تاریخچه مناظره
تاریخچه مناظره
مناظره یا مناظرهکردن، روش رسمیِ استدلالِ تعاملی و نمایشیافتنی است. نام علمی که در آن قوانین مباحثه مندرج است.
مناظره در لغت به معنی با هم نظر کردن، یعنی فکر کردن در حقیقت و ماهیت چیزی است. در واقع به مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی مناظره گویند.
به نوشتهٔ هرودوت در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، پس از قتل بردیای دروغین، هفت تن از بزرگان ایران، برای شکل حکومتی آیندهٔ ایران به مناظره نشستند. در مناظرهیی که میان بزرگان ایران شکل گرفت اوتان، نظامی مردمسالارانه بر پایهٔ دموکراسی را پیشنهاد کرد و دیگر انواع حکومتی را به چالش کشید. در مقابل مگابیزوس در دفاع از الیگارشی سخن گفت. اما داریوش بزرگبا دفاع از نظام سلطنتی، آن را بهترین نوع حکومت دانست. چهار مرد دیگر نیز طرف داریوش را گرفتند. در نهایت این مناظره به نفع داریوش به پایان رسید و او به شاهنشاهی رسید.
ایسوکراتس که در سال ۴۳۶ پیش از میلاد زاده شد، به مناظرهٔ آزاد بسیار اهمیت میداد.
سقراط در سال ۴۳۹ پیش از میلاد یکی از اولین سخنرانیهای بزرگ را در دفاع از خود بیان میدارد. اجتماع آتنیان که نتوانسته بودند پاسخش دهند وی را به مرگ محکوم میکنند، چراکه با او موافق نبودند.
با برخاستن امپراتوری روم، از افراد برجستهای که در شکلگیری مناظره و گفتمان اثرگذار بودند میتوان اشاره کرد به:
سیسرون (۱۰۶ تا ۴۳ پیش از میلاد) که یک وکیل، فیلسوف و سیاستمدار بود و روشهای بازیگری را برای آنکه بتواند سخنوری توانا شود آموخته بود، «De Oratore» را که یک گفتگوی فلسفی یا گفتمان دیدگاههای مخالف توسط دو چهرهٔ مخالف بود، را به نگارش در آورد.
مارکوس کوئنتیلی (زادهٔ ۳۵ میلادی) رسالهٔ دوازده جلدی در علوم بلاغی تحت عنوان
«Institutio Oratoria» ترجمه: تاسیس بلاغی را در پیرامون سخنرانی عمومی و مناظره نوشت.
در میان مسلمانان، فن مناظره پس از گسترش علم کلام و فقه پدید آمد، زیرا فقیهان و متکلّمان ناگزیر بودند برای اثبات آراء و عقاید خود استدلال کنند. به همین جهت، با استفاده از منطق ارسطو، به مرور آداب بحث و مناظره را تدوین کردند.
دارالمناظره در زمان مامون، جایی بوده که بزرگان و دانشوران دربار در آن گرد میآمدند و در باره مسائل علمی بحث و مناظره میکردند.
آدابِ مناظِره، مجموعه ضوابطی که هنگام بحث و گفتوگوی فلسفی، علمی، دینی و اعتقادی باید مراعات شود. در جهان اسلام، گاهی به جای «آداب المناظره»، اصطلاح «آداب البحث» به کار رفته است.
ژرف ساخت مناظره حماسه است، زیرا در آن بین دو چیز بر سر برتری و فضیلت خود بر دیگری نزاع و اختلاف در میگیرد و هر یک با استدلالاتی خود را بر دیگری ترجیح مینهد و سرانجام یکی مغلوب یا کجاب میشود.
علاوه بر قالب شعر، مناظره همچنین گاهی به صورت نثر است و مخصوصاً در مقاله دیده میشود.
در ادب فارسی، مناظره بر مبنای «سوال و جواب» است و این هر دو خاص شعر فارسی است و قبل از اسلام هم در ادبیات ایران سابقه داشته است و مثلاً در منظومهٔ درخت آسوریک دیده میشود.
نخستین شاعری که به نوع ادبی مناظره پرداخته، اسدی صاحب گرشاسبنامه و لغت فرس اسدی است. از او مناظرههایی به نامهای مناظره آسمانی و زمین، مغ و مسلمان، نیزه و کمان، شب و روز، عرب و پارسی بهجا مانده است.
همچنین در اشعار ناصرخسرو نیز مناظره به کار رفته است.
مناظره گاهی به صورت نثر است. در گلستان سعدی جدال سعدی با مدعی، نمونه یک مناظره منثور است.
از شاعران معاصری که به مناظره توجه داشته، میتوان به پروین اعتصامی اشاره کرد. قالب شعری مناظره قصیده یا قطعه است.