گفتگوی خبرگزاری فارس با من به مناسبت 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی
گفتوگوی اختصاصی فارس با یکی از مدرسان دانشگاه تهران؛
روابط عمومی قلب تپنده نهادهای خصوصی و دولتی است

یکی از مدرسان دانشگاه تهران گفت: روابط عمومی، قلب تپنده، اتاق فکر و اتاق شور در هر نهاد و سازمانهای دولتی و عمومی است و مسؤولیت خطیری در ایجاد ارتباط بین بدنه اصلی هر سازمان و مخاطبانش در خارج از سازمان دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، روز 27 اردیبهشت ماه در تقویم ما روز ارتباطات و روابط عمومی نام گرفته است ولی این مناسبت تنها به کشور ما اختصاص ندارد و یک مناسبت بینالمللی است.
اگر برگهای تاریخ را ورق بزنیم با تاریخچه این مناسبت بیش از پیش آشنا میشویم، از همان زمانی که مارشال مک لوهان، تئوری دهکده جهانی را مطرح کرد، دوره جدیدی بهنام دوره پسا نوگرایی آغاز شد.
در این دوره، همراه و همزمان با تحولات شگرف و پرشتابی که در همه بخشهای حیات انسانی به وقوع پیوست، بهطور جدی موضوع ارتباطات، موضوع روابط عمومی، مطالعات رسانهای، ابزار ارتباطی، جوامع مجازی و ساختمان جوامع، روی میز اتاقهای فکر، دانشگاهها، نهادهای پژوهشی، رسانههای گوناگون و تمام بنیادهایی که به نوعی با ارتباطات پیوند دارند قرار گرفت و روز 16 می هرسال که برابر با 27 اردیبهشت است، به عنوان یک نماد و یک قرارگاه بین المللی و بهنام روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و در ایران به نام ارتباطات و روابط عمومی، به منظور گرامیداشت و بزرگداشت فرهنگ و تمام سازههای مجازی و حقیقی مرتبط با ارتباطات و روابط عمومی تعیین شد.
در بیشتر کشورهای جهان در چنین روزی، با برگزاری همایشها، انتشار پژوهشهای تازه در زمینه ارتباطات، انجام سخنرانیهای تخصصی توسط صاحب نظران ارتباطات و پخش برنامههای خاص از رسانهها و از شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و اجرا و نمایش برنامههای مختلف و متنوع تدارک دیده شده، اهمیت ارتباطات سازمان یافته و روابط عمومی خلاق در نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی را یادآور میشوند ضمن اینکه آخرین یافتههای علمی و فنی در این زمینه را به اشتراک میگذارند.
در راستای اهمیت مقوله ارتباطات که موجب شده مردم جهان با استفاده از گستره ارتباطات به یکدیگر نزدیک شوند با مدرس فنبیان و آموزش فن بیان سید محمد فقیه سبزواری به گفتوگو پرداختیم.
فارس: اهمیت جایگاه ارتباطات در جامع امروزی چیست؟
فقیه سبزواری: اهمیت جایگاه ارتباطات و به انگیزه ارزشهای وجودی جامعه اطلاعاتی و روابط عمومی بر کسی پوشیده نیست.
در دوره پسا نوگرایی، علاوه بر این که این مرحله از تاریخ عمومی جهان را که با جغرافیای جهان پیوند ناگسستنی خورده، عصر انفجار اطلاعات عنوان دادند، در گامی بالاتر و فراتر، مجموعه خانواده ارتباطات و اطلاعات و روابط عمومی را در کنار هفت هنر دیگر قرار دادند و هنر هشتم نامیدند.
فارس: چه موضوعات مهمی درچارچوب ارتباطات و روابط عمومی قابل تعریف هست ؟
فقیه سبزواری: زیر عنوان ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که عنوان جهانی و یا ارتباطات و روابط عمومی که عنوان ملی این روز است، بهطورکلی از ارتباط انسان با انسان و هدفهای ارتباطی، ادبیات و فرهنگ ارتباطات درون مرزی و فرامرزی، جغرافیای ارتباطات ملی، منطقهای، قارهای و فرا قارهای، انواع ارتباط در قالب ارتباط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، ابزار ارتباط و شبکههای ارتباطی یکسویه، دو سویه و همه سویه، تولید اطلاعات، تبادل و نشر اطلاعات، مخاطبان عام، مخاطبان خاص، رسانهها و بهطور کلی کلید واژهها و موضوع ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و روابط عمومی، میتواند انسان، ارتباطات، اطلاعات، فرهنگ و ادبیات ارتباطات، تولید اطلاعات، ابزار ارتباطی و رسانهها، مخاطب شناسی و بررسی بازخوردها و اصلاح مسیر برای آینده و متناسب با نیازها و خواستهای جامعه انسانی معاصر و پیوند مطلوب با جامعه آینده انسانی در همه حوزهها باشد.
فارس: وظایف و جایگاه روابط عمومی در سازههای اداری دولتی و بخش خصوصی چیست ؟
فقیه سبزواری: بهطور کلی، فلسفه وجودی روابط عمومیها، همکاری با لایههای مدیریتی و سطوح بالا دستی سازمانها و نهادها برای اتخاذ تصمیمهای مدیریتی و استراتژیک از سویی و از سوی دیگر ، ایجاد ارتباط بین مدیریت کلان و مدیریت میانی و مدیریت سطوح پایینتر و مجموعه کارکنان و ایجاد ارتباط بین تمام سطوح مدیریتی با مخاطبان فرا سازمانی است.
علاوه بر این، مدیریت بر روابط کارکنان با ارباب رجوع و نظارت بر روند انجام کارها با تأمین رضایت مراجعان، از وظایف مهم روابط عمومیهاست. با نگاهی جامعتر به وظایف روابط عمومی، بهویژه در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات، میبینیم که روابط عمومی، ضمن این که حلقه پیوند یک سازمان با مخاطبان خارج از سازمان است، به عنوان ابزار مدیریتی، به ویژگیهای تازهای برای فعالیتهای حرفهای، علمی و الکترونیکی مجهز شدهاند و این تجهیز، در این بازه زمانی که اطلاع رسانی، پیشتاز همه محورهاست، اهمیت روابط عمومیها را مضاعف کرده است.
فارس: منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومیها چیست بیشتر توضیح دهید؟
فقیه سبزواری: بهطورکلی، فعالیت روابط عمومیها به عنوان حلقه وصل بین ارکان و اجزای داخلی و بین درون نهاد و سازمان با خارج از مجموعه، دخالت در روند تصمیمگیری سازمان، تلاش گسترده روابط عمومی برای کسب منافع مشروع و قانونی برای کل مجموعه سازمان، مدیریت افکار، نوآوری، کارآفرینی و خلاقیت در همه بخشهای درونی و بیرونی مرتبط با نهاد و سازمان، بررسی بازخوردها و انجام پژوهش برای کشف دلایل نارضایتی احتمالی مراجعان، به روز نگهداشتن تمام سازههای نرم افزاری و سخت افزاری روابط عمومی الکترونیک و حفظ رده و رتبه و جایگاه سازمان در نظام سنجشها و ارزیابیها و مسائلی دیگر از این دست در قلمرو وظایف استراتژیک روابط عمومیهاست. جز آن چه گفته شد، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک است.

فارس: وظایف استراتژیک روابط عمومیها چیست و باید چگونه باشد؟
فقیه سبزواری: از دیگر وظایف استراتژیک روابط عمومیها، فرهنگسازی است. یک روابط عمومی فرهنگساز، ضمن پرهیز از پنهانکاری و مهرهچینی اشتباه، رسانهها را تحریک نمیکند و با التزام و تعهد نسبت به اصول اخلاقی روابط عمومی، رابطه معقول و منطقی خود با رسانهها را حفظ میکند و زمینهای برای دروغ پردازی و شایعهسازی و ایراد اتهام به اشخاص فراهم نمیکند. از موارد مهم و از دیگر وظایف استراتژیک روابط عمومی، انتخاب نویسندههایی است که بتوانند هنرمندانه و پیوسته، در کار تهیه مقاله و خبر و گزارش باشند تا در پوشش واژههایی دلنشین، موفق به جلب توجه مخاطبان شوند و بدون ایجاد کمترین حساسیت در صاحبان سلایق و علایق مختلف، سازمان و نهاد متبوع خودرا به هدفهای از پیش تعیین شده نزدیک کند.
فارس : آیا روابط عمومیها، به مرتبه مطلوب و قابل قبول در ایران رسیدهاند و آیا روابط عمومی الکترونیک در سطحی مقبول و اثرگذار است؟
فقیه سبزواری: پس از گسترش فناوری ارتباطهای دیجیتالی و الکترونیکی، بحث راه اندازی دولت الکترونیک و به تبع آن، روابط عمومی الکترونیک درکشورهای صنعتی و پیشرو، مطرح شد که هم اکنون، در دنیای غرب و برخی کشورهای شرق، بهطور لحظهای، در راستای ارائه خدمات منطبق با خواستههای مخاطبان، با هدف تحقق اهداف روابط عمومی، فعال و بهطور مرتب و منظم در حال به روزرسانی در سه ُبعد سخت افزاری، نرمافزاری و غنیسازی محتوایی است که به طبع، رضایت شهروندان را به دلیل انجام شدن کارهایشان با دقت و سرعت، به سهولت، در سطح امنیت بالا، با هزینه کمتر و بدون زحمت، جلب و تأمین کرده است. مهمتر از همه مختصات یادشده، نبود دخالت انسان برای هرگونه جرح و تعدیل در جابهجایی نوبت و سلب حقوق شهروندی مراجعان با دخالتها و تصمیمگیریهای ناعادلانه است.
در ایران هم با ایجاد سازوکارهای دولت الکترونیک، با طرح بحث بنیان روابط عمومی الکترونیک، هدف، استفاده از پدیدههای تازه در حوزه الکترونیک برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع بدون نیاز به مراجعه افراد به پایگاههای مختلف است که فقط، با اتصال به یک پایگاه واحد، موفق به دریافت خدمات مورد نیاز شوند و تا کنون به پیشرفتهای قابل اعتنایی نائل شدهاند.
فارس: جایگاه روابط عمومی را در سازمان ها و نهادها تبیین کنید؟
فقیه سبزواری: این یک حقیقت غیر قابل انکار است که روابط عمومی، قلب تپنده، اتاق فکر و اتاق شور در هر نهاد و سازمان و تشکیلات است. چنین پدیده نیرومند و حساس که یکی از ابزارهای پرتوان برای مدیریت افکار است، مسؤولیت خطیری در ایجاد ارتباط بین بدنه اصلی هر سازمان و بهویژه مخاطبانش در خارج از سازمان دارد. برای به روز بودن و برای کمک به انجام وظایف روابط عمومیها لازم است که بلند مرتبههای نظام، مسؤولان و مدیران میانی، رسانهها، فعالان مطرح فضای مجازی، دانشگاهها و هر شخص حقیقی و حقوقی که مشتاق رشد روابط عمومیها در کشور هستند، نه در سال یک روز، بلکه پیوسته نگاه مهرآمیز و خیررسان به روابط عمومیها داشته باشند، همانگونه که روابط عمومیها، هر روز در طول سال در صحنه هستند و به وظایف خود عمل میکنند.
==========================
گفتوگو: سمانه سادات فقیه سبزواری
==========================
انتهای پیام/78005/و40
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950227000682
مثل خردمندان فكر كنيد اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنيد.