حدیث سکوت ، گفتن و .... شنیدن (5)
حدیث سکوت ، گفتن و .... شنیدن (5)
امام على عليه السلام :
إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ .
هر گاه عقل كامل شود ، سخن گفتن كاستى گيرد .
بحارالانوار : 71 / 290 / 62
امام على عليه السلام :
الكلامُ في وَثاقِكَ ما لم تَتَكلَّمْ بهِ ، فإذا تَكَلَّمتَ بهِ صِرتَ في وَثاقِهِ ،
فَاخزُنْ لِسانَكَ كما تَخزُنُ ذَهَبَكَ ووَرِقَكَ ، فَرُبَّ كَلِمَةٍ سَلَبَت نِعمَةً وجَلَبَت نِقمَةً .
تا سخن را به زبان نياوردهاى، در بند توست . همين كه به زبان آوردى ، تو در بند سخن
در مىآيى . پس همان گونه كه زر و سيم خود را در گنجينه مىنهى ، زبانت
را نيز (در گنجخانه دهان) نگه دار ؛ زيرا بسا سخنى ، كه نعمتى را از كف برده و خشم و كيفرى
را آورده است .
نهج البلاغه : حکمت 381
امام على عليه السلام :
إذا تَكَلَّمتَ بالكَلِمَةِ مَلَكَتكَ ،وإذا أمسَكتَها مَلَكتَها.
هر گاه سخنى گفتى ، آن سخن مالك توست و هر گاه آن را ، نگه داشتى
تو اختياردارش هستى .
غررالحکم : 4084
امام على عليه السلام :
مَن عَلِمَ أنّ كلامَهُ مِن عَمَلِهِ قلّ كلامُهُ إلّا فيما يَعنيهِ .
كسى كه بداند گفتار او در شمار كردار اوست (و بازخواست مىشود) ، گفتار او
جز در مواردى كه مفيد است ، اندك شود .
نهج البلاغه : حکمت 349
امام على عليه السلام :
لا تَقُلْ ما لا تَعلَمُ ، بَللا تَقُلْ كُلَّ ما تَعلَمُ ، فإنَّ اللَّهَ فَرَضَ على جَوارِحِكَ
كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ .
آنچهنمىدانى مگوى، حتّى تمام آنچه را هم كه مىدانى مگوى ؛ زيرا خداوند
بر كليه اعضاى بدن تو فرايضى واجب كردهاست ، كه روز قيامت به وسيله آنها
بر ضدّ تو حجّت مىآورد .
نهج البلاغه : حکمت 382
امام على عليه السلام :
الكلامُ كالدَّواءِ ؛ قَليلُهُيَنفَعُ ، وكَثيرُهُ قاتِلٌ .
سخن چون داروست ، اندكش سود مىبخشد و بسيارش كشنده است .
غررالحکم : 2182
امام على عليه السلام :
الكلامُ بَينَ خَلَّتَي سَوءٍ ، هُما : الإكثارُ والإقلالُ ، فالإكثارُ هَذَرٌ ، والإقلالُ عِيٌّ وحَصَرٌ .
سخن ، ميان دو خصلت زشت قرار گرفته است : پرگويى و كم گويى ؛ زيرا پرگويى
به ياوهگويى مىانجامد و كم گويى ، نشانگر درماندگى و عجز در سخن گفتن است .
غررالحکم : 1854
امام باقر عليه السلام :
إنّي لَأكْرَهُ أن يكونَ مِقدارُ لِسانِ الرجُلِ فاضِلاً على مِقدارِ عِلمِهِ ،
كما أكرَهُ أن يكونَ مِقدارُ عِلمِهِ فاضِلاً على مِقدارِ عَقلِهِ .
من خوش ندارم كه اندازه زبان آدمى ، فزونتر از اندازه دانش او باشد ؛
چنان كه خوش ندارم اندازه دانش او ، فزونتر از اندازه خرد او باشد .
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید : 7 / 92
امام هادى عليه السلام :
الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ .
نادان ، اسير زبان خويش است .
الدرة الباهره : 41
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام - لمّا سُئلَ عنِ الكلامِ والسُّكوتِ أيُّهُما أفضَلُ ؟ - :
لكُلِّ واحِدٍ مِنهُما آفاتٌ ، فإذا سَلِما مِن الآفاتِ فالكلامُ أفضَلُ مِن السُّكوتِ .
قيلَ : كيفَ ذلكَ يابنَ رسولِ اللَّهِ ؟ قالَ : لأنَّ اللَّهَعزّ و عجل ما بَعَثَ الأنبياءَ والأوصياءَ
بالسُّكوتِ ، إنّما بَعَثَهُم بالكلامِ ، ولا استُحِقَّتِ الجَنّةُ بالسُّكوتِ ، ولا استُوجِبَت
وَلايَةُ اللَّهِ بالسُّكوتِ ، ولا تُوُقِّيَتِ النارُ بالسُّكوتِ ، إنّما ذلكَ كُلُّهُ بالكلامِ .
امام سجّاد عليه السلام - در پاسخ به اين سؤال كه سخن گفتن برتر است
يا خاموشى گزيدن - : هر يك از اين دو را آفاتى است . اگر هر دو از آفات
به دور باشند ، آن گاه سخن گفتن برتر از خاموشى گزيدن است . عرض شد :
چگونه ، يابن رسول اللَّه ؟ فرمود : زيرا خداوند عزّ و جل انبيا و اوصيا را با سكوت
نفرستاده ، بلكه آنان را با سخن و گفتار فرستاده است و نه بهشت با سكوت
سزاوار كسى شده و نه ولايت و دوستى خدا با سكوت ، بر كسى واجب آمده
و نه كسى با سكوت ، از آتش دور شده . بلكه همه اينها ، از طريق سخن حاصل مىشود .
بحارالانوار : 71 / 274 / 1
امام صادق عليه السلام :
النُّطقُ راحَةٌ للرُّوحِ ، والسُّكوتُ راحَةٌ للعَقلِ .
سخن ، آرامبخش جان است و خاموشى آرامبخش خرد .
بحارالانوار : 71 / 276 / 6
لقمان عليه السلام - خطاب به فرزندش - :
يا بُنَيَّ ، إن كُنتَ زَعَمتَ أنَّ الكلامَ مِن فِضَّةٍ فإنَّ السُّكوتَ مِن ذَهَبٍ .
پسرم ! اگر فرض كنى كه سخن ، از نقرهاست ، خاموشى ، از طلاست .
کافی : 2 / 114 / 6
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
لا يَنبَغي للعالِمِ أنيَسكُتَ على عِلمِهِ ، ولا يَنبَغي للجاهِلِ أن يَسكُتَ
على جَهلِهِ ، قالَ اللَّهُ تعالى : «فَاسْأ لُوا أهْلَ الذِّكْرِ إن كُنتُم لا تَعلَمُونَ» .
سزاوار نيست كه شخص دانشمند از بيان دانش خود ، دم فرو بندد و
براى نادان نيز سزاوار نيست كه بر نادانى خود ، سكوت (و سكون) كند .
خداوند متعال فرمودهاست : «پس اگر نمىدانيد ، از كسانى كه مىدانند
بپرسيد» 1 نحل ، آيه 43
کنزالعمال : 29264
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
السُّكوتُ خَيرٌ مِن إملاءِالشَّرِّ ، وإملاءُ الخَيرِ خَيرٌ مِن السُّكوتِ .
خاموشى، بهتر از املا كردن بدى (بر فرشتگان كاتب اعمال) است و املا كردن
خوبى ، بهتر از خاموشى است .
بحارالانوار : 71 / 294 / 64
امام على عليه السلام :
لا خَيرَ في الصَّمتِ عنِ الحُكمِ ، كما أ نّهُ لا خَيرَ في القَولِ بالجَهلِ .
در زبان فرو بستن از حكمت ، خيرى نيست ، چنان كه در سخن گفتن
از روى نادانى نيز خيرى نيست .
نهج البلاغه : حکمت 182
امام على عليه السلام :
كُلُّ سُكوتٍ ليسَ فيهِ فِكرٌ فهُو غَفلَةٌ .
هر سكوتى كه در آن انديشيدنى نباشد ، آن غفلت است .
بحارالانوار : 71 / 275 / 2
امام على عليه السلام :
صَمتٌ يُكسِبُكَ الوَقارَخَيرٌ مِن كلامٍ يَكسُوكَ العارَ.
خاموشيى كه تو را وقار بخشد ، بهتر از سخن گفتنى است كه جامه عار بر تو پوشاند .
غررالحکم : 5867
امام صادق عليه السلام :
لا يَزالُ العَبدُ المؤمنُ يُكتَبُ مُحسِناً مادامَ ساكِتاً ، فإذا تَكَلَّمَ كُتِبَ مُحسِناً أو مُسِيئاً .
بنده مؤمن تا زمانى كه خاموش است ، نيكوكار قلمداد مىشود . اما چون سخن گويد ،
يا نيكوكار رقم مىخورد يا بدكار .
کافی : 2 / 116 / 21
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
أحسَنُ الكلامِ كلامُ اللَّهِ .
بهترين سخن ، سخن خداست.
سنن النسائی : 3 / 58
امام على عليه السلام :
أحسَنُ الكلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانُ ولا يُتعِبُ فَهمُهُ الأفهامَ .
بهترين سخن ، آن است كه گوشها از شنيدن آن رنجه و بيزار نشود و فهميدن
آن ، انديشهها را به رنج نيندازد .
غررالحکم : 3371
امام على عليه السلام :
أحسَنُ الكلامِ مازانَهُ حُسنُالنِّظامِ ، وفَهِمَهُ الخاصُّ والعامُّ .
بهترين سخن ، آن است كه به انسجام زيبا (حُسن تأليف و تركيب)
آراسته باشد و خاصّ و عام آن را بفهمند .
غررالحکم : 3304
امام على عليه السلام :
خَيرُ الكلامِ ما لا يُمِلُّ ولا يَقِلُّ .
بهترين سخن آن است كه نه (طولانى باشد و) ملال آورَد و نه اندك باشد (و ابهام فزايد) .
غررالحکم : 4969
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله - لمّا سَألَهُ رجُلٌ عن أفضَلِ الأعمالِ - :
إطعامُ الطَّعامِ ، وإطيابُ الكلامِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله - در پاسخ به مردى كه پرسيد برترين كارها كدام است ؟ - :
اطعام كردن و نيكو سخن گفتن .
بحارالانوار : 71 / 312 / 12
امام سجّاد عليه السلام :
القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ، ويُنمي الرِّزقَ ، ويُنسِئُ في الأجَلِ ،
ويُحَبِّبُ إلَى الأهلِ ، ويُدخِلُ الجَنَّةَ .
گفتار نيك ، دارايى را زياد مىكند و روزى را افزايش مىدهد
و اجل را به تأخير مىاندازد و انسان را نزد خانواده محبوب مىگرداند
و (شخص را) به بهشت مىبرد .
امالی صدوق : 12 / 1
الإمامُ الباقرُعليه السلام - في قولِ اللَّهِعزّ و عجل :
«وقُولُوا للنّاسِ حُسْناً» - : قولوا للناسِ أحسَنَ ما تُحِبُّونَ أن يُقالَ فيكُم .
امام باقر عليه السلام - درباره آيه «و با مردم (به زبان) خوش سخن بگوييد» - :
بهترين سخنى را كه دوست داريد درباره شما گفته شود ، به مردم بگوييد .
کافی : 2 / 165 / 10
امام صادق عليه السلام :
مَعاشِرَ الشِّيعَةِ ، كونوا لنا زَيناً ولا تكونوا علَينا شَيناً ، قولوا لِلناسِ حُسناً ،
واحفَظُوا ألسِنَتَكُم ، وكُفُّوها عنِ الفُضولِ وقَبيحِ القَولِ .
اى گروه شيعه ! مايه زيور ما باشيد و باعث عيب و ننگ ما نباشيد .
با مردم نيكو سخن بگوييد و زبانهايتان را نگه داريد و از زيادهگويى
و سخن زشت ، بازشان داريد .
امالی صدوق : 327 / 17
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ الشّيخَ الزّاني ، والغَنيَّ الظَّلومَ ، والفَقيرَ الُمخْتالَ ، والسّائلَ المُلْحِفَ ،
ويُحبِطُ أجرَ المُعطي المَنّانِ ، ويَمقُتُ البَذيخَ الجَريَّ الكَذّابَ .
خداوند از پيرمرد زناكار ، توانگر ستمكار ، تهيدست گردنفراز و گداى سمج نفرت دارد .
بخشنده منت گذار را بىاجر گذارد و گردنكشِ گستاخِ دروغگو را دشمن دارد .
تحف العقول : 42
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
إنَّ اللَّهَ تعالى يُبغِضُ كلَّ جَعْظَريٍّ جَوّاظٍ سَخّابٍ في الأسْواقِ ، جِيفةٍ باللّيلِ ،
حِمارٍ بالنّهارِ ، عالمٍ بالدُّنيا ، جاهلٍ بالآخِرَةِ .
خداوند متعال از هر آدم درشتخوى ذليلى كه در بازارها بيتابى مىكند و جار و جنجال
و داد و فرياد راه مىاندازد ، در شب مثل نعش مىافتد و در روز مانند الاغ است
و به كار دنيا آگاه است و به آخرت نادان ، نفرت دارد .
کنزالعمال : 43679
امام باقر عليه السلام :
إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ الفاحِشَ المُتَفَحِّشَ .
خداوند از دشنامگوى زشت گفتار نفرت دارد .
بحارالانوار : 78 / 176 / 38
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
إنَّ أبغَضَ الخَلقِ إلى اللَّهِ ثلاثةٌ : الرّجُلْ يُكثِرُ النّومَ بالنّهارِ ولَم يُصَلِّ مِن اللّيلِ شَيئاً ،
والرّجُلُ يُكْثِرُ الأكْلَ ولا يُسَمّي اللَّهَ على طَعامِهِ ولا يَحْمَدُهُ ، والرّجلُ يُكْثِرُ الضِّحْكَ
مِن غيرِ عَجَبٍ .
سه كس نزد خدا از همه منفورترند : كسى كه روز زياد مىخوابد در حالى كه شب
اصلاً نمازى نخوانده است و كسى كه زياد مىخورد و هنگام غذا خوردن نام و حمد
خدا نمىگويد و كسى كه بى دليل زياد مىخندد .
کنزالعمال : 21431
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
أبغَضُكُم إلى اللَّهِ المَشّاؤونَ بالَّنميمةِ ، المُفرِّقونَ بينَ الإخْوانِ ،
المُلْتَمِسونَ للبُرآءِ العَثَراتِ .
منفورترين شما نزد خداوند كسانى هستند كه سخن چينى مىكنند ،
ميان برادران جدايى مىافكنند و در پى يافتن خطا و لغزش براى افرد بىگناه هستند .
بحارالانوار : 71 / 383 / 17
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله :
إنّ أبغَضَكُم إلَيَّ وأبعَدَكُم مِنّي يومَ القيامةِ الثَّرْثارونَ ، والمُتَشَدِّقونَ ، والمُتَفَيْهِقونَ .
قالوا : يا رسولَ اللَّهِ ، ما المُتَفَيْهِقونَ ؟ قالَ : المُتَكبِّرونَ .
در روز رستاخيز منفورترين شما نزد من و بيگانهترينتان از من افراد پرگو ، لاف زن و مُتَفَيهِقاند .
عرض كردند : اى رسول خدا ! متفيهقان كيستند ؟ فرمود : متكبّران .
کنزالعمال : 5184
امام على عليه السلام :
أبغَضُالخَلائقِ إلى اللَّهِ المُغْتابُ .
منفورترين كس نزد خدا كسى است كه پشت سر ديگران بدگويى كند .
غررالحکم : 3128
امام على عليه السلام :
أبغَضُ العِبادِ إلى اللَّهِ سبحانه العالِمُ المُتَجَبِّرُ .
منفورترين بندگان نزد خداى سبحان دانشمند زورگو است .
غررالحکم : 3164
امام صادق عليه السلام :
إنَّ أبغَضَ خَلقِ اللَّهِ عبدٌ اتّقى النّاسُ لِسانَهُ .
منفورترين خلق خدا بندهاى است كه مردم از زبان او بترسند .
کافی : 2 / 323 / 4
امام صادق عليه السلام :
إنَّ رجُلاً مِن خَثْعَمٍ جاءَ إلى النَّبيِّ صلى الله عليه وآله فقال : أيُّ الأعمالِ أبغَضُ إلى اللَّهِعزّ و عجل ؟
فقالَ : الشِّركُ باللَّهِ . قالَ : ثُمّ ماذا ؟ قالَ : قَطيعةُ الرَّحِمِ . قالَ : ثُمّ ماذا ؟ قالَ : الأمرُ بالمُنكَرِ
والنَّهيُ عنِ المَعروفِ .
مردى از خثعم خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه وآله آمد و عرض كرد : كدام كار نزد خداوند
عزّ و جل منفورتر است ؟ فرمود : شرك ورزيدن به خدا . عرض كرد : ديگر چه ؟ فرمود :
بريدن از خويشاوندان . عرض كرد : سپس چه ؟ فرمود : امر به منكر و نهى از معروف .
کافی : 2 / 290 / 4
امام رضا عليه السلام :
إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ القِيلَ والقالَ ، وإضاعَةَ المالِ ، وكَثْرَةَ السُّؤالِ .
خداوند از قيل و قال و برباد دادن مال و خواهش بسيار نفرت دارد .
بحارالانوار : 78 / 335 / 16
مثل خردمندان فكر كنيد اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنيد.