نگرش های بین فردی
نگرش های بین فردی
در اینجا مقداری هم پوشی با عاطفه وجود دارد ؛ زیرا هیچ تمایزی از نظر صدابین خشم به عنوان یک نگرش بین فردی وجود ندارد . در مطالعات داویتس ، برای مثال ، تفاوتی بین این دو یافت نشد .
وی تحسین ، عاطفه ، مسّرت ، خشم ، بی حوصلگی ، یأس ، انزجار ، بی علاقگی ، ترس ، ناشکیبائی (که همگی می توانند متوجه دیگران باشند ) را نیز گنجانده بود . در یک سری مطالبات انجام شده توسط مولف و همکاران ( 1970 ) تعدادی از شیوه های بین فردی با استفادهاز آهنگ صدا ( شمارش اعداد ) ، حالات چهره و جهت یابی های سر تولید گردید .ما هیچ مشکلی در تولید آهنگ صدا برای صمیمیت ، دشمنی ف برتری طلبی و زبردست بودن نداشتیم محرابیان (1972 ) به این نتیجه رسید که آهنگ صدا در مقایسه با حالات چهره کمی کمتر، ولی در مقایسه با مضمون گفتار خیلی زیاد با تأثیرات نگرش های بین فردی ارتباط دارد . هر کسی می داند که صداهای دوستانه به هم شبیه اند ؛ آنها از نظر ارتفاع بالا ، تنوعات ارتفاع بالا رونده و ملایم ، نواخت های خالص و ریتم منظم به صداهای خوشحال شباهت دارند . کودکان این صداها را از همان اوایل زندگی تولید می کنند . یعنی با غان و غون کردن در حین لبخند زدن .صداهای خصمانه مثل صداهای خشمگیمی هستند که قبلاً شرح دادیم :بلند ، سریع ، خشن ، منحنی های تیز و بالا رونده ی ارتفاع و اغلب با ارتفاع پایین .شیرخواران هم قادر به تولید این اصوات هستند .
پیام رسانی سلطه جویی و سلطه پذیری تنها کمی از هم متفاوتند . سلطه جوئی توسط صدایی بلند ، کم ارتفاع ، با طیف وسیع و اغلب آهسته القا می شود و کنش پذیری ( مثل باج دهی حیوانات ) با صدای پر ارتفاع ( گاه ارتفاع بسیار بالا ) با رزنانس کمتر ، منحنی های ارتفاع بالا رونده مشابه صدای دوستانه ، اما کمی تنیده ، مشوّش و بلندتر .
صدا همانند برون فکنی عاطفه اغلب راستگوتر و فرارتر از واژه ها است . وایتس ( 1972 ) صداهای هشتاد دانشجوی سفید پوست ظاهراً لیبرال را در ضمن تمرین دادن دستور به سوژه ی دیگری که می توانست سیاه یا سفید باشد مورد ارزیابی قرار داد. معلوم گردید که آهنگ صدا ( از نظر دوستانه بودن یا تحسین کنندگی )پیش بیبی کننده ی رفتار دوستانه نسبت به سوژه های سیاه پوست بود ؛ رفتارهایی چون فاصلۀ فیزیکی و دادن حق انتخاب برای کارهای خودمانی و خصوصی . از طرف دیگر ، بیان کلامی نگرش نسبت به سیاهان همبستگی منفی ای با آهنگ صدا و رفتار دوستانه داشت .آن عده که نگرش های بسیار منفی رااز خود آشکار می ساختند . در حقیقت طرد غیر آشکار سیاهان را به نمایش می گذاشتند.
آهنگ صدا نشت کننده تر از چهره است ؛ چیزی که در ارتباط با برون فکنی عواطف نیز نشان داده شد .
آهنگ صدا در مهارت های اجتماعی و حفظ روابط مهم است . نُلر ( 1984 ) ملاحظه کرد که متغیر غیرکلامی افتراق دهنده بین زن و شوهرهای خشنود و غیر خشنود از زندگی مشترک آن است که زوج های خشنود در ارتباط زناشوئی خود از کانال آوایی بیشتر استفاده می کنند . یافته ها نشان می دهند که شیوه ی آوایی بر متقاعد کنندگی تأثیر دارد. محرابیان و ویلیامز ( 1969 ) متوجه شدند گوینده هایی که سریع تر ، بلندتر و با آهنگ بیشتری سخن می گویند متقاعد کننده تر به نظر می آیند . در تجربه های بعدی میزان متقاعد شدن طرف گفتگو مورد مطالعه قرار کرفت و معلوم گردید که شیوه ی فوق عملاً موفق تر است . در تجربه ای دیگر نوار صوتی یکبار با سرعت تندتر ، یکبار با سرعتی آهسته تر و بار دیگر با ارتفاع تغییر یافته پخش گردید . قضاوت درباره ی نوارهای آهسته تر پخش شده این بود ؛ صادقانه تر و متقاعدکننده تر و منفعلانه تر . قضاوت در مورد نوارهایی با ارتفاع بلند تر هم همین بود .
اعتبار فرد گوینده بستگی به سایر جنبه های شیوه ی آوایی دارد . پیرس و کانکلین ( 1971 ) دریافتند که وقتی یک بازیگر از صدایی جدّی و ادیبانه استفاده می کند ( صدایی بم ، با شدت پایین و تغییرات کم ارتفاع و شدت ) معتبر تر از موقعی به نظر می آید که بیانی احساساتی تر دارد . ادینگتن ( 1968 ) متوجه گردید که بیانات گلوئی ، دَماغی ، دمشی یا گرفته از نظر اعتبار و شایستگی سطح پایین جلوه می کنند .
سایر پژوهش ها در زمینۀ مهارت های اجتماعی نشان می دهند که نفوذ اجتماعی نیاز به ترکیبی از جسارت ( اعتماد به نفس ) و پاداش دهندگی دارد . جالب اینکه بدست آوردن یک چنین ترکیبی با کمک چهره غیر ممکن است ، چون تظاهرات کاملاً متضادی را اقتضا می کند . با این وجود علامت دادن این ترکیباز طریق صدا امکان پذیر است .
لهجه اعتبار و متقاعد کنندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد . در بریتانیا یک تحصیل کرده با لهجه r.p به عنوان فردی آزموده تر و قابل اعتمادتری ، که همیاری و همفکری بیشتری از خود نشان می دهد ف شناخته شده و در مصاحبۀ شغلی به احتمال بیشتری موفق می شود .
نویسنده :
میثم ایران پناه