حدیث سکوت ، گفتن و .... شنیدن (5)

امام على عليه السلام :

إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ .

هر گاه عقل كامل شود ، سخن گفتن كاستى گيرد .

بحارالانوار : 71 / 290 / 62


امام على عليه السلام :

الكلامُ في وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ في وَثاقِهِ ،
فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ ووَرِقَكَ ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً وجَلَبَت نِقمَةً .

تا سخن را به زبان نياورده‏اى، در بند توست . همين كه به زبان آوردى ، تو در بند سخن
در مى‏آيى . پس همان گونه كه زر و سيم خود را در گنجينه مى‏نهى ، زبانت
را نيز (در گنجخانه دهان) نگه دار ؛ زيرا بسا سخنى ، كه نعمتى را از كف برده و خشم و كيفرى
را آورده‏ است .

نهج البلاغه : حکمت 381


امام على عليه السلام :

إذا تَكَلَّمتَ بالكَلِمَةِ مَلَكَتكَ ،وإذا أمسَكتَها مَلَكتَها.

هر گاه سخنى گفتى ، آن سخن مالك توست و هر گاه آن را ، نگه داشتى
تو اختياردارش هستى .

غررالحکم : 4084


امام على عليه السلام :

مَن عَلِمَ أنّ كلامَهُ مِن عَمَلِهِ قلّ كلامُهُ إلّا فيما يَعنيهِ .

كسى كه بداند گفتار او در شمار كردار اوست (و بازخواست مى‏شود) ، گفتار او
جز در مواردى كه مفيد است ، اندك شود .

نهج البلاغه : حکمت 349


امام على عليه السلام :

لا تَقُلْ ما لا تَعلَمُ ، بَل‏لا تَقُلْ كُلَّ ما تَعلَمُ ، فإنَّ اللَّهَ فَرَضَ على‏ جَوارِحِكَ
كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ .

آنچه‏نمى‏دانى مگوى، حتّى تمام آنچه را هم كه مى‏دانى مگوى ؛ زيرا خداوند
بر كليه اعضاى بدن تو فرايضى واجب كرده‏است ، كه روز قيامت به وسيله آنها
بر ضدّ تو حجّت مى‏آورد .

نهج البلاغه : حکمت 382


امام على عليه السلام :

الكلامُ كالدَّواءِ ؛ قَليلُهُ‏يَنفَعُ ، وكَثيرُهُ قاتِلٌ .

سخن چون داروست ، اندكش سود مى‏بخشد و بسيارش كشنده‏ است .

غررالحکم : 2182


امام على عليه السلام :

الكلامُ بَينَ خَلَّتَي سَوءٍ ، هُما : الإكثارُ والإقلالُ ، فالإكثارُ هَذَرٌ ، والإقلالُ عِيٌّ وحَصَرٌ .

سخن ، ميان دو خصلت زشت قرار گرفته است : پرگويى و كم گويى ؛ زيرا پرگويى
به ياوه‏گويى مى‏انجامد و كم گويى ، نشانگر درماندگى و عجز در سخن گفتن است .

غررالحکم : 1854


امام باقر عليه السلام :

إنّي لَأكْرَهُ أن يكونَ مِقدارُ لِسانِ الرجُلِ فاضِلاً على‏ مِقدارِ عِلمِهِ ،
كما أكرَهُ أن يكونَ مِقدارُ عِلمِهِ فاضِلاً على‏ مِقدارِ عَقلِهِ .

من خوش ندارم كه اندازه زبان آدمى ، فزونتر از اندازه دانش او باشد ؛
چنان كه خوش ندارم اندازه دانش او ، فزونتر از اندازه خرد او باشد .

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید : 7 / 92


امام هادى عليه السلام :

الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ .

نادان ، اسير زبان خويش است .

الدرة الباهره : 41


الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام - لمّا سُئلَ عنِ الكلامِ والسُّكوتِ أيُّهُما أفضَلُ ؟ - :
لكُلِّ واحِدٍ مِنهُما آفاتٌ ، فإذا سَلِما مِن الآفاتِ فالكلامُ أفضَلُ مِن السُّكوتِ .
قيلَ : كيفَ ذلكَ يابنَ رسولِ اللَّهِ ؟ قالَ : لأنَّ اللَّهَ‏‌عزّ و عجل ما بَعَثَ الأنبياءَ والأوصياءَ
بالسُّكوتِ ، إنّما بَعَثَهُم بالكلامِ ، ولا استُحِقَّتِ الجَنّةُ بالسُّكوتِ ، ولا استُوجِبَت
وَلايَةُ اللَّهِ بالسُّكوتِ ، ولا تُوُقِّيَتِ النارُ بالسُّكوتِ ، إنّما ذلكَ كُلُّهُ بالكلامِ .

امام سجّاد عليه السلام - در پاسخ به اين سؤال كه سخن گفتن برتر است
يا خاموشى گزيدن - : هر يك از اين دو را آفاتى است . اگر هر دو از آفات
به دور باشند ، آن گاه سخن گفتن برتر از خاموشى گزيدن است . عرض شد :
چگونه ، يابن رسول اللَّه ؟ فرمود : زيرا خداوند عزّ و جل انبيا و اوصيا را با سكوت
نفرستاده ، بلكه آنان را با سخن و گفتار فرستاده است و نه بهشت با سكوت
سزاوار كسى شده و نه ولايت و دوستى خدا با سكوت ، بر كسى واجب آمده
و نه كسى با سكوت ، از آتش دور شده . بلكه همه اينها ، از طريق سخن حاصل مى‏شود .

بحارالانوار : 71 / 274 / 1


امام صادق عليه السلام :

النُّطقُ راحَةٌ للرُّوحِ ، والسُّكوتُ راحَةٌ للعَقلِ .

سخن ، آرامبخش جان است و خاموشى آرامبخش خرد .

بحارالانوار : 71 / 276 / 6


لقمان عليه السلام - خطاب به فرزندش - :

يا بُنَيَّ ، إن كُنتَ زَعَمتَ أنَّ الكلامَ مِن فِضَّةٍ فإنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبٍ .

پسرم ! اگر فرض كنى كه سخن ، از نقره‏است ، خاموشى ، از طلاست .

کافی : 2 / 114 / 6


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

لا يَنبَغي للعالِمِ أن‏يَسكُتَ على‏ عِلمِهِ ، ولا يَنبَغي للجاهِلِ أن يَسكُتَ
على‏ جَهلِهِ ، قالَ اللَّهُ تعالى‏ : «فَاسْأ لُوا أهْلَ الذِّكْرِ إن كُنتُم لا تَعلَمُونَ» .

سزاوار نيست كه شخص دانشمند از بيان دانش خود ، دم فرو بندد و
براى نادان نيز سزاوار نيست كه بر نادانى خود ، سكوت (و سكون) كند .
خداوند متعال فرموده‏است : «پس اگر نمى‏دانيد ، از كسانى كه مى‏دانند
بپرسيد» 1 نحل ، آيه 43

کنزالعمال : 29264


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

السُّكوتُ خَيرٌ مِن إملاءِالشَّرِّ ، وإملاءُ الخَيرِ خَيرٌ مِن السُّكوتِ .

خاموشى، بهتر از املا كردن بدى (بر فرشتگان كاتب اعمال) است و املا كردن
خوبى ، بهتر از خاموشى است .

بحارالانوار : 71 / 294 / 64


امام على عليه السلام :

لا خَيرَ في الصَّمتِ عنِ الحُكمِ ، كما أ نّهُ لا خَيرَ في القَولِ بالجَهلِ .

در زبان فرو بستن از حكمت ، خيرى نيست ، چنان كه در سخن گفتن
از روى نادانى نيز خيرى نيست .

نهج البلاغه : حکمت 182


امام على عليه السلام :

كُلُّ سُكوتٍ ليسَ فيهِ فِكرٌ فهُو غَفلَةٌ .

هر سكوتى كه در آن انديشيدنى نباشد ، آن غفلت است .

بحارالانوار : 71 / 275 / 2


امام على عليه السلام :

صَمتٌ يُكسِبُكَ الوَقارَخَيرٌ مِن كلامٍ يَكسُوكَ العارَ.

خاموشيى كه تو را وقار بخشد ، بهتر از سخن گفتنى است كه جامه عار بر تو پوشاند .

غررالحکم : 5867


امام صادق عليه السلام :

لا يَزالُ العَبدُ المؤمنُ يُكتَبُ مُحسِناً مادامَ ساكِتاً ، فإذا تَكَلَّمَ كُتِبَ مُحسِناً أو مُسِيئاً .

بنده مؤمن تا زمانى كه خاموش است ، نيكوكار قلمداد مى‏شود . اما چون سخن گويد ،
يا نيكوكار رقم مى‏خورد يا بدكار .

کافی : 2 / 116 / 21


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

أحسَنُ الكلامِ كلامُ اللَّهِ .

بهترين سخن ، سخن خداست.

سنن النسائی : 3 / 58


امام على عليه السلام :

أحسَنُ الكلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانُ ولا يُتعِبُ فَهمُهُ الأفهامَ .

بهترين سخن ، آن است كه گوشها از شنيدن آن رنجه و بيزار نشود و فهميدن
آن ، انديشه‏ها را به رنج نيندازد .

غررالحکم : 3371


امام على عليه السلام :

أحسَنُ الكلامِ مازانَهُ حُسن‌ُ‏النِّظامِ ، وفَهِمَهُ الخاصُّ والعامُّ .

بهترين سخن ، آن است كه به انسجام زيبا (حُسن تأليف و تركيب)
آراسته باشد و خاصّ و عام آن را بفهمند .

غررالحکم : 3304


امام على عليه السلام :

خَيرُ الكلامِ ما لا يُمِلُّ ولا يَقِلُّ .

بهترين سخن آن است كه نه (طولانى باشد و) ملال آورَد و نه اندك باشد (و ابهام فزايد) .

غررالحکم : 4969


رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله - لمّا سَألَهُ رجُلٌ عن أفضَلِ الأعمالِ - :
إطعامُ الطَّعامِ ، وإطيابُ الكلامِ .

پيامبر خدا صلى الله عليه وآله - در پاسخ به مردى كه پرسيد برترين كارها كدام است ؟ - :
اطعام كردن و نيكو سخن گفتن .

بحارالانوار : 71 / 312 / 12


امام سجّاد عليه السلام :

القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ، ويُنمي الرِّزقَ ، ويُنسِئُ في الأجَلِ ،
ويُحَبِّبُ إلَى الأهلِ ، ويُدخِلُ الجَنَّةَ .

گفتار نيك ، دارايى را زياد مى‏كند و روزى را افزايش مى‏دهد
و اجل را به تأخير مى‏اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب مى‏گرداند
و (شخص را) به بهشت مى‏برد .

امالی صدوق : 12 / 1


الإمامُ الباقرُعليه السلام - في قولِ اللَّه‌ِ‏عزّ و عجل :
«وقُولُوا للنّاسِ حُسْناً» - : قولوا للناسِ أحسَنَ ما تُحِبُّونَ أن يُقالَ فيكُم .

امام باقر عليه السلام - درباره آيه «و با مردم (به زبان) خوش سخن بگوييد» - :
بهترين سخنى را كه دوست داريد درباره شما گفته شود ، به مردم بگوييد .

کافی : 2 / 165 / 10


امام صادق عليه السلام :

مَعاشِرَ الشِّيعَةِ ، كونوا لنا زَيناً ولا تكونوا علَينا شَيناً ، قولوا لِلناسِ حُسناً ،
واحفَظُوا ألسِنَتَكُم ، وكُفُّوها عنِ الفُضولِ وقَبيحِ القَولِ .

اى گروه شيعه ! مايه زيور ما باشيد و باعث عيب و ننگ ما نباشيد .
با مردم نيكو سخن بگوييد و زبانهايتان را نگه داريد و از زياده‏‌گويى
و سخن زشت ، بازشان داريد .

امالی صدوق : 327 / 17


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ الشّيخَ الزّاني ، والغَنيَّ الظَّلومَ ، والفَقيرَ الُمخْتالَ ، والسّائلَ المُلْحِفَ ،
ويُحبِطُ أجرَ المُعطي المَنّانِ ، ويَمقُتُ البَذيخَ الجَريَّ الكَذّابَ .

خداوند از پيرمرد زناكار ، توانگر ستمكار ، تهيدست گردنفراز و گداى سمج نفرت دارد .
بخشنده منت گذار را بى‏اجر گذارد و گردنكشِ گستاخِ دروغگو را دشمن دارد .

تحف العقول : 42


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

إنَّ اللَّهَ تعالى‏ يُبغِضُ كلَّ جَعْظَريٍّ جَوّاظٍ سَخّابٍ في الأسْواقِ ، جِيفةٍ باللّيلِ ،
حِمارٍ بالنّهارِ ، عالمٍ بالدُّنيا ، جاهلٍ بالآخِرَةِ .

خداوند متعال از هر آدم درشت‏خوى ذليلى كه در بازارها بيتابى مى‏كند و جار و جنجال
و داد و فرياد راه مى‏اندازد ، در شب مثل نعش مى‏افتد و در روز مانند الاغ است
و به كار دنيا آگاه است و به آخرت نادان ، نفرت دارد .

کنزالعمال : 43679


امام باقر عليه السلام :

إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ الفاحِشَ المُتَفَحِّشَ .

خداوند از دشنامگوى زشت گفتار نفرت دارد .

بحارالانوار : 78 / 176 / 38


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

إنَّ أبغَضَ الخَلقِ إلى‏ اللَّهِ ثلاثةٌ : الرّجُلْ يُكثِرُ النّومَ بالنّهارِ ولَم يُصَلِّ مِن اللّيلِ شَيئاً ،
والرّجُلُ يُكْثِرُ الأكْلَ ولا يُسَمّي اللَّهَ على‏ طَعامِهِ ولا يَحْمَدُهُ ، والرّجلُ يُكْثِرُ الضِّحْكَ
مِن غيرِ عَجَبٍ .

سه كس نزد خدا از همه منفورترند : كسى كه روز زياد مى‏خوابد در حالى كه شب
اصلاً نمازى نخوانده است و كسى كه زياد مى‏خورد و هنگام غذا خوردن نام و حمد
خدا نمى‏گويد و كسى كه بى دليل زياد مى‏خندد .

کنزالعمال : 21431


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

أبغَضُكُم إلى‏ اللَّهِ المَشّاؤونَ بالَّنميمةِ ، المُفرِّقونَ بينَ الإخْوانِ ،
المُلْتَمِسونَ للبُرآءِ العَثَراتِ .

منفورترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه سخن چينى مى‏كنند ،
ميان برادران جدايى مى‏افكنند و در پى يافتن خطا و لغزش براى افرد بى‏گناه هستند .

بحارالانوار : 71 / 383 / 17


پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :

إنّ أبغَضَكُم إلَيَّ وأبعَدَكُم مِنّي يومَ القيامةِ الثَّرْثارونَ ، والمُتَشَدِّقونَ ، والمُتَفَيْهِقونَ .
قالوا : يا رسولَ اللَّهِ ، ما المُتَفَيْهِقونَ ؟ قالَ : المُتَكبِّرونَ .

در روز رستاخيز منفورترين شما نزد من و بيگانه‏ترينتان از من افراد پرگو ، لاف زن و مُتَفَيهِق‏اند .
عرض كردند : اى رسول خدا ! متفيهقان كيستند ؟ فرمود : متكبّران .

کنزالعمال : 5184


امام على عليه السلام :

أبغَضُ‏الخَلائقِ إلى‏ اللَّهِ المُغْتابُ .

منفورترين كس نزد خدا كسى است كه پشت سر ديگران بدگويى كند .

غررالحکم : 3128


امام على عليه السلام :

أبغَضُ العِبادِ إلى‏ اللَّهِ سبحانه العالِمُ المُتَجَبِّرُ .

منفورترين بندگان نزد خداى سبحان دانشمند زورگو است .

غررالحکم : 3164


امام صادق عليه السلام :

إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللَّهِ عبدٌ اتّقى‏ النّاسُ لِسانَهُ .

منفورترين خلق خدا بنده‏اى است كه مردم از زبان او بترسند .

کافی : 2 / 323 / 4


امام صادق عليه السلام :

إنَّ رجُلاً مِن خَثْعَمٍ جاءَ إلى‏ النَّبيِّ صلى الله عليه وآله فقال : أيُّ الأعمالِ أبغَضُ إلى‏ اللَّهِ‏عزّ و عجل ؟
فقالَ : الشِّركُ باللَّهِ . قالَ : ثُمّ ماذا ؟ قالَ : قَطيعةُ الرَّحِمِ . قالَ : ثُمّ ماذا ؟ قالَ : الأمرُ بالمُنكَرِ
والنَّهيُ عنِ المَعروفِ .

مردى از خثعم خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه وآله آمد و عرض كرد : كدام كار نزد خداوند
عزّ و جل منفورتر است ؟ فرمود : شرك ورزيدن به خدا . عرض كرد : ديگر چه ؟ فرمود :
بريدن از خويشاوندان . عرض كرد : سپس چه ؟ فرمود : امر به منكر و نهى از معروف .

کافی : 2 / 290 / 4


امام رضا عليه السلام :

إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ القِيلَ والقالَ ، وإضاعَةَ المالِ ، وكَثْرَةَ السُّؤالِ .

خداوند از قيل و قال و برباد دادن مال و خواهش بسيار نفرت دارد .

بحارالانوار : 78 / 335 / 16