خبر و اصول خبرنویسی - بخش دوم
خبر و اصول خبرنویسی - بخش دوم
عناصر خبر
تنظيم خبر از مراحل سخت كار خبري است كه بدون شناخت اركان آن امكانپذير نيست. اركان خبر در واقع پاسخگويي سوالهاي مخاطب است. در صورت عدم استفاده صحيح از اين عناصر، خبر دچار ابهام شده و جذابيت كافي نخواهد داشت.
شناخت اركان خبر به خبرنگار كمك ميكند قبل از نگارش، از اطلاعات مؤثر و مفيد به خوبي و به جا استفاده كند.
در اخبار روابطعموميها استفاده صحيح از عناصر خبر به جامعيت خبر كمك ميكند و اطلاعات داخلي سازمان را آن طور كه هميشه مورد نظر كاركنان است به اطلاع آنها ميرساند در واقع در اخبار داخلي لزوماً همة عناصر بايد استفاده شود.
كه:
پاسخگويي به اين سوال ارزش شهرت خبري را در بردارد.
خبرنگار بايد بداند چه شخصي يا چه چيزي در پيدايش رويداد دخالت داشته و اطلاعات را به طور كامل به مخاطب ارائه نمايد مخاطب بايد بتواند با مطالعه خبر سوال چه كسي؟ چه گروهي؟ چه چيزي؟ را در ذهن خود پاسخ گويد.
كجا:
پاسخگويي به اين سوال به ارزش مجاورت اشاره دارد.
گاهي در يك خبر موقعيت جغرافيايي براي مخاطبان مهم و حساسيت برانگيز است در اينگونه موارد بايد با اشاره به مكان مورد نظر اين سوال را در ذهن مخاطب پاسخ گفت كه رويداد در چه محلي اتفاق افتاده است.
كي:
پاسخگويي به اين سوال تاكيدي بر ارزش زمان و تازگي رويداد دارد.
اگر زمان وقوع رويداد اهميت ويژه دارد بايد زمان در ابتداي خبر بيايد ولي اگر زماني از وقوع رويداد گذشته باشد تاكيد بر جنبه تازگي خبر لزوم ندارد بلكه بايد از ديدگاه جديدتري به خبر پرداخته و بررسيهاي حاشيهاي را جايگزين نمايد. اين همان وظيفهاي است كه روابط عموميها بايد در انتشار اخبار خود به آن توجه كنند.
چه:
چه، از جمله عناصري است كه اگر خبر با پاسخگويي به آن شروع شود سبب جذابيت خبر ميشود. «چه» ممكن است به تصويب يك لايجه و يا وقوع حادثهاي اشاره داشته باشد.
عنصر «چه» به ماهيت رويداد مربوط است خواه فعلي صورت پذيرفته باشد يا انجام نشده باشد.
چرا؟ چگونه؟
علت، انگيزه، نحوه وقوع رويداد با اين عنصر پاسخ گفته ميشود.
در واقع اين عنصر به تشريح و تعريف رويداد ميپردازد گاهي در يك رويداد خبرنگار از وقوع آن اطلاع دارد اما از علت وقوع و يا انگيزه اطلاع كافي ندارد. در اين زمان بايد با بدست آوردن اطلاعات كافي در خبرهاي آتي به دنبال پاسخگويي به اين عنصر در اخبار خود باشد.
اما در اخبار روابطعموميها هميشه اين عنصر از جذابيت ويژهاي براي مخاطب برخوردار است. خبرنگار روابط عمومي هميشه زمان كافي براي جمعآوري اطلاعات و دلايل وقوع رويداد را دارد و ميتواند آن را با پردازش به بهترين شكل به مخاطبان خود ارائه نمايد.
عوامل تأثيرگذار بر فرايند خبر
از لحظهاي كه رويدادي شكل ميگيرد تا زماني كه آن رويداد تبديل به خبر و يا گزارش ميشود مراحل مختلفي را طي ميكند عوامل بسياري در شكلدهي خبر مؤثر هستند.
گاهي خبر شكل ميگيرد اما قبل از رسيدن به سمع و نظر مخاطب بارها و بارها تغيير شكل ميدهد و يا به عبارت علميتر دروازهباني ميشود.
از جمله عوامل تأثيرگذار روي خبر و يا گزارش ميتوان به عوامل درون سازماني و برون سازماني اشاره داشت.
عوامل درون سازماني
اين عوامل شامل:
- اعمال نظر مديريت و سياستهاي خاص خبري هر سازمان كه بصورت آشكار و نهان در هر سازمان وجود دارد.
- اعمال نظر خبرنگار به عنوان فردي كه از جنبههاي علمي به شيوه تهيه خبر مينگرد
- توجه به علايق جامعة مخاطبان و تهيه خبر مطابق با ذائقه مخاطب
- مسائل فني رسانه انتشار دهنده به مكان در نظر گرفته شده براي انتشار در روزنامه و هماهنگي شكل تيتر در صفحة روزنامه يا نشريه و يا وقت و زمان در راديو و تلويزيون و ....
عوامل برون سازماني
عواملي كه از خارج سازمان در شكلدهي خبر تأثير خواهند داشت شامل:
- محدوديتهاي قانوني كه مانع از انتشار برخي از اخبار است
- اعمال نفوذ اشخاص حقيقي و حقوقي كه تفكرات و عقايد آنان در سطح ملي و منطقهاي مؤثربوده و قابل بررسي است به نحوي كه سياستهاي خبري آنان در خارج سازمان روي اخبار داخلي منعكس ميشود.
- منابع خبري كه در خارج سازمان اخباري براي مؤسسه خبري ارسال ميكنند اين مؤسسهها هرنوع خبري كه دريافت ميكنند ناچار هستند همان خبر را با تغيير شكل ارسال نمايند. و كمتر فرصت پيدا ميكنند تا اخبار را همان طور كه ميخواهند منعكس نمايند و اين مشكل هم به نوعي از جمله عواملي است كه ناخواسته از بيرون سازمان روي اخبار سازماني تأثير ميگذارد.
دروازهباني خبر
پس از اينكه خبر با تمام اين شرايط شكل گرفت و توليد شد به مرحلهاي ميرسد كه توسط مدير گروه خبري يا مدير روابط عمومي گزينش ميشود و اخباري كه به نوعي به صلاح سازمان است فرصت انتشار پيدا ميكنند.
لفظ دروازهبان (Gate keeper) براي اولين بار توسط كورت لوئين (Kurt Lewin) در زمان جنگ دوم جهاني بيان شد. لوئين يكي از كارشناسان علوم اجتماعي امريكا است و تحقيقات او هيچ ارتباطي به حرفه روزنامه نگاري ندارد در واقع او اين لفظ را در پروسة تهيه مواد غذايي از توليد تا مصرف بكار برده است. اما بعدها اين اصطلاح به دليل موضوعيت و كاربرد خاص خود وارد قلمرو روزنامهنگاري و خبرنگاري شد. به عبارت بهتر در هر مؤسسه توليد خبر، افرادي آگاهانه روي سرنوشت خبر تأثير ميگذارند. معيارهاي فردي و ضوابط سازماني گاهي مانع از انتشار كل و يا قسمتي از خبر ميشوند كه اين روند و موانع موجود در مسير توليد خبر را «دروازهباني خبر» ميگويند.
تهيه و تنظيم خبر
ليد
پاراگراف و بند اول در تنظيم خبر را ليد مينامند.
ليد(Lead) در اصطلاح به معني هدايت و راهنمايي است و در واقع خلاصه مطالب مهم هر خبر است كه خواننده را به مطالعه خبر اصلي تشويق ميكند.
ليد شامل 2 الي 4 جمله است و به انواع زير تقسيم ميشود:
- ليدهايي كه به عناصر خبر پاسخ ميگويند اين دسته از ليدها در ابتداي جمله با پاسخ، يكي از عناصر خبر آغاز ميشود مثل ليدهايي كه با اسم شخص، مكان، زمان، ماهيت و چگونگي وقوع رويداد شروع ميشود.
- ليدهايي كه ارزشهاي خبري (شهرت، مجاورت، تازگي و ..) را برجسته ميكنند در اين ليدها از ارزشهاي خبري در تهيه ليد استفاده ميشود
- ليد سوالي و استفهامي: كه براي جذاب كردن خبر ليد با يك پرسش مهم و حساسيتبرانگيز شروع ميشود.
- ليد نقلي: كه بصورت مستقيم يا غيرمستقيم با طرح يك سوال آغاز ميشود و در واقع در بردارندة ارزش شهرت است و اين سوال كه در خبر پاسخ داده خواهد شد در واقع سوال مورد نظر مخاطبان است و به اين دليل موجب جلب توجه ميشود.
- ليد تاريخي: اين نوع ليد در واقع به سابقة خبر اشاره داشته و مخاطب را سرشار از اطلاعات مورد نياز براي درك بهتر خبر مينمايد.
- ليد تشريحي و تحليلي: اين نوع ليد در اخبار سياسي و اقتصادي و گزارشها بكار برده ميشود كه در ابتداي خبر به تشريح و تحليل پرداخته و دلايل وقوع را نقادانه بررسي مينمايد.
- ليد تمثيلي: استفاده از ضربالمثل و نكات ظريف ادبي در ليد به منظور بيان رويدادي در واقع يكي ديگر از ترفندهاي ايجاد جذابيت در خبر است.
- ليد فهرستي: در اين ليد اخبار به شكل بريده بريده و تيتر مانند بدون هيچ گونه توضيحي ميآيد به اين معني كه اين مطالب همگي در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمايي ميكند كه براي دسترسي به اطلاعات به متن اصلي خبر مراجعه كند.
- ليد قياسي: در اين ليد بين 2 واقعه كه مرتبط هستند رابطهاي متناسب برقرار ميشود تا درك رويداد بهتر و جذابيت آن بيشتر باشد.
- ليد غيرمتعارف: كه از ذوق و هنر خبرنگار سرچشمه ميگيرد و اغلب بيان اخبار ورزشي، هنري و حوادث به اين شيوه صورت ميگيرد.
سبكهاي خبري
سبك هرم وارونه
در اين نوع سبك چكيده و مهمترين قسمت مطالب در ابتداي خبر ميآيد و توضيحات اضافه و اخبار كمارزشتر در قسمتهاي بعدي و پاياني خبر قرار ميگيرد. در اين سبك ليد مهمترين قسمت خبر است.
تحقيقات موجود در روزنامهنگاري نشان ميدهد كه هرچه مطالب طولانيتر باشد تعداد خوانندگان كمتر هستند به عبارت بهتر تعداد خوانندگان خبر با تعداد پاراگرافها رابطه معكوس دارد.
اين سبك مزايايي دارد از جمله اينكه اصل خبر در ابتداي خبر ميآيد و در وقت مخاطب صرفهجويي ميشود. خواننده را اغلب به خواندن خبر تا انتها ترغيب ميكند در صفحه بندي روزنامه از لحاظ تيترزني و تنظيم صفحه كار را آسان ميسازد.
و از معايب اين سبك ميتوان به ميزان تأثير نظر نويسنده خبر روي آن نام برد.
سبك تاريخي
در واقع اين نوع سبك خبر را بدون دستگاري و همان طور كه اتفاق افتاده به آگاهي مخاطب ميرساند و هر خبري با هر ارزشي در جاي خود بيان ميشود.
اگرچه اين سبك گاهي براي مخاطبان خسته كننده است اما در اين شيوه ضمن اينكه هميشه خبر به طور كامل بيان ميشود، شرايط براي اعمال نظر خبرنگار مهيا نميشود.
اين نوع نگارش صفحهبندي را به دليل طولاني بودن دچار مشكل ميكند، زمان بيشتري براي درك مفهوم اصلي نياز دارد و گاهي خواننده را دچار خستگي و بيحوصلهگي ميكند.
سبك تاريخي همراه با ليد
اين سبك تلفيقي از 2 سبك ذكر شده است. در واقع خبري است كه در آن ليد وجود دارد مهمترين قسمت خبر در ليد ذكر ميشود اشتياق و عجله خواننده را براي خواندن خبر ارضاء مينمايد و در ادامه و متن خبر به سبك تاريخي سابقه و تاريخچه خبر را متذكر شده و به ترتيب وقوع، رويدادها را بيان ميكند، اين سبك در زمان اندك اصل خبر را به اطلاع مخاطب رسانده و براي علاقهمندان در ادامه شرح كامل رويداد را بازگو ميكند.
متن خبر
قسمت اصلي خبر، متن آن خبر است كه پس از تيتر و ليد ميآيد و خبر اصلي در آن به شيوههاي مختلف نگارش ميشود. گاهي متن خبر از چندين جمله تشكيل ميشود.
يك نوشته خوب و قابل درك بايد وحدت داشته باشد. يعني متن نبايد از موضوع اصلي منحرف شود گاهي ناچار به تكرار يك جمله در متن هستيم اين كار را بايد با استفاده از شيوههاي مختلف مثل: كلمات ربطدهنده و واژههاي هماهنگ كننده طوري تنظيم كرد كه تكرار جملات يا كلمات، زيبايي متن اصلي را از بين نبرند.
تيتر
تيتر، اصليترين قسمت يك خبر است. هر مخاطب قبل از هر چيز با نگاه به تيترها تصميم به مطالعه خبر ميگيرد، و يا از مطالعة آن صرف نظر ميكند. تيتر به خبر هويت و اعتبار ميدهد، و در زماني بسيار اندك اين امكان را به خواننده ميدهد كه كلياتي از خبر را دريابد.
تيتر داراي ويژگي و قواعد خاصي است. از ويژگيهاي تيتر ميتوان به موارد زير اشاره كرد.
تيتر ضمن كمك به زيبايي صفحه و ترغيب خواننده به خواندن مطلب، پيام خبري را به طور خلاصه بيان ميدارد.
تيتر نويسي قواعد خاصي دارد: تيتر تا حد امكان بايد با ليد خبر هماهنگي داشته باشد. در تيتر با انتخاب فعل و جملهبندي مناسب تا حد ممكن ميتوان از بكار بردن واژههاي تكراري جلوگيري كرد.
اجزاي تيتر
تيتر اصلي: مهمترين مطلب خبر در اين قسمت با حروف درشت نسبت به بقيه مطالب ميآيد انتهاي تيتر اصلي نقطه نميآيد.
روتيتر: تيتري است كه در بالاي تيتر اصلي قرار ميگيرد با حروف كوچكتر، و نزديك تيتر اصلي قرار ميگيرد، توضيح اضافهاي است كه تيتر اصلي را كامل ميكند و بايد به شكلي باشد كه با حذف آن به تيتر اصلي خدشهاي وارد نشود.
زيرتيتر: كه بعد از تيتر اصلي و زير آن قرار ميگيرد با حروف كوچكتر از تيتر اصلي و مستقل از آن ميآيد: زير تيتر ضمن اينكه مفهوم مستقل از تيتر دارد به شكل يك تيتر ديگر زير تيتر اصلي ميآيد.
خلاصه تيتر (سوتيتر): با علائم (O *) در ابتداي جمله مشخص ميشود. در مطالب بلند براي اتصال مطالب و ربط منطقي آنها و به جهت اينكه مطلب براي مخاطب خستهكننده نباشد بكار ميرود.
سوتيتر اغلب درگزارشها، مصاحبهها و مقالههاي طولاني هم به جهت زيباسازي صفحه و هم به جهت ايجاد ارتباط منطقي بين بخشهاي مختلف به كار ميرود. در واقع سوتيتر تيتري است كه به نوعي خواننده را به خواندن ادامه مطلب با مطالب تازه ترغيب ميكند.
دو تيتري: در ايران براي اولين بار روزنامه ابرار از اين شيوه بهره گرفته است. در واقع، نمايي از ذوق و هنر خبرنگار است. در اين شيوه تيتر اول فعل ندارد و تيتر دوم به فعل ختم ميشود. اين دو تيتر ضمن شكل جداگانه در عين حال پيوند و نسبتي با يكديگر دارند اين سبك تيتر زني به شدت كنجكاوي مخاطب را براي خواندن مطلب برميانگيزد. در واقع اين نوع تيتر بيانگر دو رويداد متصل به هم است كه در فاصله زماني كمي از هم پيرامون يك مسئله بايك درجه اهميت رخ داده است.
انواع تيتر
تيتر اقناعي: در اين نوع تيتر ادبياتي استفاده ميشود كه هدف آن تهييج و هدايت افكار عمومي ميباشد. هدف از استفاده اين نوع سبك نگارش، تبليغ و برجستهسازي موضوعي خاص است كه اغلب در مسايل سياسي و اجتماعي نياز به اين سبك نگارش احساس ميشود. استفاده از بار عاطفي كلمات، در شكلگيري اين نوع تيتر نقش اساسي دارد.
تيتر سؤالي: كمتراستفاده ميشود سؤال از خواننده او را وادار به واكنش منفي ميكند. براي استفاده از اين نوع تيتر دقت و نكتهبيني نويسنده ضروري است تا بتواند با ظرافت كافي و بينش و احاطه خود بر افكار عمومي طوري از اين نوع تيتر بهره ببرد كه خواننده را به خواندن خبر ترغيب نمايد.
تيترهاي غيرمتعارف خبري: استفاده از اين نوع تيتر هميشه توصيه نميشود. براي بيان اخبار هنري، ادبي، فرهنگي، حوادث، هواشناسي و مسائل اجتماعي اغلب استفاده ميشود. در واقع با استعارههاي متعارف و تمثيل به تيتر جذابيت ميبخشيم.
اشكال تيتر:
- تيتر يك سطري
- تيتر دوسطري مساوي
- تيتر چند سطري مساوي
- تيتر پلكاني
- تيتر هرم وارونه
- تيتر مثلثي
- تيتر نيم هرمي متمايل به چپ
- تيتر نيم هرمي متمايل به راست
- تيتر مثلثي متمايل به چپ
- تيتر مثلثي متمايل به راست
- تيتر نامساوي متمايل به چپ
- تيتر نامساوي متمايل به راست
- تيتر نامساوي و متمركز (قرينه)
منبع :