پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب

تطبیق سخنرانی با تعداد مخاطبان

شمار مخاطبان ، تأثیر معنی داری بر شیوه سازماندهی سخنرانی شما خواهد داشت .

با گروه های کوچک ، فرصت های بسیاری برای تعامل دو طرفه وجوددارد . شما می توانید همانطور که پیش می روید ، پرسش هائی را پاسخ دهید یا می توانید نظر مخاطبان را در مورد سوالات و مطالبی که خود مطرح می کنید ، جویا شوید .

با گروه های بزرگ ارتباط تقریبا یک طرفه بوده و یک رویاروئی بسیار متفاوت توسط سخنران لازم است . مهم است که مطلب شما ، واضح ، دقیق و از لحاظ پیگیری مطلب ، آسان باشد که در نتیجه ، علاقه مخاطبان را در حین سخنرانی ، جلب نماید .

سازوکارهای تطبیق سخنرانی با مخاطبان کم شمار :

گروهی کم تر از ۱۵ نفر به عنوان مخاطبان کم شمار ، تعریف می شود . بیشتر ، از افراد در گروه های کاری خواسته می شود که با این تعداد مخاطب مواجه شوند .

سخنرانی برای گروه های کم شمار ، نیاز به اجرای فنون زیر دارد :

- با یکان یکان اعضای گروه مخاطب کم شمار ، از نخستین مراحل حضور در محل سخنرانی ، تماس چشمی برقرار کنید .

- در تمام مدت ، روبروی مخاطبان باشید . این روش ، به جلب توجه آن ها ، کمک می کند .

- با مخاطبان ، با طرح پرسش های هیجان انگیز ، تعامل کنید .

- به مخاطبان فرصت و اجازه دهید هریک به طور مختصر ، صحبت کنند .

سازوکارهای تطبیق سخنرانی با مخاطبان پرشمار :

گروه ۱۵ نفر و بیشتر از این تعداد ، مخاطبان پرشمار محسوب می شوند . مواجه شدن با این شمار مخاطب در صورتی که قبلا تجربه سخنرانی را داشته باشید ، راحت تر است .

سخنرانی برای گروه های پرشمار ، نیاز به اجرای فنون زیر دارد :

- مطمئن شوید که همه مخاطبان قادر به شنیدن واضح صدای شما هستند خاصه ، افراد نشسته در انتهای محل سخنرانی .

- نکته هارا به یکدیگر ارتباط داده ، جمع بندی کرده و نکات مهم را مورد تأیید قرار داده و تکرار کنید .

- به آرامی صحبت کرده و در تمام مدت ، قاطع و صریح باشید .

- پیام خودرا گسترده ، کلی و ساده بگوئید . فقط در صورتی که از شما خواسته شود ، وارد جزئیات شوید .

- چنانچه سخنرانی رسمی است ، از فرایندهای رسمی درزمانی که در یک کنفرانس یا در یک همایش عمومی سالانه یک نهاد دولتی سخنرانی می کنید ، استفاده کنید .

- چنانچه سخنرانی غیررسمی است ، از فرایندهای غیررسمی برای ارائه مطالب ناگهانی در یک کنفرانس رسمی ، استفاده کنید .