واژه ها را مثبت به کار ببریم
مطالعات ، تجربه ها و تمرین های ضروری برای تدریس ، سخنرانی ، گویندگی ، گفتگو ، مناظره ،
مجریگری ، مباحثه ، مذاکره و مصاحبه استخدامی و رسانه ای .
۴۱ - تمرین موارد و توجه به نکته هایی مهم برای ارائه سخنرانی و انجام گفتگویی موفق و مؤثر
۱۸
واژه ها را مثبت به کار ببریم
کلمهها، عقاید شکل گرفته و افکار بیان شده هستند. به عبارت ساده آنچه میگویی فکری است که بیان میشود. کلمهها و اندیشهها دارای امواجی نیرومند هستند که به زندگی و امورمان شکل میدهند.
امروزه ثابت شده که کلمات منفی نیروی منفی به سمت شخص میفرستند و او را به سمت منفی و بیماری سوق میدهند! به طور مثال وقتی به ما میگویند خسته نباشی در اصل خستگی را به یادمان میآورند و ناخودآگاه احساس خستگی میکنیم (با خودتان امتحان کنید). اما اگر به جای آن از یک عبارت مثبت استفاده شود نه تنها نیروی از دست رفته، ترمیم و خستگی جسم را از بین میبرد، بلکه نیروی مثبت و سازندهای را به افراد هدیه میدهیم.
▪ به جای دستت درد نکنه؛ بگوییم: ممنون از محبتت، سلامت باشی.
▪ به جای ببخشید مزاحمتون شدم؛ بگوییم: از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم.
▪ به جای گرفتارم؛ بگوییم: در فرصت مناسب با شما خواهم بود.
▪ به جای دروغ نگو؛ بگوییم: راست میگی؟ راستی؟
▪ به جای خدا بد نده؛ بگوییم: خدا سلامتی بده.
▪ به جای شکست خورده؛ بگوییم: با تجربه.
▪ به جای مگه مشکل داری؛ بگوییم: مگه مسالهای داری؟
▪ به جای فقیر هستم؛ بگوییم: ثروت کمی دارم.
▪ به جای بد نیستم؛ بگوییم: خوب هستم.
▪ به جای به درد من نمیخورد؛ بگوییم: مناسب من نیست.
▪ به جای مشکل دارم؛ بگوییم: مساله دارم.
▪ به جای جانم به لبم رسید؛ بگوییم: چندان هم راحت نبود.
▪ به جای فراموش نکنی؛ بگوییم: یادت باشه.
▪ به جای داد نزن؛ بگوییم: آرام باش.
▪ به جای من مریض و غمگین نیستم؛ بگوییم: من سالم و با نشاط هستم.
▪ به جای غم آخرت باشد؛ بگوییم: شما را در شادیها ببینم.
وقتی بعد از مدتی هم دیگر را میبینیم، به جای توجه کردن به نقاط ضعف هم دیگر و نام بردن از آنها مثل:
چقدر چاق شدی؟ چقدر لاغر شدی؟ چقدر خسته به نظر میآیی؟ چرا موهات را این قدر کوتاه کردی؟ چرا ریشت را بلند کردی؟ چرا توهمی؟ چرا رنگت پریده؟ چرا تلفن نکردی؟ چرا حال مرا نپرسیدی؟ و... بهتر است بگوییم: چه قدر خوشحال شدم تو را دیدم، و ... عبارات دیگری که نه تنها بیانگر نقاط ضعف طرف مقابل ما نیست، بلکه نوعی اعتماد به نفس را به مخاطبمان القا میکند.
خبرگزاری ایسنا