پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب

مدیریت بر مخاطبان با توجه به علائم علاقه مندی یا مخالفت مخاطبان (1)

هدف سخنرانی ، سود بردن مخاطبان است نه انتفاع سخنران . مطمئن شوید که می دانید چگونه پاسخ مخاطبان را دریافت کنید و چگونه واکنش های آنان را مدیریت کنید .

داوری در مورد خلق و خوی مخاطبان

سعی کنید به محل سخنرانی به اندازه کافی زود برسید تا بتوانید خلق و خوی مخاطبان را بررسی کنید . آیا مخاطبان ، همین الان اززیر یک باران تند وارد شده اند ؟ آیا آماده برای ابراز خشونت به آنچه شما می خواهید بگوئید هستند ؟ آیا سخنران پیش از شما ، آن هارا خندانده است ؟

با مخاطبان درگیرشوید

در مورد خلق و خوی مخاطبان خود به عنوان مثال بابررسی واکنش های آن ها به سخنران قبلی ، قضاوت کنید . سپس شما می توانید درمورد شیوه سخنرانی خود به طور مؤثر ، تصمیم بگیرید . اگر هرکدام از مخاطبان به نظر کسل و خواب آلود می رسند ، با پرسیدن سؤال کلی که باید برای پاسخ دادن به آن ها دست بلند کنند ، آن هارا تحریک کنید . چه تعداد از شما ، پیش از آمدن به اینجا به دفتر کارتان  تلفن زده اید ؟ فقط 3 نفر ؟ بسیار خوب پس چند نفر از شما در مورد زنگ زدن به دفتر کارتان فکر کرده اید ؟ اگر مخاطب خشن است ، شما می توانید سخنرانی را با یک لطیفه آغاز کنید ولی مطمئن شوید زبان بدن شما ، علامت های مثبت می دهد .

دنبال علائم بگردید

شما با زبان بدن خود به عنوان بخشی از آمادگی جهت سخنرانی تمرین کرده بودید . حالا مجبورید زبان بدن مخاطبان را بدانید . دنبال علائم بگردید و ازهمه انتظار نداشته باشید یک چیزرا نشان دهند . بعضی ممکن است مشتاقانه به جلو خم شده باشند تا پرسشی مطرح کنند درحالی که بقیه ممکن است درصندلی خود فرورفته باشند و آرزو کنند جای دیگری می بودند .

دنبال منفی گرائی بگردید

محدوده وسیعی از شیوه هائی که درآن مخاطبان می توانند مخالفت یا خشونت را نشان دهند وجوددارد . به دنبال افرادی باشید که هر کاری از دستشان بر می آید ، انجام می دهند و با بغل دستی خود از سخنرانی شما انتقاد می کنند و در کنار آن افرادی که مستقیما به شما اخم کرده اند با دست های به سینه زده یا نگاه به هوا ، انگار که سقف جذاب تر است ازآن چه شما می گوئید . به یادداشته باشید که توجه کردن به یک قسمت اززبان بدنی به تنهائی – مثل پاهای روی هم – ممکن است تعبیری غلط به دست دهد . بنابراین ، پیش از این که نتیجه گیری کنید ، به تصویرکلی نگاه کنید .

علائم علاقه مندی را ببینید

موقعیت های نشان دهنده علاقه به راحتی مشخص می شوند – دنبال افرادی بگردید که درحال لبخندزدن هستند یا سرتکان می دهند یا در صندلی هایشان به جلو خم شده اند و درحال نگاه کردن مشتاقانه هستند . حالت آن ها در صورت هایشان ممکن است اخم کم ناشی از تمرکز آن هارا آشکارکند . افرادی که هریک ازاین علائم را نشان می دهند ، ممکن است احتمالا نظر مساعد شمارا جلب کنند . بنابراین مطمئن شوید آن هارا در سخنرانی خود درگیرمی کنید .

نکته ها ...

-        به سخنان هرتعداد از سخنرانان پیش از خود ، گوش فرادهید .

-         بگذارید مخاطبان شما بدانند از احساسات آن ها آگاه هستید .

-         با طرح سوال در فواصل منظم ، مخاطبان را درگیر کنید .

-         مخاطبان درحالت بی تفاوت به سخنرانی شما ، دست به سینه ، سدی را جلوی بدن ایجاد می کنند . انداختن پاها روی هم می تواند به طور منفی برداشت شود  .

-         دروضعیت بدنی منفی ، مخاطبان با تکیه دادن به عقب با دست ها به سینه و پاها روی هم ، مقاومت در برابر سخنران را بیان می کنند .

-        خم شدن به جلو با آرنج های تکیه داده به زانوها و چانه تکیه داده شده به انگشتان درهم ، نشانگر این است که مخاطب ، نکته ای را که سخنران بیان می کند ، دریافت می دارد .

-         اخم ناشی از تمرکز ، خم شدن تنه به جلو ، انگشتان درهم کرده ، نشانه فکرکردن مخاطب است .