پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب : مدیریت بر خشونت و اخلال و درگیری های مخاطبان (2)
پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب
مدیریت بر خشونت و اخلال و درگیری های مخاطبان (2)
با یک گروه بی تفاوت مواجه شوید
اگرچه مخاطب بی تفاوت الزاما مخاطبی خشن نیست ، بعضی از افراد ترجیح می دهند با خشونت مطلق سروکار داشته باشند تا سکوت . درچنین موقعیتی ، آسان است که تصور کنید مخاطب سؤالی ندارد . چون انگیزشی درصحبت های شما وجودندارد . ممکن است الزاما چنین نباشد . ممکن است آن ها فقط افرادی بی تفاوت باشند . اگر مدیرجلسه حضوردارد ، شما نبایستی نگرانی داشته باشید . او مخاطبان را دعوت به طرح پرسش خواهد کرد . اگر هیچ سؤالی وجودنداشته باشد ، طرح سؤال را از خود آن ها شروع کنید . اگر مدیری حضورندارد ، سعی کنید از مخاطبان چند سؤال کلی و مستقیم برای تشویق آن ها به مشارکت در بحث و پاسخ دهی بپرسید .
با خشونت مقابله کنید
مخاطب ممکن است به دلائل متعددی دچار خشونت شده باشد . از جمله : عدم توافق ریشه ای با نکات سخنرانی شما ، عصبانیت از سخنرانی سخنران قبلی ، رنجش از اجبار به نشستن درطول سخنرانی شما وقتی که درواقع برای شنیدن سخنرانی سخنران دیگری آمده باشد .
یک شیوه که شما می توانید برای مقابله با خشونت از آن استفاده کنید ، تأیید آن است . سعی کنید مخاطبان خشن را با پذیرا بودن ، خلع سلاح کنید سپس ، از آن ها بخواهید بی طرف بوده و وقتی شما مشغول ایراد سخنرانی هستید ، قضاوت نکنند . شیوه دیگر ، داشتن هماهنگی و برنامه قبلی با یک دوست و همکار است که دربین مخاطبان نشسته ، او می تواند سؤالی بپرسد که با آن بحث آغازشود . دوست شما می تواند یک سؤال به طور واضح نا مناسب بپرسد و شما پاسخی قوی و از قبل آماده شده را به او بدهید و بر مخاطبان ، پیروز شوید .
تفاوت های فرهنگی
گاهی اوقات سخنران می تواند ناخواسته خشونت را دربین مخاطبان با ارتکاب خطای فرهنگی ایجاد کند . وقتی مطلبی را بیان می کنید ، استفاده از انگشت اشاره برای تأکید یک علامت قابل قبول برای اغلب اهالی مغرب زمین است اما بسیاری از فرهنگ های آسیائی این حرکت را زشت دانسته و حرکت استفاده از تمام دست را ترجیح می دهند .
با رسانه ها مقابله کنید
اگر مجبور به سخنرانی در گردهمائی عمومی بوده یا سازمان خودرا در یک کنفرانس مطبوعاتی معرفی می کنید ، مهم است که با اعتماد به نفس ، رسانه را اداره کنید . همیشه پرسش هارا با خونسردی ، مؤدبانه و هوشمندانه پاسخ دهید و مراقب باشید به خبرنگاران اجازه ندهید کلمات را دردهان شما بگذارند .
عبارات زیر ، نمونه هائی است از پاسخ های کلی به خبرنگاران :
- " من قبلا نقطه نظرم را در سخنرانی عنوان کرده ام . فکر نمی کنم مطلب بیشتری برای اضافه کردن دراین موقعیت داشته باشم . "
- " شما مطمئنا نکته ای ارزشمند را مطرح کرده اید ولی من ترجیح می دهم فکرکنم ... "
- " نه ! ابدا این ، آن چیزی نیست که می گویم . مایلم اشاره کنم آنچه درواقع می گویم این است ... "
- " درحالی که از آنچه می گوئید قدردانی می کنم ، احساس می کنم باید تأکید کنم که ... "
از تجربیات خود یاد بگیرید
مقابله کردن با پرسش های نامناسب و خشونت عمومی درطول یک سخنرانی ، نیازمند مهارت هائی است که می تواند برای بهبود یافتن ، زمان زیادی ببرد . از اشتباهات خود درس گرفته و آن را به دیگر موقعیت های زندگی درزمانی که با مشکلاتی ازآن دست روبرو می شوید ، بسط دهید .
چگونه خودرا تطبیق دادید ؟ آیا شما به موقعیت پیش از پاسخ دهی کامل فکرکردید ؟ آیا شما بطور سنجیده موقعیت را خنثی کردید ؟ اگر مخاطبی به تمسخر متوسل شد تا اعتبار شمارا کم کند ، چه می کنید ؟ بهترین پاسخ دراین موقعیت بکارگیری طنزاست . هرگز از استهزاء استفاده نکنید که ممکن است فقط دربدترکردن موقعیت نقش داشته باشد .
اگر می دانید که سخنرانی شما درحال برانگیختن مخالفت است ، سعی کنید خشونت را پیش بینی کنید . با درخواست ازهمکاران دربمباران کردن شما با پرسش های دشوار ، پیشنهادات پرخاشگرانه را با موفقیت وارد میدان کنید . هرچه تجربه بیشتری داشته باشید ، با اعتماد به نفس بیشتری پاسخ خواهیدداد .
نکته های تکمیلی ...
- سعی کنید زمینه های مشترک با مخاطبان پیدا کنید .
- پرسشگررا به منابع اطلاعاتی دیگر هدایت کنید .
- برای پرسش ها شکیبا باشید حتی اگر هیچ پاسخی وجودندارد .
- حقیقت را بگوئید . چون مخاطب به سرعت عدم صداقت را تشخیص می دهد و موجب کاهش اقتدار شما می شود .
- خونسرد باقی ماندن درزمان مواجهه با خشونت از سوی مخاطبان می تواند کمک کند موقعیت منفی خنثی شود .
- فقط سؤالی که پرسیده شده باید پاسخ داده شود نه آنچه شما ترجیح می دهید .
- پاسخ ها بایستی به طور مربوطی کوتاه نگهداشته شوند . به خصوص اگر بدانید پرسشگران دیگری هم منتظر شنیده شدن صحبت هایشان هستند .
- ممکن است برنامه ای پنهان پشت پرخاش و خشونت وجودداشته باشد .
- از سکوت می توان برای برانگیختن مخاطبی به پرسیدن سؤال ، استفاده شود .
- همیشه آرام ولی هشیار باقی بمانید و از سخنرانی خود لذت ببرید .
مثل خردمندان فكر كنيد اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنيد.