نقش مجریان تلویزیونی در برنامه های مذهبی

 

 مجريان تلويزيون در مناسبت‌هايي بزرگ مانند ماه رمضان و محرم تريبوني در اختيار دارند كه بيش از 20 ميليون مخاطب دارد. در هيچ كجاي دنيا، هيچ خطيب و واعظي اين تعداد شنونده پاي منبر خود ندارد. بنابراين مجريان برنامه‌هاي معارفي، بايد از فرصتي كه در اختيار آنها گذاشته شده است، بخوبي استفاده كنند.
آنچه خوانديد صحبت‌هاي فرزاد جمشيدي، مجري برنامه‌هاي مناسبتي تلويزيون است.
كه ماه رمضان امسال با برنامه سحرگاهي شبكه يك سيما توانست بيش از23 ميليون بيننده را همراه تلويزيون كند. جمشيدي درباره برنامه‌هاي مناسبتي و معارفي سيما و مجرياني كه سكان‌دار اين گونه برنامه‌ها هستند، به خبرنگار جام‌جم گفت: پايه و اساس برنامه‌هاي تلويزيوني، سرگرمي است و زماني كه اين رسانه، برنامه معارفي توليد مي‌كند، از طريق تلويزيون بر باور ديني مردم تاثير مي‌گذارد.
اما آيا تلويزيون ما توانسته در اين گونه برنامه‌ها بدرستي از گوهر دين استفاده كند؟
وي در ادامه با ذكر اين نكته كه مجري برنامه مناسبتي اگر با معارف آشنا نباشد، سواد كافي نداشته باشد و اطلاعاتش درباره معارف دين كافي نباشد، با شهروند معمولي فرقي ندارد، درباره آسيب‌هايي كه برنامه‌هاي معارفي را تهديد مي‌كنند، گفت: مجري برنامه، چكيده و نتيجه كل برنامه را به مخاطب ارائه مي‌دهد، اما واقعيت اين است كه مجريان ما بيشتر مناسبت زده هستند؛ به همين دليل كلام آنها پويايي لازم را ندارد. از طرفي بسته‌انگاري باعث شده سخن آنها عمق لازم را نداشته باشد در صورتي‌كه سخن مجري درباره مذهب مي‌تواند روي باورهاي ديني مردم تاثير زيادي داشته باشد.

جمشيدي، يكي ديگر از آسيب‌هاي برنامه‌هاي مذهبي را بي روح بودن گفتار مجريان ذكر كرد و گفت:برخي مجريان و برنامه سازان فكر مي‌كنند هر چه به مناسبت‌هايي چون محرم، تاسوعا وعاشورا نزديك مي‌شويم، بايد چهره و كلام خود را اندوهگين‌تر كنند و با اين اندوه، مخاطب خود را از اين واقعه بزرگ متاثر كنند، اما بايد قبول كنيم مصيبت تاسوعا و عاشورا بسيار بزرگ‌تر از آن است كه فقط با گرياندن مردم، بتوان آن را بيان كرد.

وي افزود:دنيا نسبت به قيام سيدالشهدا نگاهي عميق دارد و آن را در كنار اعتقاد به امام زمان(عج)‌، مهم‌ترين دليل پويايي شيعه و رونق آن در دنياي امروز مي‌داند، بنابراين رسانه تلويزيون و مجريان نبايد مردم را نسبت به اين واقعه شرطي و در نتيجه خنثي كنند و شرايطي فراهم كنند كه مردم برنامه‌هاي مناسبتي را  كه مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد  پيگيري نكنند.

 جمشيدي گفت: متاسفانه اجراي برنامه‌هاي مناسبتي و معارفي به سمت خنثي شدن گرايش پيدا كرده است و مجريان به دليل محدوديت در سواد و اطلاعات نمي‌توانند با مخاطبان ارتباط برقرار كنند.

جمشيدي در پاسخ به اين پرسش كه آيا برنامه‌هاي مناسبتي و معارفي بايد مجري خاص خود را داشته باشد، گفت: بله. همان‌طور كه تلويزيون براي گزارش‌هاي مختلف ورزشي، مجري خاص آن ورزش و مسابقه را تربيت كرده است، براي برنامه‌هاي معارفي هم بايد مجري را آموزش دهد. فراموش نكنيم كه تلويزيون، درون مجري را به نمايش مي‌گذارد، اگر مجري حرفي را بزند كه آن را باور ندارد مخاطب خيلي سريع سيگنال‌هاي منفي او رادريافت مي‌كند و ديگر با او و برنامه‌اش ارتباط برقرار نخواهد كرد.

مخاطب، صداقت را در نگاه مجري خواهد ديد

رسالت بوذري، ديگر مجري برنامه‌هاي مناسبتي معتقد است؛ تلويزيون بايد بر اساس توانمندي‌هاي يك مجري، آنها را براي برنامه‌هاي مختلف انتخاب كند و لزوما يك مجري كه اطلاعات جامع و كاملي دارد واز بيان شيوا و رسايي نيز برخوردار است، نبايد در يك قالب بماند و بايد اجراي برنامه‌هاي مختلف را تجربه كند.

بوذري كه محرم امسال با برنامه سجده‌ گاه عشق به شبكه 2 سيما آمده است، درباره مجري برنامه‌هاي مناسبتي گفت: به دسته‌بندي برنامه‌ها به مناسبتي و غيرمناسبتي اعتقاد ندارم و بر اين باورم كه اگر مجري به ادبيات، شعر، متون ديني و... تسلط داشته باشد، مي‌تواند مجري برنامه‌هاي مناسبتي هم باشد.

بوذري در پاسخ به اين پرسش كه مجري برنامه‌هاي مذهبي چه روشي را بايد در پيش گيرد تا مردم با كلام و اجراي او ارتباط برقرار كنند، گفت: مهم‌ترين نكته صداقت است. مسلم بدانيد اگر مجري در كلامش صداقت داشته باشد، مردم اين صفت را از نگاه و كلام او دريافت مي‌كنند و اگر راستگويي او را باور كنند، با برنامه او ارتباط برقرار مي‌سازند و گرنه او در انتقال پيام عاجز خواهد بود.

كودكان غم دروني را بيشتر باور مي‌كنند

 كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از مخاطبان تلويزيون را تشكيل مي‌دهند؛ مخاطباني كه در ايام تعطيل و عزاداري از مخاطبان اصلي رسانه ملي به شمار مي‌آيند. آيا اين گروه از مخاطبان براي برنامه‌هاي مناسبتي خود نياز به مجري خاصي دارند؟

مينا هاشمي، مجري گروه كودك و نوجوان شبكه يك سيما در پاسخ به اين پرسش گفت: به نظر من در روزهاي عزاداري و تاسوعا و عاشورا مجريان برنامه‌هاي كودك و نوجوان نبايد تغيير كنند، چون مخاطبان كودك و نوجوان از اين طريق متوجه مي‌شوند كه مجريان برنامه‌هاي آنها هم مثل ديگر مردم در عزاي امام حسين (ع) سياهپوش و عزادار هستند.

هاشمي معتقد است: كلام اندوهناك مجريان برنامه‌هاي كودك و نوجوان در روزهاي عزاداري باعث نمي‌شود كه كودكان با برنامه‌هاي خود ارتباط برقرار نكنند چون در اين ايام همه مردم عزادار و اندوهناك هستند و اين‌گونه اجرا كاملا طبيعي است و مخاطبان كودك و نوجوان با آن ارتباط برقرار مي‌كنند.

هاشمي تاكيد كرد: هرقدر احساس غم و اندوه در مجري، دروني‌تر و عميق‌تر باشد، كودكان گفته مجري را بيشتر باور خواهند كرد، بخصوص اگر اين گفته‌ها، ساده و روان و به دور از پيچيدگي بيان شود.

منبع :

http://mojri3.blogfa.com/post-167.aspx