پایه ها و پویه های یک سخنرانی خوب 

 آغازی زیبا ، پایانی به یاد ماندنی

آماده کردن یک طرح کلی نوشته شده از مطالبی که مایلید در سخنرانی از آن ها استفاده کنید ، مفید و ضروری است . این طرح کلی به شما کمک خواهد کرد ساختار سخنرانی خودرا ضمن نوشتن آن مشخص کنید و می تواند برای فعال سازی حافظه حین سخنرانی ، به شما کمک کند . در مورد سه یا چهار نکته مهم خود به صورت الف ، ب ، ج ، د  فکر کنید و زیر هریک ، زیر عنوان هائی را قرار دهید ( ۱ ، ۲ ، ۳ ) . هرگونه زیر عنوان ثانوی را با علائمی دیگر مشخص و برجسته کنید . موقع نوشتن یادداشت ها ، آن هارا به صورت ساده بنویسید . به این ترتیب ، خواندن آن نیز ساده خواهد بود .

طرح کلی یک ساختاررا بریزید

طرح کلی محکمی از ساختاری که برای سخنرانی برنامه ریزی می کنید ، بسازید . از این طرح کلی به عنوان پایه ای که از آن مضمون شما به هنگام تحقیق و آماده سازی سخنرانی گسترش می یابد ، استفاده کنید .

ظرفیت توجه مخاطبان

در یک سخنرانی 45 دقیقه ای ، مخاطبان دقیقا پس از آغاز سخنرانی ، در هوشیارترین وضعیت هستند که بعد از گذشت حدود 10 دقیقه ، توجه به حداکثر می رسد . پس از گذشت 30 تا 35 دقیقه ، توجه به تدریج کم می شود . سپس همانطور که سخنرانی به آخر خود نزدیک می شود ، افزایش می یابد . 

آغازی تأثیر گذار و زیبا

این مهم است که در آغاز سخنرانی ، اثرگذار خوبی باشید . یکی از بهترین شیوه های انجام این کار ، این است که مثبت و با اعتماد به نفس ظاهر شوید . سخنرانان حرفه ای که ترجیح می دهند از یادداشت استفاده نکنند ، حتما جمله اول یا دوجمله نخستین را یادداشت کنند . به این ترتیب ، آن ها می توانند بیشتر روی تأثیری که می گذارند و کمتر ، روی کلماتی که بیان می کنند ، تمرکز کنند .

یک سر آغاز اثرگذار را برنامه ریزی کنید به گونه ای که مخاطبان ، طرح کلی سخنرانی شمارا درک کرده و اطلاعاتی از خلاصه نکات مورد تأیید در طول سخنرانی ، ارائه کنند . برای گرم کردن سخنرانی ، حکایت هائی را بازگو کنید و مخاطبان را از طریق شیوه ای که برای آن ها آشناست  ، به درون فضای سخنرانی خود بکشانید اما ، همیشه به یادداشته باشید مخاطبان در لحظه های اولیه شروع سخنرانی  در بیشترین هشیاری خود قرار ندارند . بنابراین ، مهم ترین نکات خودرا برای چند دقیقه پس از آغاز سخنرانی ، نگهدارید .

ارتباط دادن مطالب و جمع بندی سخنرانی

مهم است که علائم راهنمای واضحی را به سخنرانی خود اضافه کنید . یک روند منطقی از عقیده ها و مضمون هارا طرح ریزی کنید تا به مخاطبان کمک کند سخنرانی را راحت و ساده دنبال کنند  و موضوعات جدیدرا به وسیله ساختن ارتباطات واضح بین عقاید جدید و قدیمی معرفی نماید . به سخنرانان حرفه ای رادیو و تلویزیون گوش دهید و فنونی را که آن ها برای ارتباط دادن نکات یا مضامین سخنرانی هایشان و جمع بندی هرنکته پیش از معرفی نکته ای جدید استفاده می کنند ، یادداشت کنید . این ارتباطات و خلاصه بندی ها ، به اندازه اهمیت مطالب و نکته های خود سخنرانی مهم هستند . به خوبی آن هارا برنامه ریزی کنید .

استفاده از تکرار

تکرار رئوس مطالب هنگام سخنرانی ، شیوه ای موثر برای تقویت نکات مهم بحث شماست . درزمان ساختاربندی سخنرانی خود ، تکرارهائی را درون چارچوب آن در پایان هرنکته مهم و در نتیجه گیری بگنجانید اما تکرار ساده اطلاعاتی که پیش تر در بدنه اصلی سخنرانی خود ارائه کرده اید ، کافی نیست . از جمله بندی های مختلف جهت تازه به نظر رسیدن و حتی آشنا به نظر رسیدن عقاید ، استفاده کنید .  

نکته هارا تقویت کنید

مهم است که نکات مهم هر ارائه مطلبی را تقویت کنید . می توانید این کاررا با دادن لیست محتویات سخنرانی خود به مخاطبان در آغاز و سپس بحث در مورد جنبه هائی که مطرح می کنید و پایان دادن با یک خلاصه مطلب انجام دهید .

پایانی به یاد ماندنی

ساختاربندی پایانی قوی و به یادماندنی سخنرانی ، به اندازه برنامه ریزی برای یک شروع خوب و زیبا ، مهم است . این مطلب مهم است که به مخاطبان خود اطلاع دهید که پایان سخنرانی شما نزدیک است. برای آگاه ساختن مخاطبان به این حقیقت که شما در حال خلاصه کردن تمام آنچه گفته اید هستید ، جمله هائی از قبیل : " به عنوان آخرین نکته من " یا : " درنتیجه ... " به کارببرید . مخاطبان به خاطر فرصتی که به دست می آورند تا نکاتی را که احتمالا در طول سخنرانی شما از دست داده اند ، مجددا بشنوند ، خوشحال خواهند شد .

نکته ها ...

-         نکات مهم را به ترتیب حروف الفبا ، علامت بزنید .

-         عنوان ها را با علامتی متفاوت در کنار آن ها ، مشخص کنید

-         عنوان های ثانوی را نیز با علائمی متفاوت و خاص ، برجسته کنید .

-         به طور واضح ، انتهای یک نکته و شروع نکته بعدی را در ساختار سخنرانی خود مشخص کنید .

-         آهنگ صدای خودرا خیلی زیاد تغییر ندهید . ممکن است به نظر ساختگی برسد .

-         آنچه را می خواهید به مخاطبان بگوئید ، به آن ها بگوئید و آنچه را به آن ها گفته اید ، مجددا و خیلی خلاصه بگوئید و تکرار کنید .