جسارت کافي داشته باشد؛ خبر پر محتوا، جذاب تر و با ضرباهنگ تندتر اجرا مي شود و براي مخاطب جالب تر خواهد بود چرا که با داشتن اطلاعات بالا گوينده ميتواند سوالات مناسب و به موقع طرح کند و هدايت خبر و مصاحبه را در دست بگيرد و با اين کار خبرنگار را موظف کند کليگويي را کنار بگذارد و زواياي ديگر موضوع را بررسي کند و به پرسش هاي گوينده پاسخ دهد.
منبع :