مطالعات ، تجربه ها و تمرین های ضروری برای تدریس ، سخنرانی ، گویندگی ، گفتگو ، مناظره ، مجریگری ، مباحثه ، مذاکره و مصاحبه استخدامی و رسانه ای .

۳۵ - تمرین مخاطب مداری و اجرای روش های جذب مخاطبان

۲

نگاه بیشتر - تشکر مفصل - دست دادن

فصل 2

چه طور ، فوراً مورد علاقه واقع شويم !

از دوران كودكي وقتي كه براي جلب توجه ديگران ازنردة تخت بالا مي رفتيم ، تا زماني كه سوار بر ابري به سوي ماوراي اين دنيا پرواز مي كنيم ، مي خواهيم مورد علاقه باشيم .بچه ها به آن « محبوبيت » مي گويند ، در حالي كه بزرگ تر ها آن را« قدرت جاذبه » يا « توان رهبري » مي خوانند . نسل هاي مختلف ، نمي توانند بر سر انتخاب نامي براي آن با هم توافق داشته باشند ، ولي همگان با مفهوم آن آشنايند و همه به دنبال آن در تكاپو هستند .

با بيان ساده تر ، اين همان كيفيت ممتازي است كه باعث مي شود مردم شما را دوست داشته باشند و بخواهند امروز ، فردا و براي هميشه جرئي از دنياي شما باشند . در فصل هاي قبل ، به روش هايي اشاره شد كه با استفاده از آنها همه را جذب كرده و رابطه اي دوستانه با آنها برقرار كنيد .

در اين جا به چند فن ديگر مي پردازيم كه با بكارگيري آنها مي توانيد در هر جايي كه قدم مي گذاريد آن جا را به وجود خود روشني و گرما بخشيد و گل لبخند را بر لبان هر كسي بنشانيد .

خود را به جاي مخاطب تان قرار دهيد

به اين نوع عملكرد كه لبخند بر لب همه مي نشاند توجه كنيد . وقتي با كسي حرف مي زنيد ، وانمود كنيد كه گوينده نيستيد ، بلكه شنونده ايد .

در اين صورت تصور خواهيد ، كرد شنونده در حالي كه شما با او حرف مي زنيد چه احساسي دارد و به چه چيزي مي انديشد ؟ و بعد ، در فرصتي مناسب ، ازديد شنوندة خود حرف بزنيد . اين روش را امتحان كنيد ! خواهيد ديد كه بدخلقي به لبخندي شيرين و بي حوصلگي به اشتياق ، و نه به آري تبديل مي شود !

راهكار 10

خودر ابه جاي مخاطب تان قرار دهيد

از حال به بعد ، همه چيز را با گوش شنوندة خود بشنويد و هر زماني كه مناسب دانستيد ، حرف هاي تان را از ديد او بيان كنيد . مثلاً فرض كنيد مي خواهيد ازيك مأمور پليس ، نشاني هتل تان را بپرسيد . به جاي اين كه بگوييد : ببخشيد ، مي توانيد به من بگوييد ،هتل ميدل تاون كجاست ؟

با روش « خود را به جاي مخاطب تان قرار دهيد . »

به او بگوييد : « مي دانم اين كارمربوط به شما نمي شود ، ولي لطف كنيد و نشاني هتل ميدل تاون را به من بدهيد ؟»

و يا بگوييد : « شرط مي بندم ، از اين كه همه از شما سؤال مي كنند ،خسته شده ايد ، ولي آيا ممكن است نشاني ... ؟»

خواهيد ديد ، نه تنها پاسخ شما را با لبخند ميدهد . بلكه نشاني دقيق و كامل را به شما خواهد داد .

كمي بيشتر نگاه كنيد

با اين روش شادي بيشتري را در خود و كسي كه به تازگي با او آشنا مي شويد ، ايجاد مي كنيد . بعد از اتمام حرف هاي تان قبل از آن كه زاوية ديدتان را تغيير دهيد ، يك يا دو ثانيه بيشتر به چشمان آن شخص نگاه كنيد . او سنگيني نگاه شما را روي خود احساس و به شما نگاه مي كند . هر دوي شما احساس هيجان مي كنيد . اين كار مانند يك نئون چشمك زن عمل مي كند كه روي آن نوشته : « ما واقعاً يكديگر را درك مي كنيم ، به عقيدة من تو فرد خاصي هستي

كمي بيشتر نگاه كنيد

براي اين كه لحظات يكنواخت را به دقايقي استثنايي تبديل كنيد ، با هر كسي كه حرف مي زنيد ، سعي كنيد ، تماس چشمي خود را كمي طولاني تر كنيد .

تشكر با شرح و تفصيل

يكي از روش هاي تسخير قلب ديگران اين است كه علت تشكر و قدرداني خود را بيان كنيد . بهترين راه تشكر ( و القاي معناي واقعي آن ) اين است كه بگوييد چرا سپاس گزاريد . علت تشكر خود را كمي شاخ و بر دهيد . مثلاً ، من وقتي از هواپيما پياده مي شويم ، به اين شكل از مهماندار تشكرمي كنم ، « متشكرم ، رسيدگي و غذا دادن به اين همه مسافر واقعاص كار سختي است . » و يك لبخند زيبا و پاسخ : « خواهش مي كنم . هيچ مسئله اي نيست . » پاداش شما در برابر توصيف قدرداني تان خواهد بود .

راهكار 12

تشكر با شرح و تفصيل

قبل ازتشكر ، علت بيان قدردانيام را درنظر مي گيرم و اگر لازم بود آن را مطرح مي كنم .

تنظيم زبان

براي اين كه به جاي جيحه دار كردن احساسات كسي ، او را درك كنيد ، يا به جاي شكست خوردن در حرفه اي ، موفق شويد ، بايد به تفاوت هايي كه ميان روش هاي صحبت كردن زنانه و مزدانه وجود دارد توجه كنيد . اين تفاوت ها باعث سردرگمي مردان و آشفتگي زنان مي شود . براي كاهش اين آشفتگي در اين جا به چند قانون كوتاه اشاره مي كنيم .

راهكار 13 ( براي مردان )

هميشه ،وقتي با زنان صحبت مي كنيد ..

هر كار يا درخواستي را ، با جملاتي ملايم مطرح كنيد ،مثل : « مي شود ، خواهش كنم كه ... ؟ » آيا ممكن است كه .. »

صحبت هاي عقلاني و منطقي را به حداقل برسانيد و سعي كيند احساسي بر خورد كنيد ، مثل : « خوشحالم كه / واقعاً متأثر شدم كه / ناراحت شدم / مشتاقم كه ... »

براي اين كه دربارة موضوع مورد بحث نظر او را جويا شويد ، در پايان جملات خود از عباراتي مثل : « تو چه طور ؟ » و « تو چه فكر مي كني ؟ » ، استفاده كنيد .

حتي گاهي كلمة « متأسفم » را به حرف هاي خود اضافه كنيد .

راهكار 14 ( براي زنان )

طرف صحبت خود رادر نظر بگيريد

هميشه در هنگام حرف زدن با مردان :

صداي خود را پايين بياوريد ، حاشيه نرويد ، كمتر درنگ كنيد و آنه را كه قبلاً درباره اش فكر كرده ايد ، بر زبان آوريد .

ازهمان ابتدا بهاصل مطلب برويد ، براي خوشامد ، آنها مقدمه چيني نكنيد ، عباراتي مثل : « ببخشيد كه مزاحم شدن ولي ... » يا « مي دانم سؤال احمقانه اي است ، ولي ... » ، را حذف كنيد .

استفاده از عبارات احساسي را به حداقل برسانيد و سعي كنيد با استدلال و منطق صحبت كنيد .

همة عبارات پاياني و اضافي را حذف كنيد .

هرگز عذرخواهي نكنيد، مگر اين كه واقعاً لازم باشد .

دست دادن به شيوة پنج ستاره

وقتي شما دست خود را براي اين كه با كسي دست بدهيد ، دوستانه پيش مي بريد ، در واقع هزاران پيام ناخودآگاه ارسال و دريافت مي كنيد .

با توجه به اين پنج نكته مطمئن باشيد ، كه تأثير مثبتي را بر طرف مقابل خود مي گذاريد .

راهكار15

دست دادن به شيوة پنج ستاره

درهنگام دست دادن حتماً :

1.       ابتدا با چشمان خود تماس برقرار كنيد .

2.       با پردة ميان انگشتان تماس برقرار كنيد ( فرض كنيد دست شما ، مانند پاي اردك است . پرده قسمتي است كه ميان انگشتان اردك قرار دگرفته است . در مورد شما ، پرده ، ميان شست و انگشت اشارة شما قرار دارد . دست خود را آن قدر در دست طرف مقابل پيش ببريد كه پردة ميان انگشتي شما به نشانة دوستي ، بر پردة ميان انگشتي طرف مقابل تان فشار آورد .)

3.       فشار خفيفي بر استخوان هاي پشت دست طرف مقاب وارد كنيد .

4.       كف دست هاي شما بايد به اندازه اي به هم نزديك باشد , كه يك تيله در ميان دست شما و مخاطب تان قرار بگيرد .

5.       كف دست هاي شما نسبت به زمين بايد در حالت عمود قرار بگيرد.( اگر در هنگام دست دادن , دستان خود را طوري پيش ببريد كه بند انگجشتان شما از هم شوده و كف دست تان رو به پايين قرار گرفته باشد , بدين معني است «شما برتر هستيد » و اگر كف دست تان رو به بالا باشد , حالت خواهش و نياز را تداعي مي كند . )

http://www.jadidtarin.com/reading/people/02.php