چنانچه هنگام سخنرانی ، مخاطبی به شما ناسزا گفت و یا به شیوه بد اخلاقی کرد ، چه واکنشی نشان می دهید ؟

 

راهکار پیشنهادی من دررابطه با پرسش مطرح شده امروز در گروه و با تشکر صمیمانه از حضور و مشارکت قوی و گسترده دوستان در کانال و گروه " غوغای واژه ها " در تلگرام

https://telegram.me/joinchat/BSmjqD2cc7K8daFazt44WQ


راهکار مناسب برای عبور موفق از این بحران :

چنانچه هنگام سخنرانی ، از میان مخاطبان ، صدای معترضی شنیدید که به هر شیوه ای ، سهواً یا عمداً ، قصد ایجاد اخلال در نظم جلسه ، یا قصد تحقیر و توهین به شمارا با هر عبارت یا تعبیری داشت ، موارد زیر را مد نظر داشته و اجرا کنید :

خونسردی خودرا حفظ کنید . ( حفظ خونسردی ، تمرین زیاد لازم دارد )
نباید در چهره شما ، نشانه هایی حاکی از ترس و ضعف و انفعال ، ظهور کند .
سخنرانی خودرا قطع و لحظه هایی سکوت کنید .
به سمت و سویی که صدا از آن جا شنیده شده ، خیلی عادی نگاه کنید .
فرد یا افراد را شناسایی کنید و ببینید در کنار یا نزدیکی آن ها ، چه تیپ افرادی نشسته اند و چه ژستی دارند . ( این مورد باید براساس آموخته ها و تجربه هایتان از زبان بدن صورت گیرد چون اگر یک گروه باشند ، واکنش های خاصی با چهره ، با نگاه ، با دستها ، با سر ، با طرز نشستن ، به طرفداری از شخص معترض نشان می دهند . )
از دیگران ، در نهایت متانت و خونسردی ، بخواهید دخالتی در این قضیه نکنند .
صدای شما ، نباید همراه با لرزش و گرفتگی که آثار خشم و اضطراب هستند ، باشد .
حضور و استمرار لبخند بر چهره شما تا پایان ماجرا ، الزامی ست .

فرض می کنیم مخاطبِ ناراحت فریاد زده است : مزخرف میگی ، چرند میگی ، حرف هایت تکراری ست

عکس العمل شما :

قلبا ، اورا مخالف و دشمن خود باور نکنید
اینجا ، شما نکته ای را مد نظر داشته باشید ؛ و آن ابراز احساساتی است که مجموعه مخاطبان هنگام خواندن نام شما توسط مجری یا هنگام رفتن شما به سمت تریبون و یا به هر دلیل دیگر ، داشته اند و دست زده اند و احیانا با شعارهای مثبت ، شمارا تا جایگاه سخن گفتن و تریبون ، بدرقه کرده اند .
شخص معترض را مورد خطاب قرار داده و درنهایت خونسردی ، قدرت و اطمینان اما توأم با نرمش و مهربانی به او بگویید :
دوست عزیز ! من کاملا با شما در مورد نظری که دادید ، هم عقیده و موافقم و قبول دارم هرچه گفتید اما متأسفانه ، من و شما ، در برابر اینهمه ابراز احساسات همه مخاطبان و حضّار که دلیل بر تأیید من و عقاید من و موافقت با شخص من هست ، در اقلیّت محض هستیم و کاری نمی توانیم انجام دهیم و باید تسلیم نظر اکثریت باشیم !!
با مقدمه ای منطقی و ملموس ، تأکید داشته باشید فقط تو مخالف شخص من یا عقیده من هستی و این القا و تلقین ، کارایی شگفتی دارد .

نکته های مهم

سخنران حرفه ای ، علاوه بر تمرین بسیار برای بدیهه گویی و حاضر جوابی ، آشنایی کامل با زبان بدن ، آشنایی با روانشناسی اجتماعی ، لازم است با قیافه شناسی ، آشنایی نسبی داشته باشد .
شما ، به عنوان سخنران ، مجری یا بازیگر هنرمند تئاتر یا گوینده و اجرا کننده دکلمه ، در میان مخاطبان ، هم دوستدارانی دارید و هم مخالفانی و هم مخاطبانی بی تفاوت . هنر شما ، تبدیل افراد بی تفاوت و مخالف به طرفدار است و این فرایند ، جز با تیزهوشی ، شناخت اقتضائات و مهربانی و مدارا ، امکان پذیر نیست .
البته اگر مخاطب ناراحت سمج بود ، می توانید در حضور جمعیت ، قراری خصوصی برای بحث پیرامون آنچه او دوست دارد بگذارید . این شیوه ، موجب افتخار و مباهات او خواهد شد و به آرامش او کمک خواهد کرد .
و چون شرائط ، همیشه یک دست و شبیه هم نیست ، نمی توان از یک شیوه برای همه جا و همه کس استفاده کرد . باید قبل از سخنرانی ، اطلاعات کافی از محیط سخنرانی و تیپ مخاطبان داشته باشید تا به موقع و درست ، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید و البته ، توجه به تجربه های دیگران و خودتان ، کارایی های خاص خودش را قطعا خواهد داشت .

سید محمد فقیه سبزواری