پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب

مدیریت بر خشونت و اخلال و درگیری های مخاطبان (۱)

یک سخنرانی ممکن است گه گاه احساسات قوی فردی را برانگیزد و یا بطور خشونت باری نقطه نظرات مخالف را دربین مخاطبان ایجاد کند . وقتی با چنین موقعیتی مواجه شدید ،بایستی قادرباشید ازپس هردو حالت زیر برآئید : انفجاربیش از حد خشونت و پذیرش درسکوت .

شناسائی اخلالگران

یاد بگیرید انواع مخاطبان مایل به ایجاداخلال را که ممکن است با آن ها مواجه شوید ، بشناسید که شمارا قادرخواهد ساخت بطور مؤثرتری آن هارا اداره کنید . آن هائی که درجستجوی جلب توجه هستند ممکن است با استهزاء به سخنرانی پاسخ دهند فقط برای این که خودرا با هوش نشان دهند . درحالی که بعضی دیگر ممکن است ناآگاهانه به یک سؤال پراز لفاظی پاسخ دهند بدون قصد بدخواهی شما . اغلب اخلال ها به وسیله افرادی از مخاطبان که مایل به برهم زدن جلسه هستند و از قبل هماهنگی کرده اند ، صورت می گیرد . افرادی که با آنچه شما می گوئید مخالفند و آن هائی که بطورفعال مایل به ایجاد دردسر هستند       

ممکن است شروعی قوی داشته باشید اما یادداشت ها روی زمین می ریزند و اخلالگری برای به هم ریختن نظم جلسه فریاد بزند : " مزخرف است ! " و سخنرانی به بی نظمی کشیده شود ، در چنین حالتی ، برای نوشیدن آب مکث کنید ، تماس چشمی را تازه کنید ، نکات را با مثال های جذاب ، شنیدنی کنید ، آنچه تاکنون گفته اید را خلاصه کنید ، لطیفه ای به سلیقه خود تعریف کنید . یک خلاصه واضح را بیان کنید و به سؤالات مخاطبان به خوبی پاسخ دهید . با این روش می توانید روال وقایع را تغییردهید .

با اخلال گران نظم جلسه مقابله کنید

اخلال گران نظم جلسه درتمام انواع موقعیت ها به چشم می خورند . با پیشنهادات نامناسب و قطع کردن سخنرانی ، سخنران را دچارهراس می کنند . برای مقابله با اخلال گران نظم ، شما بایستی مؤدب و درعین حال محکم باشید . هدف شما باید این باشد که بقیه مخاطبان را به سوی خود جذب کنید . این کار همیشه ساده نیست و دست کم گرفتن اخلال گران نظم می تواند به قیمت متزلزل شدن سخنرانی شما تمام شود . اخلال گران نظم اغلب درک اصیلی دارند که اگر به سرعت و به صحت هدایت نشود ، ممکن است به مخاطبان دیگر ، سرایت کند .

اگر کسی چیزی را محکوم کرد که شما گفته اید ، با آن ها وارد بحث نشوید . اگر شما حقایق را بیشتراز عقاید خود بیان می کنید ، آن را شفاف نموده و شواهدرا نشان دهید . اگر عقیده شخصی خودرا بیان می کنید درمورد آن صریح باشید . این سخنرانی شماست . به اخلال گران نظم فرصت دهید پس از شما صحبت کنند .

با تعارض دربین مخاطبان مقابله کنید

اگر اختلاف نظر جدی بین مخاطبان ، سخنرانی شمارا دچار اخلال کرد ، به یادداشته باشید که شما ازدید مخاطبان به عنوان یک میانجی هستید . با اطمینان دادن به آن ها که هریک شانس صحبت کردن خواهندداشت ، تنش را بپراکنید و تاجائی که امکان دارد به سرعت تعادل را حفظ کنید . با یادآوری هدف سخنرانی به مخاطبان ، آن ها را به مسیر صحیح برگردانید . درتمام موارد ، هدف این است که به مخاطب القاء کنید شما همه چیزرا تحت کنترل دارید . اگر موقعیت روبه بدترشدن رفت ، از سازمان دهندگان برنامه کمک بخواهید یا سخنرانی را با یک جمع بندی سریع به پایان برسانید .

نکته های دیگر ...

-        به یادداشته باشید هدف خشونت علیه عقاید شماست نه خود شما .

-         از تماس چشمی طولانی پرهیز کنید . ممکن است سبب پرخاش شود .

-         ازدست دادن خلق و خو برای شما هیچ فایده ای نخواهدداشت .

-         هرکس حق شنیدن مناسب را دارد حتی اگر شما نتوانید با نقطه نظر وی موافق باشید .

-         هرنکته توافق با اخلال گر نظم جلسه بایستی مورد تأکید قرار بگیرد .

-         مهم است که مورد اختلاف را در انتهای سخنرانی تکرار کنید .

-         اگر حقایق را بیان می کنید با شواهد آن را پشتیبانی کنید .

-         اگر بطور نشسته سخنرانی خودرا ایراد می کنید ، برای بیان اقتدار خود بایستید .

-        علیرغم یک شروع قوی ، ممکن است اخلال گران نظم جلسه و حوادث ناگوار موجود سبب شوند سخنرانی در بی نظمی به پایان برسد . برای ماندن در وضعیت مطلوب ، خونسرد بمانید . با حوادث ناگوار همانطور که رخ می دهد مقابله کنید و با متانت و اعتماد به نفس ادامه دهید . علاقه مخاطبان را حفظ کنید به این ترتیب می توانید درهر حالتی موفقیت را ایجاد کنید .