مجري در رسانه ملي تعريف نشده است

در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران چيزي به نام "مجري" وجود خارجي ندارد و برخي مجريان مرز ادب و صميمت را درهم آميخته اند.

فرزاد جمشيدي درباره بايدها و نبايدهاي اجرا در برنامه هاي تلويزيون به ويژه برنامه هاي زنده به مهر گفت: با مطالعات و تحقيقاتي که درباره اجرا انجام دادم، به اين نتيجه رسيدم که ما در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران چيزي به اسم مجري نداريم. در رسانه هايي که پيشرو هستند به مجريان آموزش داده مي شود، اما ما چيزي به اسم آموزش مجري نداريم، حتي نظام حقوق و دستمزد مجري هم تعريف نشده، بلکه گوينده تعريف شده است.

اين مجري تلويزيون ادامه داد: مجري بايد تعريف شود، آموزش لازم را ببيند و انتخاب مجري نبايد حاصل اتفاق باشد، بلکه تهيه کننده بايد محتوا و معلومات برنامه را به درستي بسنجد و بعد مجري را انتخاب کند. تلويزيون بايد مجري متخصص بپروراند. اين چهار رکن مجري است و در اين صورت مي تواند مجري موفق باشد.

جمشيدي درباره اجراي فرزاد حسني گفت: به نظرم آقاي حسني جواني هنرمند و خلاق است، اما برنامه را با توجه به فضاي آن اجرا مي کند. اگر برنامه براي ماه رمضان باشد با آن فضا اجرا مي کند. برنامه اي هم که با سردار رادان داشتند، من ديدم. او وارد يک فضاي هيجاني شد که ممکن است براي مجريان ديگر هم اتفاق بيفتد. صحبت من درباره همه مجريان است که بايد آموزش ببينند. در تمام دنيا مجري ابتدا آموزش مي بيند و آزمون علمي و عملي از او مي گيرند، ولي در تلويزيون ما اين طور نيست.

وي خاطرنشان ساخت: من اولين کسي بودم که در دانشکده صدا و سيما براي اجرا تدريس کردم، اما کلاس هايي که براي اجرا گذاشته بودند، فقط براي کارمندان رسمي بود، در حالي که 68 درصد مجريان رابطه استخدامي با صدا و سيما ندارند. همچنين اجرا تعلق خاطر اول برخي مجري ها نيست. بنابراين خيلي از دوستان از اين آموزش بي بهره هستند. همين مسئله باعث مي شود بيننده شاهد اين مسائل باشد.

اين مجري ادامه داد: اگر کار مجري به گونه اي باشد که مردم با ديدن اجراي او بگويند ما هم مي توانيم مثل او اجرا کنيم، آن روز مرگ مجري است. 86 درصد مجريان به صورت اتفاقي وارد صدا و سيما شده اند، هشت درصد از راديو و شش درصد مجري بازيگر بودند. مجريان نبايد به صورت اتفاقي به صدا و سيما بيايند. در اين باره بايد مولفه هايي چون صدا، سيما و سواد داشته باشند. وي با اشاره به توليد برنامه ها در صدا و سيما که حاصل دستپاچگي است، گفت: وقتي برنامه ها با عجله توليد مي شود، مسلما به مجري هم فرصتي براي انديشه داده نمي شود و مهمات لازم در اختيارش قرار نمي گيرد. مجري بايد صاحب انديشه باشد. به ويژه اجراي برنامه زنده مشکل است، چرا که هر چه شما خوب يا بد بگوييد، ديگر راه برگشت وجود ندارد. مثل اينکه روي پلي قرار گرفته ايد و با هر قدمي که برمي داريد پشت سرتان خراب مي شود.

جمشيدي درباره اينکه در اين مواقع تيزهوشي تهيه کننده تا چه حد مي تواند موثر باشد، توضيح داد: تهيه کننده موتور برنامه است، اما در اکثر برنامه ها تهيه کننده مجري طرح است. تهيه کننده بايد صاحب نظر باشد تا بتواند به مجري هم کمک کند، اما بيشتر وقت تهيه کننده صرف هماهنگي برنامه صرف مي شود و مجالي براي او باقي نمي ماند تا به محتواي برنامه توجه بيشتري کند.

وي درباره اينکه چرا برخي مجري ها از افعال مفرد استفاده مي کنند، خاطرنشان ساخت: من هميشه مثال زده ام که هر نوبت اجرا مثل شب خواستگاري است. در آن شب سعي مي کنيد خيلي خوب صحبت و نظر ديگران را به خود جلب کنيد. مجري بايد هنجارها را بشناسد. مجري نماينده رئيس سازمان يا خودش باشد، بلکه نماينده فضيلت هاي ملت است. به نظرم مجري ها مرز صميمت و ادب را درهم آميخته اند و اين مرز لگدمال شده است.

جمشيدي در پاسخ به سئوالي درباره دليل رها کردن مسئوليت ساماندهي مجريان صدا و سيما توضيح داد: از تيرماه سال 85 اين آموزش را با مجريان شبکه يک شروع کردم که به دليل استقبالي که شد و آقاي ميرباقري معاون سيما از من خواستند اين آموزش را در شبکه هاي ديگر هم داشته باشيم، اما سه تا چهار ماه است اين کار را رها کرده ام، چرا که احساس کردم مسئولان آن طور که لازم است به اين حرفه توجه نمي کنند.

فرزاد جمشيدي از مجريان جوان و موفق صدا و سيماست که بيشتر برنامه هاي مذهبي و معارفي اجرا مي کند. از وي سال گذشته برنامه سحرهاي ماه مبارک رمضان روي آنتن رفت. ضمن اينکه اجراي جمشيدي در همايش اخير مديران ارشد قوه قضائيه به شدت جلب توجه کرده بود

 

منبع :

http://mojri3.blogfa.com/post-31.aspx