چگونه یك سخنرانی ماندگار ایراد كنیم؟
مدیران در هر زمان و مکانی باید آماده ارائه مطالب مختلف، به مخاطبان متفاوت باشند. مدیران در این سخنرانیها به دنبال اطلاعرسانی، ترغیب یا تاثیرگذاری بر تصمیمات یا بهبود عملکرد هستند.
مترجم:سید محمد جواد رجالی
در داخل سازمان ممكن است با گروهی از كاركنان یا همه همكاران صحبت كنند و در بیرون برای گروههای اجتماعی، مطبوعات یا سازمانهای دیگر سخنرانی کنند. به خاطر داشته باشید آمادگی برای چنین سخنرانیهایی حیاتی است؛ زیرا یك نطق ضعیف میتواند شالودهای را كه هفتهها به دقت طراحی شده است، به کلی ویران كند. اگر میخواهید سخنرانی ماندگاری داشته باشید به نكات زیر توجه كنید:
1 – اضطراب خود را كنترل كنید.
عالیترین سخنرانان نیز قبل از ارائه سخنرانی فارغ از استرس نیستند. مطالعات نشان میدهد سخنرانان بزرگی مانند بابهاپ و جانی كارسون نیز قبل از شروع سخنرانی ضربان قلبشان افزایش مییابد؛ ولی به محض شروع سخنرانی به حالت عادی برمیگردند. اضطراب قسمتی از یك ارائه خوب است، آن را بپذیرید. با توجه به این موضوع یك روش برای كاهش اضطراب، پیش ارائه است. در این روش قبل از سخنرانی واقعی، خود را به صورت ذهنی در شرایط سخنرانی قرار میدهید. احساس این اضطرابها قبل از سخنرانی واقعی، به كنترل استرس در هنگام سخنرانی كمك میكند.
2 – با اعتماد به نفس شروع كنید.
هنگامی كه یك سخنران به سمت تریبون میرود مخاطبان نگاه میکنند، گوش میدهند و توجه خواهند كرد؛ بنابراین پرانرژی و جذاب شروع كنید. لبخند بزنید و از حضورشان ابراز رضایت کنید. مراقب زمان باشید و سراسیمه نشوید. صحبتهای مقدماتی را بدون مراجعه به یادداشتهایتان بیان كنید؛ به گونهای سخن بگویید كه در آخر سالن نیز شنیده شود. آرام، مطمئن و با تسلط به نظر برسید.
3 – فورا با مخاطبان رابطه برقرار كنید.
نشان دهید كه از بودن در جایگاه سخنران خوشحال هستید و مخاطبانتان را دوست دارید. از آنها به خاطر فرصت صحبت با آنها قدردانی كنید. تلاش كنید تا حد ممكن با حضار ارتباطات چشمی داشته باشید. اگر با تعریف و ستایش از مخاطبان، مهارتهایشان، موفقیت شان در پروژه فعلی یا حضورشان در آنجا و غیره شروع كنید، ضرر نخواهید کرد. كاری كنید كه از حضور شما در آنجا احساس رضایت كنند.
4 – نطق خوبی ارائه دهید.
سرزندگی، جذابیت، فصاحت، بلاغت و همچنین آهنگ صدا در یك نطق خوب موثراند. به نكات زیر توجه كنید:
* تصور كنید با افرادی سخن میگویید كه به خوبی میشناسید. گفتوگو كنید نه اینكه یك متن را بخوانید. طبیعی و راست بایستید. صدای خود را به ردیفهای آخر برسانید. ضرب آهنگ صدای خود را برای جلب مخاطبان تغییر دهید.
* همان طور كه صحبت میكنید به ترتیب به افراد نگاه كنید.
* از ژستهای مختلف استفاده كنید؛ ولی مواظب باشید گیجكننده نباشد.
* شوخ طبع باشید و فقط هنگامی از لطیفهها استفاده كنید كه بهموضوع بحث مربوط باشند.
* مخاطبان را موعظه نكنید. صداقت نشان دهید. پیامهایتان را باور داشته باشید و مشتاق به بیان آنها باشید.
* نكات مهم را بیان کنید. قبل از مطرح كردن نقطهای كلیدی برای تاكید بر آن نكته مكث كنید، بعد از آن برای در ذهن ماندن مطلب نیز مكث كوتاهی داشته باشید.
* قدم به قدم نطق كنید. با شدت كم شروع كنید و به تدریج به شدت آن بیفزایید.
5 – از خطاهای رایج بین سخنرانان دوری كنید.
كارهایی هستند كه هیچ گاه نباید انجام دهید:
* هرگز از روی متن نخوانید یا سر خود را در پشت نوشتههایتان پنهان نكنید. چهره به چهره سخن بگویید.
* از بی قراری و قدم زدنهای بیمورد و كارهای آزاردهندهای مثل در آوردن صدای كلیدها و چرخاندن آن اجتناب كنید.
* آشفته نباشید.
* هیچ گاه با خودتان رقابت نكنید. اگر مطالبی را برای مشاهده سایرین توزیع میكنید، صحبت كردن را تا پایان ملاحظه عموم متوقف كنید.
* از یادداشتهایتان تا زمانی كه به آنها احتیاج ندارید، استفاده نكنید و بعد از استفاده بلافاصله آنها را كنار بگذارید.
* هنگامی كه باید سكوت كنید از كلماتی مانند «اوم» و «آآ» اجتناب كنید.
* هیچ گاه از زمان خودتان تجاوز نكنید. به گفته مارك تواین «گناهكاران كمتری بعد از 20 دقیقه اول یك موعظه نجات مییابند.»
6 – نكات كلیدی را منتقل كنید.
مواظب باشید مخاطبان خود را از دست ندهید. نكات اصلی را خلاصه كنید. به مخاطب كمك كنید تا بتواند ایدههای ارائه شده را سازماندهی و درونسازی كند. تكرار و دوبارهگویی برای ارتباط اثربخش حیاتی است.
7 – بر مخاطبانتان تاثیر بگذارید.
به مخاطبان نگاه كنید و به چگونگی واكنش آنها به سخنانتان توجه كنید. آیا آنها پیام شما را میگیرند؟ یا در حال خمیازه كشیدن، خواندن یا پاك كردن ناخنهایشان هستند؟ به نشانههای غیركلامی توجه كنید. در حقیقت آنها بازخوردهای ارزشمندی هستند. سبك خود را با آنها تطبیق دهید و مضمون را اصلاح كنید. از سوالات استراتژیك و تصاویر متفاوتی استفاده كنید.
8 – سخنرانی خود را قاطعانه به پایان برسانید.
هنگامی توقف كنید كه مخاطبان هنوز با شما باشند. بهتر است آنان بدانند، پایان نزدیك است. به نكات اصلی دوباره اشاره كنید. میتوانید برای تقویت ایدههای ارائه شده پیشنهاد خاصی را به مخاطبان برای انجام یا تفكر در روزهای آتی بدهید. آنها را با چیزی بیشتر از یك اشتیاق گرم ترك كنید. آنها را با یك تفكر یا ایده قابل یادآوری ترك كنید. تاثیر آخر، آخرین تایید است.
یادداشت مدیریتی:
به مخاطبانی كه دغدغه اصلی شما پیامرسانی به آنها است، به اندازه كافی علاقهمند باشید. هنگامی كه شما بیشتر به انتقال بهتر پیام فكر میكنید و كمتر به اینكه مردم چه فكری نسبت به شما میكنند، سخنران بهتری میشوید؛ بنابراین به خودتان اجازه دهید تا انرژی خود را در راه مثبتی آزاد كنید.
در داخل سازمان ممكن است با گروهی از كاركنان یا همه همكاران صحبت كنند و در بیرون برای گروههای اجتماعی، مطبوعات یا سازمانهای دیگر سخنرانی کنند. به خاطر داشته باشید آمادگی برای چنین سخنرانیهایی حیاتی است؛ زیرا یك نطق ضعیف میتواند شالودهای را كه هفتهها به دقت طراحی شده است، به کلی ویران كند. اگر میخواهید سخنرانی ماندگاری داشته باشید به نكات زیر توجه كنید:
1 – اضطراب خود را كنترل كنید.
عالیترین سخنرانان نیز قبل از ارائه سخنرانی فارغ از استرس نیستند. مطالعات نشان میدهد سخنرانان بزرگی مانند بابهاپ و جانی كارسون نیز قبل از شروع سخنرانی ضربان قلبشان افزایش مییابد؛ ولی به محض شروع سخنرانی به حالت عادی برمیگردند. اضطراب قسمتی از یك ارائه خوب است، آن را بپذیرید. با توجه به این موضوع یك روش برای كاهش اضطراب، پیش ارائه است. در این روش قبل از سخنرانی واقعی، خود را به صورت ذهنی در شرایط سخنرانی قرار میدهید. احساس این اضطرابها قبل از سخنرانی واقعی، به كنترل استرس در هنگام سخنرانی كمك میكند.
2 – با اعتماد به نفس شروع كنید.
هنگامی كه یك سخنران به سمت تریبون میرود مخاطبان نگاه میکنند، گوش میدهند و توجه خواهند كرد؛ بنابراین پرانرژی و جذاب شروع كنید. لبخند بزنید و از حضورشان ابراز رضایت کنید. مراقب زمان باشید و سراسیمه نشوید. صحبتهای مقدماتی را بدون مراجعه به یادداشتهایتان بیان كنید؛ به گونهای سخن بگویید كه در آخر سالن نیز شنیده شود. آرام، مطمئن و با تسلط به نظر برسید.
3 – فورا با مخاطبان رابطه برقرار كنید.
نشان دهید كه از بودن در جایگاه سخنران خوشحال هستید و مخاطبانتان را دوست دارید. از آنها به خاطر فرصت صحبت با آنها قدردانی كنید. تلاش كنید تا حد ممكن با حضار ارتباطات چشمی داشته باشید. اگر با تعریف و ستایش از مخاطبان، مهارتهایشان، موفقیت شان در پروژه فعلی یا حضورشان در آنجا و غیره شروع كنید، ضرر نخواهید کرد. كاری كنید كه از حضور شما در آنجا احساس رضایت كنند.
4 – نطق خوبی ارائه دهید.
سرزندگی، جذابیت، فصاحت، بلاغت و همچنین آهنگ صدا در یك نطق خوب موثراند. به نكات زیر توجه كنید:
* تصور كنید با افرادی سخن میگویید كه به خوبی میشناسید. گفتوگو كنید نه اینكه یك متن را بخوانید. طبیعی و راست بایستید. صدای خود را به ردیفهای آخر برسانید. ضرب آهنگ صدای خود را برای جلب مخاطبان تغییر دهید.
* همان طور كه صحبت میكنید به ترتیب به افراد نگاه كنید.
* از ژستهای مختلف استفاده كنید؛ ولی مواظب باشید گیجكننده نباشد.
* شوخ طبع باشید و فقط هنگامی از لطیفهها استفاده كنید كه بهموضوع بحث مربوط باشند.
* مخاطبان را موعظه نكنید. صداقت نشان دهید. پیامهایتان را باور داشته باشید و مشتاق به بیان آنها باشید.
* نكات مهم را بیان کنید. قبل از مطرح كردن نقطهای كلیدی برای تاكید بر آن نكته مكث كنید، بعد از آن برای در ذهن ماندن مطلب نیز مكث كوتاهی داشته باشید.
* قدم به قدم نطق كنید. با شدت كم شروع كنید و به تدریج به شدت آن بیفزایید.
5 – از خطاهای رایج بین سخنرانان دوری كنید.
كارهایی هستند كه هیچ گاه نباید انجام دهید:
* هرگز از روی متن نخوانید یا سر خود را در پشت نوشتههایتان پنهان نكنید. چهره به چهره سخن بگویید.
* از بی قراری و قدم زدنهای بیمورد و كارهای آزاردهندهای مثل در آوردن صدای كلیدها و چرخاندن آن اجتناب كنید.
* آشفته نباشید.
* هیچ گاه با خودتان رقابت نكنید. اگر مطالبی را برای مشاهده سایرین توزیع میكنید، صحبت كردن را تا پایان ملاحظه عموم متوقف كنید.
* از یادداشتهایتان تا زمانی كه به آنها احتیاج ندارید، استفاده نكنید و بعد از استفاده بلافاصله آنها را كنار بگذارید.
* هنگامی كه باید سكوت كنید از كلماتی مانند «اوم» و «آآ» اجتناب كنید.
* هیچ گاه از زمان خودتان تجاوز نكنید. به گفته مارك تواین «گناهكاران كمتری بعد از 20 دقیقه اول یك موعظه نجات مییابند.»
6 – نكات كلیدی را منتقل كنید.
مواظب باشید مخاطبان خود را از دست ندهید. نكات اصلی را خلاصه كنید. به مخاطب كمك كنید تا بتواند ایدههای ارائه شده را سازماندهی و درونسازی كند. تكرار و دوبارهگویی برای ارتباط اثربخش حیاتی است.
7 – بر مخاطبانتان تاثیر بگذارید.
به مخاطبان نگاه كنید و به چگونگی واكنش آنها به سخنانتان توجه كنید. آیا آنها پیام شما را میگیرند؟ یا در حال خمیازه كشیدن، خواندن یا پاك كردن ناخنهایشان هستند؟ به نشانههای غیركلامی توجه كنید. در حقیقت آنها بازخوردهای ارزشمندی هستند. سبك خود را با آنها تطبیق دهید و مضمون را اصلاح كنید. از سوالات استراتژیك و تصاویر متفاوتی استفاده كنید.
8 – سخنرانی خود را قاطعانه به پایان برسانید.
هنگامی توقف كنید كه مخاطبان هنوز با شما باشند. بهتر است آنان بدانند، پایان نزدیك است. به نكات اصلی دوباره اشاره كنید. میتوانید برای تقویت ایدههای ارائه شده پیشنهاد خاصی را به مخاطبان برای انجام یا تفكر در روزهای آتی بدهید. آنها را با چیزی بیشتر از یك اشتیاق گرم ترك كنید. آنها را با یك تفكر یا ایده قابل یادآوری ترك كنید. تاثیر آخر، آخرین تایید است.
یادداشت مدیریتی:
به مخاطبانی كه دغدغه اصلی شما پیامرسانی به آنها است، به اندازه كافی علاقهمند باشید. هنگامی كه شما بیشتر به انتقال بهتر پیام فكر میكنید و كمتر به اینكه مردم چه فكری نسبت به شما میكنند، سخنران بهتری میشوید؛ بنابراین به خودتان اجازه دهید تا انرژی خود را در راه مثبتی آزاد كنید.
+ نوشته شده در چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ توسط سید محمد فقیه سبزواری
|