پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب : آشنائی با مخاطبان
پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب
آشنائی با مخاطبان
به اندازه توان خود ، تا می توانید دراین مورد که چه کسانی در سخنرانی شما حضور خواهند داشت ، آگاه شوید . آیا برخی مخاطبان را شما دعوت کرده اید ؟ آیا شامل همکاران شما نیز می شود ؟ پس از کسب اطلاعات لازم که چه کسانی حضور خواهندداشت ، سخنرانی خودرا برای به دست آوردن بهترین بازخورد از مخاطبان ، سازماندهی کنید.
ارزش سنجی مخاطبان
برای این که پیام خودرا به طور مؤثر ارسال کنید ، نیازدارید به ارزش های فرهنگی و نقطه نظرات مخاطبان خود ، توجه کافی داشته باشید . تصورکنید که ممکن است آن ها چگونه نسبت به هر جنبه حساسی که از سخنرانی شما برداشت می شود ، واکنش نشان خواهند داد و بدانید که این مسئله می تواند تمام سخنرانی شمارا تحت تأثیر قرار دهد . اگر افرادی در بین مخاطبان از لحاظ داشتن نقطه نظرات قوی در ارتباط با موضوع انتخابی شما شناخته شده هستند ، درمعرفی جنبه های نزاع انگیز بدون اصرار به نقطه نظرات خودتان ، متفاوت عمل کنید و به یاد داشته باشید که مزاح و شوخی متین و مناسبی می تواند به سادگی سبب حل موضوع شود . بنابراین ، آن را درسخنرانی خود ، صرفه جویانه به کاربرید .
تحقیق بیشتر
منبع اصلی و اولیه اطلاعات شما در مورد مخاطبان ، مسئول و مدیر سازماندهی ایراد سخنرانی شما در محلی است که شما صحبت خواهید کرد . اگر قرار است سخنرانی شما ، بخشی از یک کنفرانس باشد ، فهرست کامل اسامی سخنرانان را درخواست کنید . اگر سرگرم تنظیم سخنرانی برای جلب مشتری جدید هستید ، از رابطین خود در صنعت مربوطه ، آنچه را می توانند به شما در مورد آن ها بگویند ، سوال کنید . پیش از تعیین وقت ملاقات عمومی ، زمان خاصی را برای مطالعه مطبوعات محلی اختصاص دهید تا ببینید مخاطبان شما ، چه دل نگرانی هائی ممکن است داشته باشند . از این نکته با ارزش ، به عنوان بهترین نقطه قوت خود ، بهره برداری کنید . آن گروه از سخنرانی هائی به خوبی دریافت خواهند شد که با مخاطبان به طور مستقیم ارتباط برقرار کنند و نشان دهند که شما فعالیت زمینه ای خودرا انجام داده اید .
پرسش ها
از برگزار کنندگان سخنرانی ، این اطلاعات را دریافت کنید :
- مخاطبان مورد انتظار ، چه تعداد هستند ؟
- متوسط سن مخاطبان ، چندسال است ؟
- نسبت مرد به زن ، در بین مخاطبان ، چقدر است ؟
- مخاطبان آیا ازموضوع سخنرانی شما ، به خوبی آگاهی دارند ؟
- مخاطبان آیا انتخاب شده اند یا از آن ها خواسته شده است که شرکت کنند ؟
- مخاطبان چه وجوه مشترکی دارند ؟
- مخاطبان چه حساسیت ها و تعصباتی دارند ؟
- ترکیب فرهنگی مخاطبان چیست ؟
- آیا کسی یا کسانی در بین مخاطبان یا همه آن ها ، شمارا می شناسند ؟