مطالعات ، تجربه ها و تمرین های ضروری برای تدریس ، سخنرانی ، گویندگی ، گفتگو و مناظرات

۲۹ - مخاطب شناسی و شیوه های متقاعد کردن ، اقناع و ترغیب مخاطبان

۱۱

هنر و علم متقاعد کردن دیگران


قدرت متقاعد کردن دیگران یک علم و یک هنر است و به شما کمک می‌کند سریعتر به آنچه می‌خواهید دست یابید و این می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست باشد.


هنر متقاعد کردن دیگران پیشرفت شما را تضمین می‌کند  و شما را قادر می‌سازد از دیگر توانایی‌ها و مهارت‌های خود به بالاترین میزان استفاده کنید. این هنر همچنین شما را از حمایت دیگران برخوردار می‌کند

شما دو گزینه پیش رو دارید

همواره دو گزینه پیش‌روی شماست: یا می‌توانید دیگران راه به کمک خودتان متقاعد کنید یا متقاعد می‌شوید به دیگران کمک کنید. گزینه سومی وجود ندارد. اکثر افراد به این واقعیت آگاه نیستند که تمام تعاملات بین انسان‌ها شامل روند پیچیده متقاعد کردن و تاثیر گذاری است و ناآگاهی از این واقعیت باعث می‌شود کسی باشند که متقاعد می‌شوند به دیگران کمک کنند نه کسی که دیگران را متقاعد می‌کنند به ایشان کمک کنند.

کلید متقاعد کردن دیگران

کلید متقاعد کردن دیگران، ایجاد انگیزش است. تک‌تک رفتارهای بشر تحت‌ تاثیر انگیزه‌ای صورت می‌گیرد. حال وظیفه شما این است که عامل انگیزه‌بخش برای دیگران را یافته و آن را برای آنها ایجاد کنید. انسان‌ها دو انگیزه بزرگ دارند: انگیزه کسب موفقیت و انگیزه دوری از شکست. انگیزه کسب موفقیت باعث می‌شود انسان‌ها مایل باشند از چیزهایی که برایشان ارزشمند است بیشتر و بیشتر بخواهند. آنها مایلند پول، موفقیت، سلامت، نفوذ بر دیگران، احترام، عشق و شادمانی بیشتری کسب کنند.

تنها عامل محدودیت خواسته‌های بشر تخیل اوست. هر فرد صرف‌نظر از آنچه دارد، باز هم بیشتر و بیشتر می‌خواهد. هنگامیکه به طرف مقابل نشان می‌دهید چطور می‌تواند با کمک به شما در تحقق هدف‌تان، به بیشتر از آنچه می‌خواهد دست می‌یابد،  انگیزه لازم را برای او بوجود آورده‌اید که طبق درخواست شما عمل کند. همواره باید در پی روش‌هایی باشید که با آنها می‌توانید دیگران را به انجام اموری که شما مایلید متقاعد کنید.

هراس از شکست

دیگر انگیزه افراد در اعمال‌شان، هراس از شکست است. این هراس در هر شکلی که باشد قدرتمندتر از انگیزه کسب موفقیت است. مردم از ضرر مالی، از دست دادن سلامت، خشم یا نارضایتی دیگران، از دست دادن عشق و هر چیز دیگری که برای بدست آوردن آن سخت کار کرده‌اند می‌ترسند. آنها از تغییر، ریسک و عدم قطعیت می‌ترسند زیرا این عوامل آنها را به از دست دادن تهدید می‌کنند.

از هر دو انگیزه استفاده کنید

هر گاه بتوانید به طرف مقابل نشان دهید با انجام اقدامی که شما مایلید، خطر از دست دادن چیزی از او دور می‌شود، می‌توانید او را به اقدام وا دارید اما بهترین حالت آن است که به طرف مقابل انگیزه کسب موفقیت و دوری از ضرر را همزمان بدهید.

اقدام عملی

در اینجا به اقدامی اشاره می‌شود که با آن می‌توانید فورا نکات بالا را اجرا کنید.

قبل از تلاش برای متقاعد کردن کسی، وقت گذاشته و از او سوالاتی بپرسید تا بفهمید او واقعا چه چیزی را دنبال می‌کند. سپس نشان دهید با عمل به آنچه شما می‌گویید می‌تواند سریعتر به هدفی که دارد برسد. یادتان باشد افراد طبق انگیزه‌های خود عمل می‌کنند نه انگیزه‌های شما. پس باید نشان دهید عمل طبق آنچه شما می‌گویید با انگیزه‌های آنها سازگار است.

http://info-modiriat.mihanblog.com/post/17