گوینده و نحوه ارتباط با همکاران در اجرای خبر

 کلام هنرمندان همان اجزاي کلام عادي است و بيشتر همان کلماتي است که در کوچه و بازار مي شنويم ولي ترکيب آنها وقتي که از دستان هنرمندان مي­تراود به گونه­اي است که تاثيري فوق­العاده بر مخاطب به جاي مي­نهد.

-         انعطاف داشتن يا نداشتن مساله اين است !

   صدايي که قابليت انعطاف بيشتري داشته باشد به نظر دلنشين­تر است.

حسين توصيفيان اولين گوينده خبر راديو :

   گوينده­ي خوب کسي است که به روي عبارات يک متن، آهنگ دلنشين مي­گذارد. اين آهنگ صدا الحاق حس لازم به کلمه­اي است که از گوينده صادر مي­شود.

حس القاي يک خبر هشدار دهنده يک خبر علمي، فرهنگي، اعلام آمار و ارقام ضروري براي مردم، حادثه، خبر شاد و ... به مخاطب کار گوينده است که با توانايي هاي فيــزيکــي ويژه در اندام هاي گفتاري­اش و مهارت­هاي ديگر، مثل انعطاف صدا و اجرا، خوب شنيدن، خوب نوشتن و خوب خواندن امکان پذير خواهد شد.

 در واقع اين کلام گوينده است که ماموريت انتقال بار هيجان، آگاه نمودن، عاطفه و ... را به مخاطب به بهترين وجه بر عهده دارد.

·         صداي بد از گويندگي ات دور باد!

   صدا اولين و مهمترين گزينه براي يک گويندگي خوب است، شفافيت و پاکي صدا و حالت آن بسيار مهم است. ليکن پس از اين خصوصيت، گوينده خبر بايد از مهارت هاي ديگري مانند طرز بيان صحيح خبر يا ، يا حس خبري داشتن، مهارت هاي روابط عمومي، قدرت برقراري ارتباط مناسب با مخاطب، سبک خاص داشتن در گويندگي اش ، تلفظ درست و استاندارد لغات و کلمات آگاهي و اطلاعات  کافي در حوزه کاري (و حتي فراتر از آن )، شخصيت مناسب و قابل قبول، تحت نظم و قاعده صحيح قرار دادن نفس خود، جمله بندي، قدرت بداهه گويي، ايجاد هيجان، آشنايي با علائم قراردادي اتاق فرمان و ... برخوردار باشد.

·         مصائب شيرين گوينده ها !

   گوينده موظف است براي احترام گذاشتن به فهم مخاطب، اشتباهش را در تلفظ کلمات و خبرها جبران کند و هميشه لازم نيست گوينده با واژه­هاي مثل « ببخشيد» اشتباهش را جبران کند بلکه گوينده تلوزيون در بسياري مواقع مي­تواند با مکث و لبخندي کوتاه و نيز با تغيير چهره به گونه­اي احساس ناراحتي و عذرخواهي­اش را به مخاطب بيــان کند، اين وضع مخاطب را آگاه مي­کند که گوينده به علت کمبود وقت براي عذرخواهي مستقيم از واژه ها استفاده نکرده است.

در برخي مواقع اشکالات فني و عيب دستگاه ها، گويندگان را در نحوه  اجراي خبر دچار سردرگمي و با مشکل روبرو مي­کند که تعامل گوينده با ديگر عوامل پيش از اجرا، هنگام اجرا و پس از اجرا در حل اين مشکل مي تواند کارساز باشد.

   همچنين حضور گوينده در تحريريه از ديگر عواملي است که در نحوه اجرا و موفقيت او تاثير بســزايي دارد وموجب افزايش اطلاعات گوينده مي­شود.

   در اينجا لازم است از اهميت نقش آموزش و تاثير آن در اجراي موفقيت آميز گويندگان نيز غافل نمانده و آن را جز جدايي ناپذير کار گويندگي بدانيم .

·         و حسن ختام کلام آنکه ....

  اگر گوينده درباره خبري که مي­خواند اطلاعات و نيز در اجراي خبر، جسارت کافي داشته باشد؛ خبر پر محتوا، جذاب تر و با ضرباهنگ تندتر اجرا مي شود و براي مخاطب جالب تر خواهد بود چرا که با داشتن اطلاعات بالا گوينده مي­تواند سوالات مناسب و به موقع طرح کند و هدايت خبر و مصاحبه را در دست بگيرد و با اين کار خبرنگار را موظف کند کلي­گويي را کنار بگذارد و زواياي ديگر موضوع را بررسي کند و به پرسش هاي گوينده پاسخ دهد.

منبع :

http://mojri3.blogfa.com/post-213.aspx